פצלי שמן | ניתוח

מי ישלם את החשבון של נפט הפצלים

חברות הנפט והגז בצפון אמריקה נדרשות לפרוע חובות של יותר מ-200 מיליארד דולר ב-4 השנים הבאות - חשבון שצברו במלחמה מול אופ"ק על נתח בשוק העולמי • התקווה היא שהגעת החובות לפדיון תכפה עליהן לעשות את מה שמחירי הסחורות הנמוכים ולחץ בעלי המניות לא עשו: להפסיק לקדוח כל-כך הרבה בארות

שדה נפט / צילום: shutterstock
שדה נפט / צילום: shutterstock

החשבון על מלחמת המחירים של תעשיית הפצלים בארה"ב מול אופ"ק - הגיע. לחברות הנפט והגז בצפון אמריקה יש חובות של יותר מ-200 מיליארד דולר לפירעון בארבע השנים הבאות, עם יותר מ-40 מיליארד דולר כבר בשנת 2020, לפי חברת דירוג האשראי מודי'ס.

זהו החשבון שמפיקות הנפט, מפעילות צינורות הנפט וחברות שירותי שדות הנפט צברו בשנות המלחמה עם קרטל המדינות המייצאות נפט, אופ"ק, על נתח בשוק העולמי. לא ברור איך הן יפרעו את כל החוב; בעלי מניות וחברות פרייבט אקוויטי נכוו בשנים האחרונות בניסיונות לקנות במחירי רצפה, הבנקים בנסיגה, ושוקי האג"ח מראים סימנים כי הם סגורים לכולם, מלבד ללווים האטרקטיביים ביותר בשלולית הנפט.

אנליסטים מעריכים, והמשקיעים מקווים, שהחיזיון של הגעת החובות לפדיון יכפה על החברות לעשות את מה שמחירי הסחורות הנמוכים והלחץ של בעלי המניות לא עשו: להפסיק לקדוח כל-כך הרבה בארות. "שוקי ההון מפעילים לחצים אדירים על חברות הנפט להתנהג כמו עסקים כלכליים", אמר איאן נייבור, מנכ"ל RS Energy Group, חברת ייעוץ לתעשייה. "קבוצה נבחרת של חברות תקבל תמיכה, והיתר יצטרכו להיות יצירתיים מאוד".

אשראי קל ומשקיעים נלהבים תדלקו את פריחת קידוח הפצלים בצפון אמריקה שהציפה את העולם בנפט וגז. אופ"ק, ששיגר את מחירי הנפט הגולמי לצניחה בחג ההודיה ב-2014, כשבחר להמשיך לשאוב למרות ההיצף, קיצץ מאז בתפוקה כדי לתמוך במחירים. אבל לכל אורך הדרך, החברות בארה"ב המשיכו לקדוח. תפוקת הנפט היומית הממוצעת עלתה ב-34% מנובמבר 2014, והגיעה לכ-12.5 מיליון חביות ביום בספטמבר 2019, לפי מנהל מידע האנרגיה האמריקאי.  

ירידת המחירים הציתה גל של פשיטות רגל בין חברות הנפט והגז, אבל לא מנעה מהמשקיעים להמר בגדול על הפצלים. חברות עם חוב כולל של 171.2 מיליארד דולר הגישו בקשות להגנת פשיטת רגל מתחילת 2015 עד ספטמבר 2018, לפי נתונים של חברת עורכי הדין היינס אנד בון. באותה תקופה הנפיקו חברות נפט וגז אג"ח ב-250 מיליארד דולר, לפי מודי'ס.

הבנקים אמנם הפחיתו את קווי האשראי למפיקות אנרגיה כאשר יתרות הנפט והגז ששימשו כביטחונות איבדו ערך, אבל למפיקות לא הייתה בעיה גדולה לגייס הון בתחילת הדרך. חברות הפקת הנפט והגז בצפון אמריקה מכרו מניות חדשות ביותר מ-70 מיליארד דולר אחרי ירידת מחירי האנרגיה, והשתמשו בהון הזה לצמצם חובות ולהמשיך לקדוח בארות נפט. מניות האנרגיה לא הצטרפו לחגיגה - הן רשמו ביצועים עלובים בשנים האחרונות.

