הלחץ של דודי עזרא נשא פרי: נטו מוכרת לאחים שבע את חלקה בביכורי השדה ב-300 מיליון שקל

מחצית מהתמורה תשולם לנטו אחזקות באמצעות מניות חברת-האם של ספקית התוצרת החקלאית, העומדת בפני הנפקה בבורסה • הרווח הצפוי לנטו מהמכירה מסתכם ב-160 מיליון שקל

מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום / צילום: איל יצהר
מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום / צילום: איל יצהר

הלחץ שהפעיל דודי עזרא על שותפיו בחברת ביכורי השדה, האחים אילן וששי שבע, הוביל בתוך זמן קצר לתוצאה הרצויה מבחינתו: פחות משבועיים לאחר שנודע דבר הסכסוך בין עזרא, בעל השליטה בענקית המזון נטו אחזקות, לבין האחים שבע, בקשר לשותפות שלהם בספקית התוצרת החקלאית "ביכורי השדה דרום", הצדדים הגיעו להבנות שתורגמו להסכם ביניהם.

הסכם זה צפוי לסדר לנטו  של עזרא אקזיט נאה על השקעתה בביכורי השדה דרום, וצפוי לסלול עבור האחים שבע את הדרך להנפקת חברת "ביכורי שדה" (בכ"ש אחזקות), שבאמצעותה מחזיקים האחים את מניות ביכורי השדה דרום. השלמת העסקה מותנית בקבלת אישור הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, לעסקה ולהשלמת הנפקת בכ"ש אחזקות עד לסוף מרץ 2020.

נטו ובכ"ש מחזיקות כיום כל אחת ב-50% ממניות ביכורי השדה דרום. על-פי הסכם שנחתם בין הצדדים, נטו תמכור לבכ"ש אחזקות את חלקה בחברה המשותפת תמורת 300 מיליון שקל - סכום המשקף לביכורי השדה דרום שווי של 600 מיליון שקל.

ההסכם בין הצדדים קובע כי מחצית מתמורת העסקה - 150 מיליון שקל - תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש אחזקות (שכאמור, עומדת לפני הנפקה בבורסה). יתרת התמורה תשולם במזומן: 100 מיליון שקל במועד השלמת העסקה  ו-50 מיליון שקל נוספים עד שנה לאחר מכן. נטו אחזקות מעריכה כי מכירת חלקה בביכורי השדה דרום תניב לה רווח הון של כ-160 מיליון שקל, לפני מס.

ההסכם בין הצדדים מעניק תאריך יעד של פחות מחצי שנה להשלמת ההנפקה של בכ"ש אחזקות, ובינתיים היא נמצאת בשלב מוקדם יחסית, לפני פרסום טיוטות תשקיף לציבור, וככל הידוע, גם לפני קבלת החלטה סופית לגבי חברת החיתום שתוביל את ההנפקה. לגבי הסכום שישולם לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש אחזקות (150 מיליון שקל), בחברה ציינו היום כי מספר המניות שיוענק לה תלוי במחיר שייקבע במסגרת השלמת ההנפקה הראשונית של בכ"ש.

עוד ציינו בנטו כי העסקה בין הצדדים "כללה ויתור הדדי על כל טענות הצדדים זה נגד זה", וכן כי במסגרת העסקה נטו התחייבה לשפות את בכ"ש אחזקות בגין מחצית מהחובות, ככל שיהיו, של לקוחות, במקרה שלא יחול עליהם ביטוח אשראי, בסכום של עד 60 מיליון שקל.

עוד ציינו בנטו כי השלמת העסקה כפופה גם לקבלת אישור הממונה על התחרות, וכי אין ודאות להשלמתה, בשל התנאים הנדרשים לה, שאינם בשליטתה.

