המיליארדר האמריקאי צ'רלס קוך ישקיע 250-200 מיליון דולר ויהפוך לבעל השליטה באינסייטק

במסגרת המהלך המשולב, שמשקף שווי של מעל 700 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי, מוכרת אלביט מדיקל את רוב החזקותיה באינסייטק תמורת כ-100 מיליון דולר - במהלך שנועד לפירעון החובות למחזיקי האג"ח

חברת אלביט הדמיה  והחברה הבת אלביט מדיקל  חתמו אמש (א') על ההסכם מחייב למכירת רוב מניותיהן בחברת המכשור הרפואי אינסייטק (Insightec) בתמורה ל-103.5 מיליון דולר. העסקה משקפת לאינסייטק שווי של 720-710 מיליון דולר בדילול מלא.

הרוכשת בעסקה היא חברת ההשקעות הרפואיות KDT Medical Investments, שנמצאת בבעלות תאגיד הענק קוך תעשיות (Koch Industries) של המיליארדר צ'רלס קוך. קוך תעשיות כבר מחזיקה כיום ב-17% ממניות אינסייטק, לאחר שהשקיעה בה בסיבוב הגיוס הקודם סכום של 150 מיליון דולר לפי שווי של 610 מיליון דולר אחרי הכסף. כך, שכעת תגדל החזקתה בכ-14.5% לכ-31.5%.

בנוסף לכך, דווח כבר אתמול כי אינסטייק עצמה חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם אחד מבעלי מניותיה הקיימים להשקעה נוספת בהיקף של 100-150 מיליון דולר. שם המשקיע לא נמסר, אולם ככל הנראה גם בעסקה זו מדובר על קוך תעשיות שתשקיע את הסכום ישירות באינסייטק ותקבל בשל כך את השליטה בה.

מדובר בהשקעה שמתוכננת להתבצע בתמורה להקצאת מניות בכורה מסדרה F החדשה לפי מחיר של 3.66 דולר למניה, וזאת לעומת מחיר של 2.68 דולר למניה לפיו הוקצו מניות בכורה מסוג E בגיוס הקודם. במסגרת אותה עסקת השקעה, גם תבוטל הזכות העודפת שניתנה בעבר למחזיקי מניות הבכורה מסדרות C, D, ו-E במקרה של אקזיט, ואלו יקבלו בתמורה 52 מיליון מניות בכורה נוספות.

קוך תעשיות היא אחת משתי החברות הפרטיות הגדולות בארה"ב. מדובר בקונגלומרט של נפט, גז וסחורות, שמרכזו בוויצ'יטה שבמדינת קנזס, המעסיק יותר מ-100 אלף עובדים ברחבי העולם, והוא בעל מחזור הכנסות שנתי של יותר מ-100 מיליארד דולר.

אינסייטק פיתחה ומשווקת מערכת לביצוע צריבה של רקמות באמצעות גלי אולטרסאונד ממוקדים בהנחיית MRI, לטיפול ברעד ממקור שאינו פרקינסוני ולשם פתיחת מחסום הדם-מוח. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה אינסייטק צמיחה של 10% בהכנסות ל-22 מיליון דולר ועלייה של 19% בהפסד הנקי ל-37 מיליון דולר.

אינסייטק הציגה בסוף ספטמבר 2019 מאזן הכולל מזומנים בקופה בשווי של 77 מיליון דולר. קצב שריפת המזומנים של החברה עמד על 40 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019, כך שבלא השקעה נוספת עלולה החברה להיוותר ללא מזומנים במהלך 2021.

אינסייטק, נזכיר, הוקמה כחלק מאלביט הדמיה המקורית, כשזו עוד עסקה בתחום ההדמיה הרפואית. כשמשקיע הנדל"ן המנוח מוטי זיסר השתלט על החברה, והפך אותה לחברת נדל"ן הפועלת במזרח אירופה, הוא נאלץ, על פי תקנון החברה, להמשיך ולהחזיק את אינסייטק פעילה, אבל בהמשך "התאהב" בחברה - והיא נהפכה לאחד הנכסים שבהם תלה זיסר את התקוות הגדולות ביותר בפורטפוליו שלו.

בהמשך, תחת שליטת זיסר, נקלעה פעילות הנדל"ן של אלביט הדמיה לחובות, וב-2014 בוצע בה הסדר חוב ענקי, שבמסגרתו נכנסה קרן יורק לחברה. עוד לפני כן, ב-2010, פוצלו החזקות אלביט הדמיה בחברות הרפואיות אינסייטק וגמידה סל לפעילות בורסאית נפרדת - אלביט מדיקל, שבה מחזיקה כיום אלביט הדמיה 61%.

