ייפסל או יתמודד? הכשלים הטכניים בחיבור בין מרצ לח"כ יאיר גולן

שורה של סעיפי חוק מורכבים שאינם מאפשרים שינויים פרסונליים ותזוזות בין מפלגות עלולים לגרום לכך שח"כ גולן לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות באמצעות מפלגת "הבחירה הדמוקרטית"

אלוף במיל' יאיר גולן / צילום: כדיה לוי
אלוף במיל' יאיר גולן / צילום: כדיה לוי

לפני ימים מספר יצאה הודעה משותפת מטעם מפלגת מרצ, בראשות ח"כ ניצן הורביץ, וח"כ יאיר גולן אשר נבחר לכנסת ה-22 במקום 3 ברשימת המחנה הדמוקרטי. בהודעה של הורביץ וגולן צוין כי גולן יחבור אל מרצ באמצעות מפלגה הנקראת "הבחירה הדמוקרטית".

שלושה ימים וחצי לפני סגירת הרשימות לכנסת, ספק אם גולן יוכל להתמודד באמצעות מפלגה זו. הסיבה לכך היא שורה של סעיפי חוק מורכבים, שאינם מאפשרים שינויים פרסונליים ותזוזות בין מפלגות.

אם הדברים יגיעו לכך, ח"כ גולן עשוי למצוא את עצמו בפסילה אל מול יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל. ניסיון העבר, כמו במקרה של פסילת המועמד פנחס עידן ברשימת הליכוד, מלמד שיש הקפדה על סעיפי החוק השונים בנוגע לזכות להתמודד לכנסת.

תזכורת: ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, אשר פרשה במהלך הכנסת ה-20 ממפלגת ישראל ביתנו, לא יכלה להצטרף בבחירות לכנסת ה-21 לאף אחת מן המפלגות או הרשימות הקיימות, וכך אפילו גוף נרחב כמו כחול-לבן לא הורשה לצרף אותה לרשימתם בשל העובדה שגם יש עתיד היו חלק מרשימת כחול לבן. לוי-אבקסיס התמודדה במסגרת מפלגת גשר, תוך שהיא משתמשת בשם הוותיק של מפלגתו של אביה (1996), אך לא עברה את אחוז החסימה.

כך גם במקרה של גולן. בהודעה לתקשורת צוינה כאמור מפלגת הבחירה הדמוקרטית. מדובר במפלגה שנרשמה במהלך הכנסת ה-15 על ידי ח"כ לשעבר רומן ברונפמן (שהיה ב"ישראל בעלייה").

בשיחה עם "גלובס" אישר ברונפמן שהעמיד את מפלגת הבחירה הדמוקרטית לשימושו של ח"כ גולן ללא תמורה, וכי הוא מאמין באיש וביכולותיו בפוליטיקה.

אולם, כדי להתמודד במפלגת הבחירה הדמוקרטית ברשימה אחת עם מרצ, על גולן להכריז כי אינו מחובר יותר למפלגת ישראל דמוקרטית של אהוד ברק. כזכור, ישראל דמוקרטית של ברק הצטרפה לתנועה הירוקה בראשות ח"כ סתיו שפיר ולמפלגת מרצ, וכולן ביחד הרכיבו את רשימת המחנה הדמוקרטי בכנסת ה-22.

סעיף 6א בחוק יסוד הכנסת אוסר על עזיבת מפלגה אחת כדי להצטרף לרשימה אחרת בבחירות לכנסת הבאה, אלא אם אותו חבר כנסת התפטר. גם ההתפטרות צריכה להיעשות סמוך להודעת גולן על כך שפרש ממפלגתו המקורית, ישראל דמוקרטית. למהלכים הללו לא נותרו ימים רבים, כיוון שכאמור, סגירת הרשימות היא עד ליום רביעי הקרוב בשעה 22:00.

לא די בכך, ובעיות נוספות צצות. כל נושא התפצלות הסיעות בכנסת ה-22 מעוכב כיום, כיוון שלא הובא לאישור ועדת הכנסת. ועדת הכנסת בכנסת ה-22 לא הוקמה, בשל התנגדות הליכוד (ודיוני החסינות). מספר פיצולים שבוצעו לכאורה על ידי הוועדה המסדרת לפני מספר שבועות מוטלים בספק, זאת בשל הסמכויות המובלות של הוועדה המסדרת, ויו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון ניל הנדל, פסק כי לא בטוח שאותם הפיצולים יאושרו על ידו בדיעבד.

בנוסף, ח"כ גולן הוא הנציג היחיד של מפלגתו של ברק בכנסת ה-22, אך האדם העומד בראשות המפלגה הוא אהוד ברק. לפיכך, גם ההחלטות של ברק בנוגע לסכומי מימון המפלגות במפלגה זו נמצאות בידיו, ואין זה מובן מאליו שברק ישחרר את הסכומים כדי לאפשר לגולן התמודדות נפרדת.

ברק סבר כי המחנה הדמוקרטי צריכים היו לשמר את מבנה הרשימה המקורי, וזה אמור היה לכלול גם את ח"כ סתיו שפיר (מטעם התנועה הירוקה). לשאלת השימוש בכספי מימון המפלגות יש הפעם משקל כבד, שכן רוב המפלגות לא נמצאות במצב פיננסי טוב.

מטעם ח״כ גולן נמסר שהם פועלים לפי הנחיות יועצים משפטיים וכל צעד נעשה ויעשה בהתאם לחוק.