העסקה בין הצדדים כוללת גם את מכירת חלקה של נטו (23%) במניות גרין ארק - חברה שהוקמה ב-2011 לצורך יצוא תוצרת חקלאית לחו"ל וביוני 2017 התחילה לעסוק גם במתן אשראי, אבל ככל הידוע, פעילותה נעשית בהיקפים מצומצמים, וערכה בדוחות נטו ל-2018 היה פחות מ-1 מיליון שקל.

מניית נטו עלתה 15% בשנה האחרונה

מכירת החזקותיה של נטו אחזקות בביכורי השדה דרום מתבצעת בהתאם להערכות שלפיהן הסכסוך עם האחים שבע נבע מרצונו של עזרא להפעיל עליהם לחץ לרכוש מידי נטו את חלקה בחברה, בעיתוי הרגיש מבחינתם של הנפקת החברה-האם. ביכורי השדה דרום היא חברה הנמצאת במרכז פעילותה של בכ"ש אחזקות, שנוסף עליה כוללת גם החזקה ברשת הסופרמרקטים "שוק העיר" המונה שמונה סניפים - באשקלון, בבני-ברק, בגבעת זאב, בירושלים, בכפר-סבא, באשדוד ובקריית גת.

ביכורי השדה דרום היא חברה ענקית במונחי שוק הפירות והירקות המקומי. הטרנד הבריאותי הגובר תומך בצמיחת הצריכה של פירות וירקות ומהווה רוח גבית לעסקיה של החברה, שנוטלת חלק לא מבוטל גם ביבוא תוצרת חקלאית. מדובר למעשה בסוג של חברת תיווך, העוסקת בסחר בתוצרת שנקנית מחקלאים ונמכרת בעיקר לרשתות השיווק. ביכורי השדה דרום היא ספקית מרכזית של חלק מרשתות קמעונות המזון הגדולות בישראל, ועם חלקן יש לה אף הסכמי בלעדיות.

את מחצית השנה הראשונה סיכמה ביכורי השדה דרום עם קפיצה של 45% בהכנסותיה, שהגיעו ל-655 מיליון שקל, אבל עלייה בהוצאות מיתנה את הדרך לשיפור בשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי של החברה למחצית הראשונה של 2019 עלה ב-10% לכ-20 מיליון שקל. בשלוש השנים קודם לכך (2016-2018) הכנסותיה השנתיות של החברה עמדו בטווח של 925-985 מיליון שקל, והרווח השנתי שלה נע בטווח של 25-47 מיליון שקל. 

האחים שבע מחזיקים בתפקידי ניהול בביכורי השדה דרום - אילן שבע כמנכ"ל וששי שבע כסמנכ"ל רכש - כשמצדה של נטו אחזקות משמש המנכ"ל שלה, עמי גולדין, יו"ר החברה המשותפת. האחים שבע נהנים מתגמולים נאים במסגרת תפקידיהם בביכורי השדה דרום, שהצטברו בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) לכ-25 מיליון שקל, עם תגמול חודשי בסיסי של 140 אלף שקל צמוד למדד לכל אחד מהם.

עסקיה של קבוצת נטו אחזקות מתנהלים בדרך-כלל מתחת לרדאר. אף שמדובר בקבוצת מזון הנמנית עם חמש הגדולות במשק - קבוצה המשלבת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד - שמה והלוגו שלה אינם מוכרים לציבור הרחב, בעיקר כנראה מכיוון שהחברה אינה משקיעה בפרסום או ביחסי ציבור - גישה העולה בקנה אחד עם החסכנות והיעילות שבה היא מתנהלת.

הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ועוד, ובסוף 2018 התחילה לייצר גם מוצרי קצפת של המותג RICH. בתחום מוצרי הצריכה הביתיים מייצרת נטו ומשווקת נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים. שווי השוק של נטו עומד על 1.1 מיליארד שקל לאחר עלייה של כ-15% במניה בשנה האחרונה. 

תוצאות ביכורי השדה דרום, במיליוני שקלים
 תוצאות ביכורי השדה דרום, במיליוני שקלים