נזקי הסופה: מי יפצה את העסקים הקטנים על ההצפות בדרום ת"א

בתי עסק רבים בדרום העיר הוצפו, ופעילותם משותקת עד לתיקון הנזק • העירייה טוענת כי היא מסייעת לבעלי העסקים, אף שהיא לא אחראית לנזק שנגרם כתוצאה מ"אירוע טבע" • אלא שבעלי עסקים טוענים כי העירייה מתעלמת מפניותיהם, וכי הם חסרי עונים לחלוטין אל מול הנזקים

שדרות ירושלים ביפו בזמן ההצפה / צילום: יקיר בנבניסטה
שדרות ירושלים ביפו בזמן ההצפה / צילום: יקיר בנבניסטה

את מחיר הסופה שפקדה את הארץ ביום שבת, משלמים גם בעלי העסקים הקטנים, שנקלעו לסיטואציה שבה העסק שבנו בעמל רב ובשתי ידיים, מוצף וזרוע הרס. על שדרות ירושלים שביפו, הוכו בעלי העסקים פעמיים; פעם אחת במצב השגרה, שבו עבודות הרכבת הקלה משבשות את היכולת שלהם להתפרנס, כשמעטים האנשים שפוקדים את האזור, ופעם שנייה כאשר הגיעו לבית העסק שלהם וגילו שהם נדרשים כעת לתקן את נזקי הסופה ולהתנהל מול חברות הביטוח והרשויות.

זיכריני גר ובן זוגה, צפו בסערה מבעד לחלון ביתם ביפו. כשהם הבינו שמדובר במזג אוויר חריג ושמעו שיש הצפות, הם מיהרו לבדוק את מצלמות האבטחה הנמצאות בחנות הבגדים של זיכריני. "נכנסתי למצלמות של החנות וראיתי שאין לי מצלמות יותר, כי הממיר שלהן ישב נמוך ובחנות היו 40 ס"מ של מים. בצהרים, כשירד מפלס המים, הלכנו לראות מה קרה ולא הייתה גישה נוחה למקום - המים הגיעו כמעט עד המותניים", מספרת זיכריני. "הגענו וראינו שהמים השאירו סימנים על הקירות, העציצים וחלק מהסטנדים נפלו. הפרקט שלנו נהרס לחלוטין, אז כרגע אין לנו רצפה. הוא מיד התנפח ולא יכולנו לסגור את הדלת - נאלצנו לפרק את כולו. מוצרי חשמל, כבלים, מחשבים, רמקולים - הכל הלך. קולבים שקנינו והיו בשקית על הרצפה - הפכו לחלודים. למזלנו, לא הרבה בגדים נפגעו, אבל אם היו עוד 10 ס"מ של מים - כל הסחורה הייתה הולכת".

השניים הגיעו לחנות וניסו להשתלט על ההרס, אבל מדובר היה רק בשלב הראשון. "הנזק הכי גדול אצלנו הוא שלא נוכל לעבוד בשבועיים הקרובים. אין לי סטודיו. לקוחות רוצות לקבוע איתי, אבל אין לי איפה לארח אותן. החנות שלנו נראית כמו חורבה, בטח לא כמו מקום שאפשר למדוד בו בגדים. המים שנכנסו לחנות הם מי סחף מלאים בבוץ ולכלוך - לא מים נקיים. יש ריח נוראי של טחב וריקבון. יש לנו ביטוח, אבל כרגע אנחנו עושים הכל על חשבוננו ולא יפצו אותנו על עוגמת הנפש וימי העבודה שאנחנו מפסידים. מחר גם אמור להיות בלגן והתשתיות כאן הרי לא ישתנו עד אז - אז אנחנו כרגע לא יכולים לעשות כלום ולא להתקין ריצפה חדשה. אנחנו בחוסר אונים מוחלט".

למי פניתם עד כה?

"ביום שבת פניתי לעירייה, חשבתי שהם יישלחו שמאי או מישהו לראות את הנזקים או לעזור. אין להם אפילו מענה טלפוני. יש להם אך ורק סיוע לתושבים, ולעסקים אין להם שום שירות. אין שום גוף/ נציג/ משרד בכל עיריית תל אביב - שאחראי ולו אפילו על מענה לעסקים. אנחנו משלמים על מטר מרובע וזהו. בלי שירות. בלי גיבוי. זה פשוט מקומם.

