לראשונה בעשור: נשים עקפו את הגברים בשיעורן בכוח העבודה בארה"ב

נשים החזיקו 50.04% ממשרות השכירים במדינה • כלכלנים מעריכים כי זו התפתחות שעלולה לשקף את עתיד כוח העבודה האמריקאי

עובדי חברת חשמל בלוס אנג’לס / צילום: רויטרס, Lucy Nicholson
עובדי חברת חשמל בלוס אנג’לס / צילום: רויטרס, Lucy Nicholson

נשים החזיקו ביותר משרות מאשר גברים בארה"ב בסוף דצמבר, לראשונה מזה כמעט עשור - וזו התפתחות שכנראה משקפת את עתיד כוח העבודה האמריקאי. נשים החזיקו 50.04% ממשרות השכירים בחודש שעבר ועברו את מספר הגברים השכירים ב־109 אלף משרות.

חלקן של הנשים בכוח העבודה השכיר, להוציא חקלאים ועצמאים, עלה בדצמבר על חלקם של הגברים לראשונה מאז יוני 2010, לפי נתוני משרד העבודה שפורסמו בסוף השבוע. "דו"ח התעסוקה מאותת בצורה חזקה שהדינמיקה של שוק העבודה נוטה לכיוון הנשים", כתב ג'ו ברסלוס, הכלכלן הראשי של RSM US , ללקוחות החברה. "אנחנו כל הזמן מחפשים עדויות מוחשיות לשינוי, והנה הן כאן בנתונים, שיכולים לשמש כבסיס למדידת שוויוניות ואי־שוויונית בכוח העבודה ובכלכלה בכלל".

עובדות יותר
 עובדות יותר

"הפרדה מגדרית עמוקה"

הפער בין מספר השכירים והשכירות במשק האמריקאי הצטמצם בשנים האחרונות, במה שמשקף צמיחה במגזרי השירותים שמעסיקים יותר נשים, כמו שירותי בריאות. "המגזרים שצומחים, כמו חינוך ובריאות, הם תחומי התעסוקה העיקריים הנשיים ברובם", אמרה אריאנה הייגוויש, מנהלת תוכניות תעסוקה והכנסה ב"מכון לחקר המדיניות כלפי נשים" ( WPR ). "במבט על המאה ה־21, זה באמת מדהים עד כמה עמוקה ההפרדה המגדרית הזו בשוק העבודה", הוסיפה הייגוויש.

בדצמבר, מגזרי החינוך והבריאות - שני מגזרים ש"נשלטים" על ידי נשים - הוסיפו לעצמם 36 אלף משרות בהשוואה לנובמבר. במקביל, מגזרי הכרייה והייצור, בהם בעיקר מועסקים גברים, איבדו 21 אלף משרות.

בחזרה לכלכלה נורמלית

הפעם האחרונה שבה מספר הנשים בכוח העבודה השכיר עלה על מספר הגברים הייתה בין יוני 2009 ואפריל 2010, אבל הנסיבות היו אז אחרות: מגזרי הבנייה והייצור איבדו מקומות עבודה על רקע המשבר הפיננסי של 2009, לפי דין בייקר, כלכלן בכיר ב"מרכז למחקר כלכלי ולמדיניות" בוושינגטון (CEPR).

"היו לך שני סקטורים גדולים של הכלכלה שנפגעו מאז מן המיתון, ואילו כעת אנחנו מצוים בכלכלה נורמלית מדי", אמר בייקר.

סקר אחר של משרד העבודה האמריקאי מראה שהגברים עדיין מובילים במספר משרות השכירים במשק, בהתבסס על כמות השכירים המועסקים או מחפשים תעסוקה. מעבר לשינויים המתודולוגיים בין שני הסקרים, גברים צפויים יותר להחזיק משרות שלא נחשבות כמשרות שכירים, כולל עצמאים ופרילנסרים וכן חקלאיים. הנתונים מראים כי נשים צפויות להחזיק יותר מעבודה אחת וכן שאדם יכול להיספר פעמיים בנתוני כוח העבודה, אך רק פעם אחת בנתוני מרשם האוכלוסין.

יחד עם זאת, הפער בשיעורי ההשתתפות בכוח העבודה בין גברים ונשים עדיין קיים בגילאי 16 ומעלה. בדצמבר השתתפו 57.7% מהנשים בכוח העבודה מול 69.2% מהגברים.