ביכורי שדה חוזרת לבורסה: כרבע מההכנסות מתוצרת חקלאית נבעו ממכירה לרשתות של נחום ביתן

לצד פעילות שיווק של פירות וירקות, חולשת ביכורי שדה של האחים שבע על רשת סופרמרקטים, המנהלת מו"מ על רכישת סניפים מביתן ורשתות אחרות • החברה מבקשת לגייס 300 מיליון שקל לפי שווי של 600 מיליון שקל "לפני הכסף" • שליש מהתמורה תממן רכישת מניות של חברה-בת מקבוצת נטו

משאית של חברת ביכורי שדה / צילום: איל יצהר
משאית של חברת ביכורי שדה / צילום: איל יצהר

הנפקת המניות הראשונית (IPO) המתוכננת של חברת ביכורי שדה אחזקות (בכ"ש) יוצאת לדרך: היום (ב') פרסמה החברה טיוטת תשקיף ראשונה, החושפת את פעילותה, שבמרכזה שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ומוסדות. זאת, לקראת גיוס בהיקף מוערך של 300 מיליון שקל, שאותו מעוניינים לבצע הבעלים, האחים אילן וששון שבע, לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף".

עם פרסום טיוטת התשקיף התחילה בכ"ש ב"רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים, כך שההנפקה צפויה לצאת לפועל בשבועות הקרובים. את ההנפקה יובילו חברות החיתום של אוריון וברק קפיטל, שהעניקו התחייבות חיתומית לגבי 25% מהמניות המוצעות. במסגרת הגיוס מתכננת בכ"ש אחזקות להנפיק לציבור כ-25% מהונה, במטרה להכניס את המניה לאחר ההנפקה למדד ת"א-125, ובעיקר היתרה (60%) יחזיקו האחים שבע.

כ-15% מהונה של החברה המונפקת יהיה בידי חברת נטו אחזקות, שנמצאת בשליטת דודי עזרא, בהתאם להסכם הפרידה שנחתם באחרונה בינה לבין בכ"ש בקשר לשותפות של הצדדים בחברת ביכורי השדה דרום, האחראית על הפעילות המרכזית של בכ"ש - שיווק ירקות ופירות טריים. 

בנובמבר האחרון סיכמו עזרא והאחים שבע, לאחר סכסוף ביניהם, על מכירת חלקה של נטו בביכורי השדה דרום לאחים שבע תמורת 300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל לחברה-הבת של בכ"ש. במסגרת ההסכם נקבע כי מחצית מתמורת העסקה, 150 מיליון שקל, תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש אחזקות. 

מטיוטת התשקיף עולה כי כ-100 מיליון שקל מהסכום שבכ"ש מתכננת לגייס, היא מייעדת להשלמת רכישת חלקה של נטו בביכורי השדה דרום, וסכום של עד 50 מיליון שקל "עשוי לשמש לפירעון הלוואת המוכר שתועמד לחברה, במסגרת העסקה".

הכנסות שנתיות של כ-1.7 מיליארד שקל

ביכורי שדה אחזקות חולשת על פעילות רכש, שיווק והפצה של תוצרת חקלאית טרייה, עם כ-1,500 נקודות חלוקה יומית ברחבי הארץ. נוסף על כך, היא מפעילה שמונה סניפים של רשת המרכולים "שוק העיר". בחודשים הקרובים מתכננת הרשת לפתוח סניף חדש ברמלה ולקדם את אתר הסחר המקוון שלה.

כמו כן, התשקיף חושף כי בכ"ש מנהלת משא-ומתן לרכישת עד 10 סניפים מרשת יינות ביתן, בעלות כוללת של עד כ-70 מיליון שקל, וגם משא-ומתן מתקדם לרכישת ארבעה סניפים אחרים בעלות של עד 15 מיליון שקל. נוסף על כך, ב-2017 התחילה בכ"ש אחזקות בפעילות בתחום האשראי החוץ-בנקאי. 

בסך-הכול, בכ"ש אחזקות מציינת כי מחזור ההכנסות שלה (פרופורמה) ב-2018 הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, עם רווח תפעולי של כ-47 מיליון שקל, ובגילום שנתי של 2019 (פרופורמה) היא מדווחת על מחזור הכנסות מוערך של כ-1.7 מיליארד שקל ורווח תפעולי של כ-67 מיליון שקל. 

על עוצמת פעילות הרכש, השיווק והפצת התוצרת החקלאית של החברה ועל צמיחתה, מעידים המספרים: הכנסות שהסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל בסיכום שנת 2018 - עלייה של כ-8% ביחס ל-2017. הכנסות מגזר זה התקרבו להיקף דומה בתשעת החודשים הראשונים של 2019 - קפיצה של 34% ביחס לינואר-ספטמבר 2018. הרווח התפעולי שייצרה פעילות זו בין ינואר לספטמבר 2019 הסתכם בכ-46 מיליון שקל, אחרי שב-2018 כולה רווח זה עמד על כ-48 מיליון שקל - סכום שהיווה שיפור של 27% ביחס לרווח התפעולי של 2017, שעמד על 38 מיליון שקל.

