בלי קריצות, חיוכים ואלכוהול: מנכ"ל מקדונלד'ס החדש נחוש לעצור את תרבות הפלירטוטים והמסיבות בהנהלה

לפני כחודשיים פוטר המנכ"ל הקודם סטיב איסטרברוק, שקיבע מסורת מתירנית של בילויים בברים ומערכות יחסים בין עובדי החברה, לאחר שהתגלה כי ניהל רומן עם עובדת • המנכ"ל החדש כריס קמפצ'ינסקי נחוש לעצור את תרבות המסיבות והפלירטוטים ואף לבצע חילופי גברי ברשת

כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל מקדונלד'ס החדש. נחוש לעצור את תרבות הפלירטוטים והמסיבות / צילום: REUTERS, Shannon Stapleton
כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל מקדונלד'ס החדש. נחוש לעצור את תרבות הפלירטוטים והמסיבות / צילום: REUTERS, Shannon Stapleton

מנכ"ל מקדונלד'ס החדש, כריס קמפצ'ינסקי, נחוש לעצור את תרבות המסיבות והפלירטוטים בצמרת החברה ואף לבצע חילופי גברי ברשת המסעדות הגדולה בעולם.

בחודש נובמבר האחרון פוטר המנכ"ל הקודם סטיב איסטרברוק, לאחר כחמש שנים בתפקיד ו־27 שנים בחברה. זאת בעקבות מה שהוגדר בהודעה הרשמית המפתיעה כ"מערכת יחסים אינטימית שקיים בהסכמה שקיים עם עובדת בחברה".

קמפצ'ינסקי, המנכ"ל החדש שגויס על-ידי איסטרברוק ב־2015, נכנס באופן מיידי לנעליו כבר בנובמבר. על-פי הדיווחים, קמפצ'ינסקי חותר עכשיו להחזיר תרבות מקצועית יותר במקדונלד'ס בעקבות מה שעובדים בחברה תיארו כבילויים ליליים של קודמו בתפקיד עם מנהלים ועובדים בברים וכן פלירטוטים עם נשים בחברה. מספר נשים בחברה שיבחו את מועצת המנהלים על פיטורי איסטרברוק, לפי מקורות יודעי הדבר.

זמן קצר אחרי מינויו למנכ"ל, קמפצ'ינסקי, בן ה־51 ואב לשניים, דיבר באריכות על משפחתו ועל הרקע הקתולי שלו במפגש שערך עם העובדים. קמפצ'ינסקי, אצן בנשמתו שסיים כמה מרתונים, הבהיר כי ידרוש סטנדרט התנהגות גבוה מהמנהלים בחברה. "אני צריך להיות מסוגל להביט בכל אחד מאנשי הסגל הבכיר שלי ולומר, 'אני מאמין שהוא מגלם את הערכים של החברה שלנו'", אמר קמפצ'ינסקי באסיפה שהתקיימה באודיטוריום, לפי הקלטת וידאו שהגיעה לעיתון. "ואם לא, הם לא יהיו בסגל ההנהלה הבכיר".

בחודשיים האחרונים, מאז נכנס לתפקיד, קמפצ'ינסקי, שמתמקד גם בשיפור ביצועי המסעדות, נפגש עם עובדים ועם זכיינים בארה"ב, בבריטניה, בגרמניה, בצרפת ובשווייץ. בין היתר כדי לאסוף התרשמויות מהתרבות והערכים בחברה, מסר אחד המקורות. "יש מפנה תרבותי מכאן ואילך", אמר מקור אחר שמצוי בפגישות שהמנכ"ל קיים עם הזכיינים. "כמה אנשים חשבו שזה מועדון מאצ'ואיסטי סגור של גברים. כעת, תחת כריס, ההנהלה תהיה פתוחה יותר".

לא רק מקדונלד'ס

חברות רבות בארה"ב מחשבות מסלול מחדש בתחום היחסים הבין-אישיים במקום העבודה ובוחנות כיצד להיאבק בהטרדות מיניות. לפחות שני בכירים בבלקרוק, חברת ניהול הכספים הענקית, ובאינטל פרשו מתפקידיהם על רקע יחסים בהסכמה עם עובדות בשנתיים האחרונות.

עובדי מקדונלד'ס מתרועעים במטה החברה ובכנסים והמפגשים התכופים שלה זה עשרות שנים. רבים מאלפי העובדים, הזכיינים והספקים שמשתתפים באירועים הללו נוהגים לשתות הרבה אלכוהול ולנהל חיי חברה עמוק לתוך הלילה - לעתים עם בכירים בחברה, לפי מקורות רבים.

מה שהטריד במיוחד כמה אנשים היה שאיסטרברוק ומנהל משאבי האנוש לשעבר דייויד פרהרסט השתתפו בחגיגות הללו אחרי שהם נכנסו לתפקידיהם ב־2015. הם ביקרו בקביעות בברים מקומיים ושתו עם עובדים אחרי שעות העבודה. בקומה העליונה במטה החברה בשיקגו נפתח בתקופתו בר תשלום במזומן שמקיים happy hours לעובדים בימי חמישי. איסטרברוק ופרהרסט בילו שם מעת לעת.

כך יצא לאיסטרברוק מוניטין של פלרטטן עם נשים בחברה. "היו כמה נשים שדיברו איתי על הפלירטוטים שלו, שגרמו להן אי-נוחות", אמר בכיר לשעבר בחברה שראה את איסטרברוק מפלרטט עם עובדות כמה פעמים.

במפגש בסוף 2018 במסעדה בסמוך למטה החברה שבו שתו כמה עובדים במחלקת משאבי אנוש כמויות אלכוהול גדולות, פרהרסט ואחת העובדות שלו התגפפו בגלוי. עובד או עובדת בחברה התלוננו על השתייה באותו לילה, והיועץ המשפטי של מקדונלד'ס ערך באותה שנה חקירה פנימית.

יחסים רומנטיים במקדונלד'ס הם שכיחים למדי, ולעתים הם התקיימו בין בכירים במחלקות שונות. חתונות שנערכו בעקבות היכרות בחברה זכו לכינוי "McMarriages". רשמית, החברה אוסרת על מנהליה לקיים דייטים עם כפופים להם ישירות או בעקיפין. באסיפה גדולה מהעת האחרונה של העובדים, מנהלים בחברה אמרו כי עובדים רבים שאלו אם מדיניות הדייטים חלה על כולם. התשובה שלהם הייתה שכן.

לא רק המבורגרים וצ'יפס

בשיחה עם אנליסטים בוול סטריט, אמר קמפצ'ינסקי לאחרונה כי הוא ימשיך בהשקעות בטכנולוגיה ויעבוד כדי לשפר את המכירות ולבלום את הירידה במספר הלקוחות בארה"ב. אבל המשימה של מקדונלד'ס איננה רק "למכור עוד המבורגים וצ'יפס", הוא אמר באסיפת העובדים. "אנחנו הולכים להיות הרבה יותר טובים, הרבה יתר קרובים לאן שאנחנו רוצים להיות, למה שאנחנו שואפים אליו כחברה".