הנפקת אג"ח | ניתוח

לבעלי תיאבון מפותח: שיא בהנפקות אג"ח בתשואה גבוהה בשווקים המתעוררים

כמחצית מסך ההנפקות השנה, 118.4 מיליארד דולר, באו מסין, שעקפה את אמריקה הלטינית כמקור הגדול ביותר של אג"ח קונצרניות בתשואה גבוהה זו שנה שנייה ברציפות • חברות בנייה סיניות היו בין המנפיקות המובילות • מנהל שוקי ההון העולמיים בחברה מהונג קונג: "אנו אופטימיים לגבי אג"ח דולריות בתשואה גבוהה באסיה. בנוסף, הביקוש לנכסים סיניים עדיין לוהט"

משרדי חברת הנדל"ן Evergrande בסין / צילום: BOBBY YIP, רויטרס
משרדי חברת הנדל"ן Evergrande בסין / צילום: BOBBY YIP, רויטרס

חברות במדינות מתפתחות מכרו שיא של 118 מיליארד דולר באג"ח דולריות בתשואה גבוהה השנה, והן צפויות לשמור על קצב מהיר של הנפקות כאלו גם ב-2020.

הסך הזה הוכפל ויותר בהשוואה ל-2014, לפי נתוני Dealogic. הנתונים מתייחסים לאג"ח נקובות בדולרים ללא דירוג אשראי, ונכונים ל-18 בדצמבר. הם אינם כוללים אג"ח שהונפקו על ידי ממשלות.

לנוכח התשואות הנמוכות על אג"ח האוצר האמריקאיות ומכשירים בטוחים דומים, משקיעי אג"ח מחפשים תשואות טובות יותר וקונים אג"ח של חברות בנייה מסין, מפיקות נפט באמריקה הלטינית, חברות תרופות מישראל וכן הלאה.

בממוצע, אשראי אסיאתי בדולרים הניב כ-7.6% באמצע דצמבר, יותר מ-2 נקודות אחוז מעל האג"ח בסיכון גבוה בארה"ב. הפער הזה קיים למרות שהאג"ח באסיה הן בדרך כלל לתקופות פדיון קצרות יותר, ודירוג האשראי שלהן גבוה יותר בממוצע.

צ'ן יי, מנהל שוקי ההון העולמיים בחברת הייטונג אינטרנשיונל ני"ע בהונג קונג, אמר כי הוא מעריך שהחברות באסיה ישמרו על הקצב הבריא של הנפקות האג"ח גם בשנה הבאה, מפני שהמשקיעים הבינלאומיים להוטים לקנות נכסים בשווקים מתעוררים.

"הנזילות העולמית עדיין קיימת, ובהתחשב בקשיים הכלכליים באמריקה הלטינית, הכסף יכול ללכת בעיקר לאסיה", אמר צ'ן. "לכן אנחנו אופטימיים לגבי אג"ח דולריות בתשואה גבוהה באסיה. בנוסף, הביקוש לנכסים סיניים עדיין לוהט".

כמחצית מסך ההנפקות השנה, שעמדו על 118.4 מיליארד דולר, באו מסין, שעקפה את אמריקה הלטינית כמקור הגדול ביותר של אג"ח קונצרניות בתשואה גבוהה זו שנה שנייה ברציפות. חברות בנייה סיניות היו בין המנפיקות המובילות: קבוצת אברגרנדה (Evergrande) הסינית מכרה אג"ח בערך נקוב של 7.2 מיליארד דולר, לפי הדוחות הכספיים שלה.

באמריקה הלטינית, המנפיקות הגדולות כללו את חברת הנפט הלאומית פטרוברז בברזיל, שגייסה אג"ח ב-3 מיליארד דולר במרץ. זה היה השיא השנתי בהנפקות בתשואה גבוהה באמריקה הלטינית.

