בר רפאלי | ניתוח

אמא של בר רפאלי תשלם את המחיר, וזו לא הנחת סלב: ארבע שאלות קשות שעולות מהפרשה

ההסדר שנרקם בין רשויות המס למשפחת רפאלי על אישומי המס של בר מעורר ביקורת רבה • מבט מעמיק על העובדות דווקא מלמד כי ההסדר אינו משולל היגיון • הנה ארבע שאלות קשות שנוגעות לפרשה ולכתבי האישום נגד משפחת רפאלי

האם הדוגמנית הישראלית-הבינלאומית בר רפאלי תקבל מפרקליטות מיסוי וכלכלה "הנחת סלב" ותצליח לחמוק ממאסר בפועל בגין עבירות המס והתרמית שהמדינה מייחסת לה? האם אמה של הדוגמנית, ציפי רפאלי, "תקריב" את עצמה עבור בתה ותסכים לרצות עונש מאסר רק על-מנת לחסוך את החוויה הקשה הזו מהבת? ולמה שהפרקליטות תסכים להצעת "האם עבור הבת", כשמי שעמדה באור הזרקורים והרוויחה את הכסף הגדול בחו"ל הייתה הדוגמנית עצמה?

השאלות האלה הגיעו לקדמת הבמה הציבורית ברגע שהתפרסמה הידיעה על המגעים המתנהלים בין בר רפאלי ואמה ציפי לבין הפרקליטות, במטרה להביא לסיומם, בהסדר כולל, של כל תיקי המס - האזרחי והפלילי - המתנהלים נגד הדוגמנית ומשפחתה.

במסגרת המגעים בוחנת בימים אלה הפרקליטות הצעה שעלתה על השולחן, לפיה האם, ציפי רפאלי, תודה במרבית העבירות המיוחסות לה ותרצה בין שנה וחצי לשנתיים מאסר בפועל. מנגד, בר רפאלי לא תרצה מאסר בפועל כלל, לאחר שתתקבל טענתה כי לא הייתה לה כל כוונה פלילית, וכי היא לא הציגה מצגי-שווא בפני המדינה בנוגע לשאלת תושבותה (האם היא גרה בארץ או בחו"ל). במקביל, ובתמורה, תוותר בר רפאלי על הערעור האזרחי שהגישה על חיובה במס במסגרת התיק האזרחי שנוהל נגדה.

הכסף הגדול בגיל 20

הנתיב שהוביל את בר רפאלי אל שתי הזירות - האזרחית והפלילית - עבר דרך אותם אירועים בחייה של הדוגמנית הבינלאומית, בהם הפריצה שלה לזירה הבינלאומית בתחילת שנות ה-20 לחייה, הכסף הגדול שהרוויחה והזוגיות המתוקשרת עם הכוכב ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו. הוא גם סובב סביב אותה שאלה: האם בפרק זמן משמעותי בחייה היא התגוררה בארצות-הברית - או שתמיד הייתה תושבת ישראל, ומגוריה בארצות הברית היו בגדר גיחות קצרות לחו"ל.

עדיין לא ברור אם הפרקליטות תסכים לתנאי ההסדר שהוצגו על-ידי נבחרת הסנגורים של רפאלי והוריה, אך הידיעה על כך שהפרקליטות שוקלת להגיע להסדר, מעוררת שלל תגובות שליליות וטענות על "הנחת סלב" ועל כך שאם זה היה מישהו אחר, לא היו שוקלים "לוותר" לו.

עם זאת, נדמה כי אף אחד לא לוקח צעד אחד אחורה ושואל את עצמו האומנם אם יש כאן "ויתור" של הפרקליטות? האומנם יש כאן "הנחת סלב"? והאם אמה של בר, ציפי, באמת "מקריבה" את עצמה לטובת בתה - או שמא היא באמת האחראית היחידה לסיטואציה שנוצרה, היות שהיא הייתה "המבוגר האחראי" שטיפל בענייני הבת הדוגמנית, שהייתה בשנות העשרים לחייה בעת האירועים השנויים במחלוקת מס?

אל סימני השאלה הללו יש לצרף גם את העובדה שעד כה לא הועמדו לדין נישומים אחרים על רקע מחלוקת סביב הצהרותיהם בנוגע לתושבותם, וכל המחלוקות שנדונו סביב הנושא הוכרעו בזירה האזרחית.

הסאגה הזאת מתחילה ב-2007, כשרפאלי הייתה בשיא הצלחתה בחו"ל, והיא רק בת 21. היא התהדרה בחבר שהוא סלב עולמי, עשתה טלוויזיה וקמפיינים בארה"ב ונעטפה בחיבוק אמריקאי ענק. שם, היא ניהלה, לטענתה, את חייה בשנים 2008 ו-2009. רשות המסים חשבה אחרת.

הזירה האזרחית, במסגרתה נדרשת רפאלי לשלם מסים על הכנסות בהיקף 16 מיליון שקל שהרוויחה מעבודתה בחו"ל במשך כשנתיים, הוכרעה לראשונה בבית המשפט המחוזי, שחייב אותה לשלם מס בסך 8 מיליון שקל, וכבר הגיעה אל פתחו של בית המשפט העליון בדמות ערעור שהגישה רפאלי על הקביעה כי היא מעולם לא ניתקה את קשריה עם ישראל, ולאורך השנים - גם אלה שבהם ניהלה זוגיות מצולמת ומתוקשרת עם דיקפריו - היא הייתה תושבת ישראל, בטח לצורכי מס.