"התקשרתי ביום שבת למוקד 106 וביקשתי מהם לסייע לשאוב את המים שהציפו את החנות - והנציג אמר שהם לא מטפלים בפניות של עסקים, ושנפנה לביטוח. זה רעם ביום בהיר שהכה בעסקים. אנחנו חלק מהעיר, אנחנו אוהבים את העיר, אנחנו חושבים שהעירייה צריכה להגן עלינו ולעזור לעסקים - ולא לשלוח אותם למאבק ביורוקרטי. אם רון חולדאי אומר שיש מצבי קיצון, דווקא במצבי קיצון אני מצפה מהעירייה לעזור לנו".

העסקים: בין נת"ע לעיריית תל אביב

אמש, בראיון שנתן ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הוא העלה את האפשרות הנבדקת כעת כי חפירות הרכבת הקלה החמירו את ההצפות ואת הנזק שנגרם לעסקים ולבתים. אלא שחברת נת"ע המבצעת את עבודות התשתית של הרכבת הקלה טוענת כי אין קשר בין ההצפות לבין העבודות, ושהיא הכינה את האתרים לחורף ופעלה לניקוי קולטנים, פתיחת השוחות ועוד. בנוסף טוענת נת"ע כי תוכניות החברה נעשות בתיאום עם מהנדסי העירייה והוועדה המחוזית, מתוך תכנון מוקפד הכולל גם היערכות להתמודדות עם גשמים.

אלא שלעסקים אין זמן לוויכוחים בין עיריית תל אביב לנת"ע ורבים מהם נאבקים על חייהם בימים האחרונים ומחפשים מושיע. העירייה שולחת את העסקים למלא טופס באשר למקרה ולנזקים ומציינת שכל מקרה ייבדק לגופו, אך בסופו של דבר שולחת אותם לחברות הביטוח מפני שמדובר ב'אירוע טבע', ו"לא בבעיה בתשתית העירונית". חלקם מבעלי העסקים מציינים כי התושבים עצמם פתחו את בורות הניקוז בשבת, למשל מול בית קפה מיכאלנג'לו ששטחו הוצף ברגע, והשכן ממול סייע בפתיחת שני בורות ביוב.

סמי גבריאל הוא הבעלים של בר "סמילה" ברחוב שארית ישראל, בסמוך לאצטדיון בלומפילד. בזמן שמשחק הכדורגל בשבת בוטל כשהאצטדיון הוצף, הוא עצמו נאלץ להתמודד עם עסק ששקוע במים. "קיבלתי טלפון בבוקר להגיע לבר - היה אמור להיות לנו אירוע צהרים. כבר היו חורפים שגשם נכנס בהם לבר ולא התרגשתי. ברחוב עולי ציון גיליתי שיש בריכה שצריך לשחות אותה כדי להגיע לעסק שלי. הגעתי לעסק וגיליתי שהוא מוצף בגובה של 1.60 מטר, כשיש עשרה מקררים כבדים של המטבח ששטו להם במים. כל העסק שלי פשוט טבע, ואנחנו עדיין בבקרת נזקים. חצי מהציוד לא עובד, וזו ההתחלה. מעבר לגזירה הכלכלית הנקודתית, אתה פשוט לא יכול לעבוד עכשיו לאורך ימים. אנחנו סגורים וזה ייקח לפחות שבוע".

יצרת קשר עם הביטוח?

"אין לי ביטוח לנזקי טבע. אני לא ביטחתי לנזקי טבע כי השתתפות העצמית היא מאוד גבוהה - לעסקים קטנים לא משתלם לשלם את הפרמיה הזו. העירייה היא זו שיש לה אחריות אם מערכות הניקוז לא עבדו. באיזשהו שלב ביום שבת הגיע מישהו מהעירייה, פתח את מכסי הניקוז וניקז את המים. אחר כך רכב של העירייה הניח את כל העלים שהוא אסף על תעלת הניקוז, בחוסר אחריות. לעירייה אין טיפה של היערכות חברתית - אני אפילו לא מדבר על כסף. תעזרו לנו להתמודד עם זה. תשלחו חשמלאים, צוותי ניקיון, תעמידו במינימום מול העסקים שלנו פחים, אנחנו הרי צריכים עכשיו לפנות המון פסולת. חוסר הסתכלות, חוסר תשומת לב. ציפיתי שמישהו מהעירייה יבוא וישאל 'מה אני יכול לעשות כדי לעזור לך לעמוד על הרגליים הכי מהר'. זה לא קורה. מזל שאנחנו בתור אזרחים תפסנו יד אחת ונכנסים לחנויות אחד של השני ועוזרים. זה דבר מדהים".