בסוף 2018 התראיין ל"גלובס" מוריס פרה, מנכ"ל אינסייטק, וטען כי הוא רואה בעתיד החברה אקזיט בהיקף של 50-60 מיליארד דולר. מסתבר כי באלביט הדמיה החליטו שלא להמתין לכך.

פירעון מוקדם והצעת רכש עצמית

את אלביט הדמיה מוביל בשנים האחרונות רון הדסי, שמחזיק בתפקידי היו"ר והמנכ"ל שלה וכן בתפקיד יו"ר החברה הבת, אלביט מדיקל. שתי החברות מבקשות לממש את ההשקעה באינסייטק במטרה לפרוע בתקופה הקרובה את מלוא התחייבויותיהן למחזיקי האג"ח שלהן.

אלביט מדיקל מחזיקה כיום ב-18% מאינסייטק וכן ב-7% ממניות חברת הביוטק גמידה סל. במסגרת העסקה הנוכחית היא תמכור כ-14.3% ממניות אינסייטק בתמורה ל-102.2 מיליון דולר. כך, שלאחר המכירה וההשקעה המתוכננת, אמור שיעור החזקתה באינסייטק לרדת ל-3.1% (2.5% בדילול מלא).

את תמורת המכירה מייעדת אלביט מדיקל לפירעון מוקדם של מלוא החוב שלה למחזיקי איגרות החוב מסדרה ג', בהיקף של כ-185 מיליון שקל (כ-53 מיליון דולר). סכום נוסף של כ-38 מיליון דולר מייעדת אלביט מדיקל לצורך חלוקה לבעלי מניותיה.

עם זאת, החלוקה לא תבוצע באמצעות דיבידנד לבעלי המניות של אלביט מדיקל, אלא באמצעות הצעת רכש עצמית למניות החברה לפי מחיר של 0.302 דולר למניה (כ-1.05 שקל למניה). אלביט הדמיה, שמחזיקה כאמור ב-61.6% ממניות אלביט מדיקל, כבר דיווחה על כוונתה להיענות להצעת הרכש.

לאלביט הדמיה חוב של 139 מיליון שקל (40 מיליון דולר) למחזיקי האג"ח שלה מסדרה ט', אותו היא מעוניינת לפרוע באמצעות היענות להצעת הרכש. בנוסף, מחזיקה החברה בכ-2 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח אלביט מדיקל שאמורים להיפרע, וכן בכ-0.2% ממניות אינסייטק, אותן היא תמכור לקוך תעשיות בתמורה ל-1.2 מיליון דולר (כ-4.2 מיליון שקל). 

מי אתה צ'רלס קוך: מיליארדר ופעיל פוליטי בימין האמריקאי

צ'רלס קוך בן ה-84 הוא איש עסקים מיליארדר מארה"ב, הבעלים והמנכ"ל של Koch Industries - על פי פורבס, החברה הפרטית האמריקאית השנייה בגודלה מבחינת הכנסות. הקבוצה שבניהולו כוללת חברות תעשייתיות שונות, בהן יצרנית הנייר Georgia-Pacific, חברת הכימיקלים Flint Hills Resources ו-Koch Minerals, לצד חברות רבות נוספות. הקבוצה כולה מעסיקה למעלה מ-120 אלף עובדים והכנסותיה השנתיות הן בגובה כ-110 מיליארד דולר. לפי פורבס, הונו של קוך נאמד ב-42.6 מיליארד דולר.

קוך מחזיק ב-42% מהקבוצה, ואחיו דיוויד, שנפטר בקיץ האחרון, החזיק בשיעור דומה. האחים ירשו את העסק מאביהם פרד קוך והרחיבו את פעילות הקבוצה לאורך השנים (האח פרש מתפקידו כנשיא הקבוצה ב-2018 על רקע בריאותו).

קוך מוכר גם כתורם פוליטי משמעותי בימין האמריקאי. הוא מזוהה כבעל עמדות ליברטריאניות ותומך בצמצום למינימום של תפקיד הממשלה, והרחבת תפקידו של השוק הפרטי. הוא הקים ומממן מספר ארגונים ומכוני מחקר שמקדמים את תפיסת העולם בה הוא מחזיק, ומימן גם קבוצות שהתנגדו לנשיא אובמה.

עם זאת, בשנת 2016, כשדונלד טראמפ התמודד לנשיאות מול הילארי קלינטון, קוך נשאל בראיון למגזין פורצ'ן במי יבחר, והשיב שזו כמו בחירה בין סרטן להתקף לב. בהמשך, ב-2018, קוך ואחיו הובילו קמפיין נגד מדיניות מכסי המגן שהוביל טראמפ. עם זאת, בימים האחרונים פורסם שאירוע שנועד להודות לתורמים הגדולים לקמפיין טראמפ בבחירות 2020, ייערך בקרוב בביתו של אחיו של קוך - ביל קוך.