לאחר הודעת הפדרל ריזרב האמריקאי ב-11 בדצמבר, כי הוא צפוי להותיר את הריביות שלו ללא שינוי גם בשנה הבאה, התיאבון של המשקיעים לנכסים בתשואה גבוהה יותר צפוי להישאר גבוה.

ז'אן-שארל סמבור, מנהל יחידת האג"ח בחברת ניהול הנכסים של BNP פאריבה, אמר שהוא חושב שהאג"ח הקונצרניות בשווקים המתעוררים "עדיין מאוד זולות", בייחוד לנוכח התשואות הגבוהות בשוק הנדל"ן הסיני.

סמבור צופה שקרנות אירופיות ואמריקאיות ישקיעו יותר באג"ח בתשואה גבוהה באסיה בשנה הבאה, כדי ליהנות מתשואות גבוהות יותר.

דרק ארמסטרונג, מנהל יחידת האג"ח באסיה-פסיפיק של קרדיט סוויס, אמר שמספר עולה של חברות סיניות שוקלות הנפקת אג"ח בפורמטים שיתאימו למשקיעים מוסדיים בארה"ב. הנפקות כאלו ידועות כעסקאות 144a, והן משלימות הנפקות לפי רגולציה S לחברות מחוץ לארה"ב. להערכת ארמסטרונג, הן יתאימו במיוחד לחברות גדולות בדירוגי אשראי גבוהים.

באוקטובר מכרה החברה הקבלנית קאיסה גרופ משנזן את אג"ח 144a/Reg S הראשונה שלה בשוק האמריקאי זה שש שנים, בתשואה גבוהה של 12.25%. קאיזה הייתה בחדלות פירעון רק לפני ארבע שנים.

אך יש גם כאלו שחוששים שמחירי האג"ח גבוהים מדי בהתחשב בסיכונים. בדוח שלה מאוקטובר על היציבות הפיננסית בעולם, הזהירה קרן המטבע הבינלאומית מהחולשה הפיננסית הגוברת של חברות לא פיננסיות בשווקים מתעוררים, בייחוד בסין.

חברת ניהול הנכסים של ג'יי. פי. מורגן צ'ייס למשל צמצמה את החזקות האג"ח בתשואה גבוהה בשווקים המתעוררים במקומות כמו סין, קולומביה וצ'ילה. מומחה השקעות בכיר בסניף החברה בלונדון אמר כי בשווקים המתעוררים, "אנחנו חושבים שמחירי אשראי חלש לא משקפים כנראה את הסיכונים הבסיסיים".

חברות בנייה סיניות אחראיות לכמה מהנפקות האגח
 חברות בנייה סיניות אחראיות לכמה מהנפקות האגח

בסין, שיעור שיא של 4.5% מהעסקים הפרטיים נכנסו לחדלות פירעון של אג"ח נקובות יואן בינואר-אוקטובר השנה, לפי פיץ' רייטינג. השיעור המקביל לחברות בבעלות המדינה נשאר יציב על 0.2% בלבד, אבל יש כבר דיווחים על התחלת חדלות פירעון בפינות של השוק שנחשב לפני כן בטוח.

ג'יי. פי. מורגן צ'ייס מסרה שהעלייה בחדלות הפירעון בסין היא "חרב פיפיות" - מצד אחד הממשלה מכירה בצורך לחסל חברות שהן חיות-מתות, אך היא גם תקשה על חברות סיניות לגייס כספים בחו"ל.

אד צואי, מנהל הסינדיקט האסיאני-פאסיפי בדויטשה בנק, אמר שהמשקיעים מעדיפים חברות שיהיו פחות מושפעות ממתחי הסחר או מצמיחה עולמית חלשה. אלו יכולות לכלול חברות עם רקע מוכח בשוק האג"ח, חברות שמנפיקות לטווחים ארוכים יותר וחברות בדירוג אשראי B, שהוא הגבוה ביותר בשוק ה"זבל" (האג"ח עתירות הסיכון).