למרות שהמניות קיבלו בשבועות האחרונים עידוד מעליית מחירי הנפט, מניות של יותר מ-50 חברות חיפושי נפט והפקה בארה"ב שאחריהן עוקב הוול סטריט ג'ורנל סיימו את 2019 בירידה של 50% או יותר מהשיאים שלהן. זאת, בשעה השוק הרחב עלה לשיאים חדשים.

בשלוש הש נים שאחרי קריסת מחירי הנפט, חברות אקוויטי פרטי גייסו קרוב ל-200 מיליארד דולר לקנייה של נכסי נפט וגז, לפי חברת הנתונים Preqin. הרעיון היה לקנות במחירי רצפה ולמכור ברווח כשמחירי הנפט יחזרו לעצמם. אבל המחירים מעולם לא חזרו לעצמם, והרבה השקעות אנרגיה של הפרייבט אקוויטי (שקונה נכסים בורסאיים ומעביר אותם לידיים פרטיות) רשמו ביצועים גרועים.

"מגזר החיפושים וההפקה בארה"ב הוציא יותר מדי הון לאורך יותר מדי זמן, עם תשואות עלובות", כתבו אנליסטים של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' בסקירה עדכנית ללקוחותיהם. "תור הזהב של זמינות הון בלתי מוגבלת הסתיים כעת".

האנליסטים צופים: ירידה בהשקעות

כמה חברות הצליחו בכל זאת למכור אג"ח. דיימונדבק אנרג'י הנפיקה בנובמבר אג"ח ב-3 מיליארד דולר כדי לפדות אג"ח בריבית גבוהה, להפחית את החוב הבנקאי ולכסות הוצאות נוספות. החברה הזו, שקודחת במערב טקסס, בעלת שווי שוק של קרוב ל-15 מיליארד דולר, מועדפת על ידי משקיעים בזכות נכסי הקידוח המצוינים שלה באגן הפרמיאני (שדה נפט עשיר), הדיבידנד הגבוה והמאזן החזק. 29 מ-30 אנליסטים שעוקבים אחרי המניה, כך לפי FactSet, המליצו לקנות אותה. האנליסט הנותר המליץ ב"החזק".

לרוב החברות האחרות אין אופציות כמו לדיימונדבק. עבורן האנליסטים צופים צנע, שאומר הרבה פחות קידוחים. אנליסטים של Evercore ISI מעריכים ירידה של 5.9% בהוצאה של חברות החיפושים וההפקה בצפון אמריקה ב-2020. ובברקליס מניחים ירידה של 10% בהשקעה בקידוחים יבשתיים בארה"ב. חברות רבות התחייבו לצנע ולריסון, אבל ההתחייבות שלהן להוציא רק את מה שהן מרוויחות ממכירת הנפט והגז כבר עומדת למבחן לנוכח עליית מחירי הנפט.

המחירים עלו ביותר משליש ב-2019, כולל עלייה של 11% בדצמבר בעקבות הבטחות אופ"ק להפחית תפוקה. עד כה, המפיקות מצליחות להתאפק. מספר דוברות הקידוח בארה"ב בסוף דצמבר היה 805, ירידה של כ-25% מסוף 2018, לפי חברת שירותי שדות הנפט בייקר יוז.

אנליסטים אומרים כי זה סימן לכך שהמפיקות נצמדות לתקציבים שלהן, ומשתמשות בכסף שהן מרוויחות מעליית מחיר הנפט לפירעון חובות ותשלום דיבידנדים לבעלי המניות, במקום להוציא אותו על קידוח בארות חדשות.