הצפה בבית קפה ביפו ביום שבת/ צילום: אלון ליפשיץ
 הצפה בבית קפה ביפו ביום שבת/ צילום: אלון ליפשיץ

אני שולמן: תמורה בעד הארנונה

ישראל מוכתר, סוכן ביטוח שהעסק שלו ממוקם ביפו והוצף גם כן מסביר כי "כל לקוח שיש לו ביטוח של העסק יכול לתבוע את הביטוח. לקוח שאין לו פוליסה, צריך להוכיח רשלנות של עיריית תל אביב - שנובעת כמובן מאי טיפול בקולטנים ובצנרת, שבעקבותיהם נכנסו מים לעסקים. חובת ההוכחה היא על התובע".

לדברי מוכתר, הביטוח יכול לפעול במהירות ולפצות את העסקים, אך התהליך לא ייקח פחות מחודש. גם התהליך הזה, דורש התערבות של בעלי מקצוע רבים וטרטור של בעלי העסקים הקטנים במחוזות הביורוקרטיה. "עסק חדש שאין לו ביטוח ורק התחיל עכשיו, יכול להיגרר מול העירייה שנה שנתיים בחוסר אונים. עיריית תל אביב יודעת בארנונה לקרוע את בעלי העסקים, אבל כשמשהו קורה, אין להם עם מי לדבר. ביום ראשון, בזמן שאני בלי חשמל, מטפל בעסק מוצף, מנסה להעמיד את העסק על הרגליים, בדיוק בזמן הזה קיבלתי חשבון ארנונה".

בזמן שהעסקים מנסים למזער נזקים והרשויות מתחקרות את האירוע קבוצת 'אני שולמן' שקמה בפייסבוק לפני מספר חודשים במטרה לאגד את העצמאים בישראל וכבר הפכה לעמותה, החלה לאסוף פרטי עסקים שנפגעו בהצפות בכדי לברר האם ניתן לפעול משפטית בנושא.

"זוהי דוגמה מאוד קטנה לעיוותים שיש כיום בחוק נגד העצמאים, שבכוונתנו לתקן. אנו דורשים תמורה אמיתית בעד הכסף שאנחנו משלמים למדינה, לעיריות ולרשויות", אומר אביר קארה, ממייסדי הקבוצה. "תפחיתו את דמי הארנונה העסקית המופרזים ותתנו לנו תמורה מלאה בעדם. המחלקה המשפטית שלנו בראשות עו"ד גיל אפרתי כבר בודקת את האפשרויות העומדות בפנינו בהקשר זה".

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "בניגוד לנטען, אנשי המשלמה ליפו ואגף קהילה יפו נמצאים בקשר רציף עם תושבי יפו ובעלי העסקים, בין היתר באמצעות הוועד המארגן של העסקים. מאז יום שבת עסקו עובדי העירייה בטיפול בכל נזקי מזג האוויר והשבת העיר לשגרה, כולל בשדרות ירושלים וביפו. אתמול הגיע צוות מהמשלמה לשוחח עם בעלי העסקים שהיו פתוחים וכך יעשה גם היום.

באשר לתביעות נזקים - במידה ובעל העסק אינו מבוטח, באפשרותו לפנות בטופס מקוון באתר העירוני ולתבוע עלות נזקים. חשוב לציין כי העירייה בודקת את נסיבות האירוע ונראה כי מדובר באירוע טבע נדיר שאין אחריות לעירייה בגינו. בכל מקרה, כלל הטענות יבדקו ויענו בהתאם.

בנוגע להשפעת עבודות התשתית והקמת הרכבת הקלה על ההצפות - העירייה בודקת מול נת"ע ומול פרויקטי תשתית אחרים את השפעותיהם, אם בכלל, על הניקוז בעיר. הנושא נמצא בבדיקה וטרם התקבלו הלקחים".