טראמפ דבק בקו פייסני חרף העמדה הנוקשה של קוריאה הצפונית

בעקבות האיום של קים ג'ונג און, שארה"ב יכולה לצפות ל"מתנת חג המולד", אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן: "אולי (קים) יבחן זאת מחדש" • הוא הוסיף: "אם קים יממש את האיום, נהיה מאוכזבים ביותר... לארה"ב יש מספיק כלים לתגובה אם פיונגיאנג תערוך ניסוי בטיל ארוך-טווח"

קים ג'ונג און ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

למרות העמדה הנוקשה שנוקטת קוריאה הצפונית לנוכח הדרישות האמריקאיות שתתפרק מנשקה הגרעיני, מוסיף דונלד טראמפ לדבוק במדיניות פייסנית כלפי פיונגיאנג. נשיא ארה"ב עדיין סומך על על יחסיו האישיים הטובים עם קים, חרף העובדה שקוריאה הצפונית איימה באחרונה שארה"ב תוכל לצפות ל"מתנת חג המולד" ממנה אם היא לא תיזום תוכנית חדשה ליישוב חילוקי הדעות בין שתי המדינות.

מפקדים בכירים בצבא ארה"ב אמרו, כי ייתכן שקים רמז על עריכת ניסוי בטיל לטווח ארוך, למרות שהיא השעתה ניסויים בטילים כאלה, וכן בנשק גרעיני, מאז 2017, בעקבות פגישת הפסגה הראשונה בין טראמפ לקים.

בראיון בתוכנית "השבוע" ברשת ABC, אתמול (א'), אמר רוברט אובראיין, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, כי לארה"ב ולקוריאה הצפונית יש צינורות תקשורת פתוחים וכי הבית הלבן מקווה שפיונגיאנג תוסיף לקיים את התחייבות של קים שארצו תתפרק מנשק גרעיני.

קוריאה הצפונית איימה להפתיע ב"מתנת חג המולד" למרות מגעי הדיפלומטיה האישית שנרקמו בין קים לטראמפ מאז פגישתם הראשונה והיחסים האישיים הטובים ביניהם, אמר היועץ לביטחון לאומי. ייתכן, אפוא, שקים יבחן מחדש את המתנה.

בכל זאת, אובראיין לא התנזר כליל מאיומים. הוא אמר, שאם קים יממש את איומו, ארה"ב תהיה "מאוכזבת ביותר" ותנקוט פעולה מתאימה שתיתן ביטוי לאכזבה הזו כמתבקש מהיותה מעצמה כלכלית וצבאית. לדבריו, לוושינגטון יש מספיק כלים כדי להגיב על כל ניסוי פוטנציאלי של טילים. "יש לנו יכולת להפעיל לחץ רב על פיונגיאנג", הוא הוסיף.