אי.די.בי שוב מנסה למכור את ישראייר במחיר מופחת; תנסה לעניין את קרן פורטיסימו

אי.די.בי מבקשת לקבל בתמורה לחברת התעופה 53 מיליון דולר, אולם היא עשויה להסכים גם למחיר נמוך יותר במטרה להעשיר במהירות את קופת המזומנים שלה • בין הצדדים כבר נערכו פגישות בנושא, אך הצעה רשמית טרם הונחה על השולחן

יובל כהן, פורטיסימו / צילום: איל יצהר
יובל כהן, פורטיסימו / צילום: איל יצהר

חברת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין ממשיכה לחפש אחר רוכש לחברת התעופה ישראייר שבבעלותה, מתוך כוונה לחתום בתקופה הקרובה על עסקת המכירה ולהביא להשלמתה עוד במהלך 2020. באחרונה פנו נציגי אי.די.בי לקרן ההשקעות פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, בנוגע למכירת ישראייר, ובין הצדדים כבר נערכו פגישות בנושא. עם זאת, הצעה רשמית טרם הונחה על השולחן.

אי.די.בי פרסמה בסוף נובמבר את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2019, ואליהם צירפה גם תזרים מזומנים חזוי לשנתיים הקרובות. על פי תזרים זה, מקווה אי.די.בי לקבל בתמורה למכירת ישראייר סכום של 186 מיליון שקל (53 מיליון דולר), אולם היא עשויה להסכים גם למחיר נמוך יותר של 45-50 מיליון דולר במטרה להעשיר במהירות את קופת המזומנים שלה.

יש לציין כי בשנים האחרונות ניהלה אי.די.בי מגעים למכירת ישראייר בתמורה לסכום גבוה יותר, אולם מציאות זו השתנתה לרעה בעקבות הפגיעה שנרשמה בתוצאותיה של ישראייר בעקבות סגירת שדה דב ושדה התעופה הישן באילת. כך למשל, בדוחות לסיכום הרבעון השלישי של 2018 העריכה אי.די.בי כי תוכל לקבל עבור המכירה סכום של 225 מיליון שקל (64 מיליון דולר).

את ישראייר מוביל המנכ"ל אורי סירקיס. החברה סיכמה את הרבעון השלישי של 2019 כמו גם את תשעת החודשים הראשונים של השנה, עם שיפור בפעילות הבינלאומית אל מול פגיעה קשה בפעילות הפנים ארצית.

מחזור המכירות של ישראייר הסתכם ברבעון השלישי בכ-129 מיליון דולר, ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וזאת על אף סגירת הפעילות הפנים ארצית בשדה דב ועיתוי חגי תשרי (שנחגגו השנה במלואם באוקטובר). גם הרווח הגולמי שמר על יציבות ברמה של 22 מיליון דולר ברבעון השלישי.

למרות זאת, הפגיעה בנתיבים הפנים ארציים ועיתוי חגי תשרי הובילו ברבעון השלישי לירידה של 25.5% ברווח הנקי ל-11.1 מיליון דולר. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 רשמה ישראייר ירידה של 5.3% במכירות ל-234 מיליון דולר ונפילה של 45% ברווח הנקי ל-4.4 מיליון דולר.

שדה התעופה שדה דב נסגר בראשית הרבעון השלישי וגרר פגיעה קשה במוצר הפנים ארצי. פגיעה זאת באה לידי ביטוי בירידה בביקושים, בכמות הטיסות, בשיעורי התפוסה ובמחיר הממוצע. מול אלו חלה עלייה מהותית של כ-3.8 מיליון דולר בהוצאות התפעול, כתוצאה ממעבר צי המטוסים לנתב"ג. השפעות אלו קוזזו בחלקן באמצעות שורה של צעדים ובהם הקטנת מצבת העובדים בכ-10%, הגברת הפעילות הבינלאומית של מטוסי האי.טי.אר והגברת הפעילות משדה התעופה בחיפה.

פורטיסימו מנהלת כמיליארד דולר

פורטיסימו היא קבוצה של קרנות פרייבט אקוויטי (הון פרטי להשקעות) אותה מוביל המייסד והשותף המנהל יובל כהן. במסגרת זו היא מנהלת כמיליארד דולר ומתמחה בהשקעות בחברות בוגרות, בעיקר בתחומי ההייטק והתעשייה, אשר זקוקות להובלה אקטיבית לצורך הגברת הצמיחה.

לפני מספר חודשים נחשף ב"גלובס" כי פורטיסימו יוצאת לגיוס של קרן חמישית בהיקף של כ-600 מיליון דולר. עד היום גייסה פורטיסימו הון באמצעות ארבע קרנות, שהניבו תשואות גבוהות למשקיעים של פי 3.5-7 על הכסף שגייסה. בפורטפוליו ההשקעות של פורטיסימו ניתן למצוא חברות תוכנה, תעשייה, דפוס דיגיטלי ואגרו-טק.

עם האקזיטים הבולטים של פורטיסימו, נמנות ההשקעות בחברות סודהסטרים, דיפ-טק, נור מקרופרינטרס, קדנט, וקורנית דיגיטל. לפני מספר חודשים השלימה פורטיסימו עסקה לרכישת סוגת - החברה המובילה בישראל בשיווק של סוכר, אורז וקטניות - תמורת כ-60 מיליון דולר. את הרכישה ביצעה פורטיסימו באמצעות חברת מלח הארץ, יצרנית המלח הגדולה בישראל, שאותה רכשה בתחילת 2019 מידי שרי אריסון תמורת כ-160 מיליון שקל.