מושל אילינוי חנן ביום אחד 11 אלף איש שנעצרו בגין החזקת קנאביס

זאת יממה לפני שחוק חדש במדינה הפך את הקנאביס לחוקי לבני 21 ומעלה • איגוד זכויות האזרח האמריקאי:  "החנינות של מושל אילינוי למורשעים בהחזקת מריחואנה הופכות את השנה החדשה לטובה יותר לאלפי בני אדם"

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מושל אילינוי ג'ב פריצקר העניק אתמול (ג') חנינה ליותר מ־11 אלף מורשעים בעבירות מריחואנה קלות - יום לפני שחוק חדש במדינה הפך את הקנאביס לחוקי לבני 21 ומעלה.

"אנחנו מסיימים מלחמה של 50 שנה בקנאביס", אמר המושל הדמוקרטי בכנסייה בסאות' סייד, האזור הדרומי של שיקגו, שאוכלוסייתו היא בעיקרה אפרו־אמריקאית. "אנחנו מחזירים את הזכויות לעשרות אלפי תושבי אילינוי. אנחנו מביאים רגולציה ובטיחות לשוק שהיה לא בטוח ולא חוקי, ואנחנו יוצרים תעשייה חדשה שמציבה את ההגינות בליבה שלה".

11,027 החנינות היו סעיף אחד בחוק שפריצקר העביר ביוני, חוק שהפך את אילינוי למדינה ה־11 בארה"ב שמתירה שימוש במריחואנה למבוגרים. החוק מיועד גם לסייע לאנשים שהורחקו מהעבודה בדיור, או סיוע כספי ללימודים במכללה בגלל הרשעות בעבירות סמים, לפי דוברים של המדינה.

"חוק הרגולציה של הקנאביס", שנכנס לתוקף היום (ד') באילינוי, מאפשר לאנשים לקבל חנינה אוטומטית על הרשעות בהחזקת עד 30 גרם מריחואנה. אלה שהורשעו בהחזקת כמות גדולה יותר, עד 500 גרם, יכולים לפנות לבית המשפט בבקשה למחוק את ההרשעה.

על-פי דיווח ברשת CNN, פקידים של אילינוי מסרו כי כ־116 אלף מורשעים בהחזקת עד 30 גרם של מריחואנה, ללא קשר לפשע אלים, זכאים לחנינה לפי החוק החדש. בכללותו, החוק יעניק הקלה ליותר מ־700 אלף תושבים עם עבירות מריחואנה בתיקיהם הפליליים.

איגוד זכויות האזרח האמריקאי באילינוי שיבח אתמול את המושל פריצקר. "החנינות של המושל למורשעים בהחזקת מריחואנה הופכות את השנה החדשה לטובה יותר לאלפי בני אדם", אמר בן ראדל, מנהל יחידת המדיניות הפלילית באיגוד באילינוי. הוא הוסיף כי "אנחנו יודעים שתושבים שחורים צפויים להיעצר הרבה יותר מלבנים  ולהיות מורשעים בעבירות השל חזקת מריחואנה. זהו צעד טוב קדימה כשאנחנו מתחילים את המכירה החוקית של מריחואנה לצורכי פנאי".

עד כה ביטלו 18 מדינות בארה"ב את המעמד הבלתי חוקי של המריחואנה, זאת לפי "פרויקט מדיניות המריחואנה". 34 מדינות מתירות לחולים להשתמש במריחואנה רפואית.

אילינוי היא המדינה האחרונה בארה"ב שמציעה חנינה על עבירות מריחואנה. במאי האחרון חתם מושל וושינגטון ג'יי אינסלי על חוק שמעניק לעברייני מריחואנה את היכולת לבטל את משפטיהם במדינה.