בין לקוחותיה מהשוק הקמעונאי במגזר שיווק התוצרת החקלאית, בכ"ש מציינת את הרשתות יינות ביתן ומגה - שתיהן של נחום ביתן. לפי החברה, יש לה תלות ברשתות אלה, משום שהפסקה או הקטנה משמעותית של המכירות לאחת מהן "תוביל לצמצום מהותי בהיקף פעילות החברה". פעילות שתי הרשתות של ביתן היא גם האחראית על עיקר צמיחת הכנסותיה משיווק תוצרת חקלאית של בכ"ש בתשעת החודשים הראשונים של 2019. ההכנסות מיינות ביתן ומגה היוו בתקופה זו כ-25% מהכנסותיה במגזר שיווק והפצת הירקות והפירות, בזכות עלייה בהיקפי הפעילות מולן מנובמבר 2018, וכיום מהוות כ-20% ממכירות המגזר (בעקבות מכירת סניפים של שתי הרשתות).

לפי בכ"ש, בנטרול המכירות ליינות ביתן ומגה, מכירות המגזר החקלאי בתשעת החודשים הראשונים של 2019 גדלו בכ-5%, ובסיכומה של 2018 גדלו בכ-12%. בכ"ש מספקת ירקות ופירות גם לחברות שירותי הסעדה, לכוחות הביטחון, לבתי מלון, למפעלי סלטים וכן לבתי אבות, לבתי חולים, לקיבוצים ועוד.

גם במגזר הקמעונאות הצליחה בכ"ש אחזקות לשפר בשנים האחרונות את הרווח התפעולי, והוא מסתכם בכמה מיליוני שקלים, וגם בפעילות המימון החוץ-בנקאי היא מציגה צמיחה, מאז שהתחילה בפעילות לפני כשלוש שנים.

בכ"ש מעסיקה קרוב ל-1,400 עובדים, רובם בביכורי השדה דרום וברשת הסופרמרקטים שלה. לחברה יש כיום יותר מ-120 משאיות כבדות, הכוללות יחידות קירור, האחראיות לכ-70% מהפצת מוצריה, וכ-50 קבלני משנה אחראים ליתרה.

החברה מעידה על עצמה כ"קבוצת החקלאות העצמאית הגדולה בישראל", עם אחסון יומי של 3,000 טונות סחורה, וכושר הובלה יומי של כ-1,300 טונות, תוך "שליטה בכל שרשרת הייצור החקלאי, מהחקלאי ועד הצרכן". משך הזמן הממוצע לאספקת מוצריה הוא 24 שעות ממועד ההזמנה.

על-פי הערכתה של בכ"ש אחזקות, חלקה בענף החקלאות הוא כ-15%, וזאת כשהיא מדווחת על "תחרות עזה מצד משווקים ומפיצים רבים", ובין המתחרים הדומיננטיים היא מזכירה את ביכורי השדה צפון, פאר לי שיווק פירות וירקות, שיווק המאה ועטרה סחר.

העסק התחיל מחנות קטנה בפתח-תקווה

בפעילות שיווק התוצרת החקלאית הטרייה התחיל אביהם של האחים שבע, מוניר שבע, בשנות ה-50 של המאה הקודמת, כבעל חנות קטנה בשוק הסיטונאי בפתח-תקווה, שהתפתחה לחנות גדולה יותר בשוק הסיטונאי בתל-אביב.

בשנות ה-90 לקחו האחים שבע צעד קדימה את פעילות השיווק של תוצרת חקלאית, כשהתחילו, לפי תיאור החברה, "לשווק תוצרת ללקוחותיה ב'דחיפה' - קרי בדרך של אספקה יומיומית עד לשערי הלקוח. מהלך אסטרטגי חדשני זה הביא לגידול משמעותי בהיקף המכירות של החברה". 

בהמשך, בשנת 2002, התחילו בשיתוף-הפעולה עם קבוצת נטו אחזקות, באמצעות ייסוד חברת ביכורי השדה דרום, שהונפקה בבורסה ב-2007 ונמחקה ממנה ב-2012, ובמקביל המשיכו בפיתוח פעילויות נוספות ומשיקות של בכ"ש אחזקות, שבה מכהן אילן שבע כיו"ר ומנכ"ל, וששון שבע מכהן כדירקטור ומשנה למנכ"ל. 

מטיוטת התשקיף עולה כי החל ביולי 2019 משלמת בכ"ש אחזקות לשניים דמי ניהול חודשיים של 420 אלף שקל - מחצית הסכום לכל אחד, נוסף על מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה של עד 2 מיליון שקל לכל אחד.