בזירה המקבילה, בינואר אשתקד הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבר רפאלי ולהוריה ציפי ורפי רפאלי כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע, בעבירות מס. רפי וציפי רפאלי חשודים בנוסף בעבירת הלבנת הון. רפאלי חשודה בכך שהציגה מצג-שווא בפני רשות המסים כאילו היא מתגוררת בחו"ל במשך שנים. לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ועם אמה, כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בארץ.

בנוסף, רפאלי ואמה נחשדות בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים בדירות יוקרה, שימוש במכוניות ו"הנחות סלב" בשווי של יותר ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה.

במקביל, נטען, הציגה בר רפאלי בפני רשויות המס בארה"ב מצגים, שלפיהם היא אינה תושבת ארה"ב (U.S Nonresident Alien), והיא מתגוררת בישראל.

נבחרת עורכי הדין של משפחת רפאלי הגיעה לשימועים שנקבעו בתיק והציגו קו הגנה מאוד ברור - לא הייתה פה תרמית. מדובר במחלוקת מס אזרחית, במסגרתה הדוגמנית ובני משפחתה סברו כי בשנים המדוברות בר אינה תושבת ישראל, ולכן אינה חייבת במס פה, ורשות המסים סברה אחרת.

חלק נוסף של קו ההגנה התייחס לעובדה שהדוגמנית לא ניהלה את ענייני המס שלה בעצמה, ואלה נוהלו על-ידי אמה, ציפי. האם מצידה הציגה קו הגנה לפיו היא פעלה כדין, הצהירה על הכול בפני רשות המסים, ואם הייתה טעות בהצגת הדברים, היא האחראית לטעות הזאת.

קל, פופולרי ונוח לקבל את כל החשדות נגד השתיים כעובדה מוגמרת, בוודאי לאחר שפסק הדין האזרחי כבר קבע כי בר רפאלי הייתה תושבת ישראל בשנים שהמחלוקת, אך אם מסננים רגע את רעשי הרקע החריפים בפרשה, אפשר לשאול את אותן שאלות שנשאלות היום בצורה הפוכה לגמרי.

שלב השאלות הקשות

1.

כך למשל, את השאלה האם יש פה "הנחת סלב", אפשר לשאול כ"האם יש פה החמרת סלב". האם התיק הזה לא הפך לסוג של תיק דגל בפרקליטות שנועד להראות שלא עושים הנחות לאף אחד, אבל מרוב ש"לא עושים הנחות", הכף נוטה לחומרה? האם העובדה שהציבור תוקף את הרעיון של הגעה להסדר עם בר רפאלי, לא תגרור הימנעות מהסדר שעשוי היה להיחתם בנסיבות שבהן אין את ההשפעה של מצלמות ועיתונות?

2.

האם אלה שיוצאים נגד ההסדר יופתעו לגלות כי ברשות המסים יש גורמים הסבורים כי התיק נגד בר רפאלי היה יכול להיגמר מזמן בהסדר אזרחי ותו לא? במסדרונות הרשות ובמסדרונות הפרקליטות יש כאלה שהביעו עמדה המציעה הסדר עם אישומים פליליים פחותים מאלה המיוחסים לדוגמנית.

3.

שאלה נוספת שצריכה להישאל היא למה לוקח למדינה כל-כך הרבה זמן להכריע בשאלה האם להגיש או לא כתב אישום, ולמה המדינה בכלל מנהלת מגעים להסדר עם הדוגמנית ואמה? אפשר להניח במידת ביטחון רבה שבפרקליטות לא רוצים להקל עם בר רפאלי, אז למה לא להגיש את האישום שכבר כתוב ומוכן ולהתמודד עם ההגנה של רפאלי בבית המשפט? כנראה שגם הם שוקלים את משקל הראיות שיש להם ותוהים האם הן מספיקות להרשעה "מעבר לכל ספק", כפי שנדרש בזירה הפלילית. גם בזירה האזרחית, שמתנהלת בעליון, שום דבר לא מובטח למדינה.

4.

שאלה נוספת היא מי באמת "העבריין" העיקרי בתסריט הפלילי שנכתב על-ידי רשות המסים והפרקליטות. האם זו בר רפאלי או אמה ציפי? האם מוצגת היום בתקשורת כלביאה המגנה על בתה, מקריבה את עצמה, אך כשבוחנים את התיק ואת רוב הראיות בו, מגלים כי מי שטיפל בכל ענייני הדוגמנית-הבת לאורך כל השנים, הן בזירה הכלכלית והן בזירת המס, הייתה האם ציפי ולא הבת. 

אז מי הציג את מצגי-השווא בפני רשות המסים בנוגע לתושבותה של הדוגמנית המהווים את הבסיס לאישום הפלילי נגדה ונגד אמה? בר לא הייתה זו שעמדה בקשר עם רשויות המס, והיא לא זו שחתמה על רוב המסמכים. זו הייתה האם. האישום נגד בר רפאלי מבוסס במרביתו על הטענה כי נעשו מצגי-שווא בנוגע לתושבות של הדוגמנית. רוב ההצהרות בפני הרשות הם של האם. אז כשהאם אומרת "אני האחראית", האם זה קורבן או קריאה נכונה של המציאות - ואולי גם וגם?

כשבוחנים את כל סימני השאלה הללו, לא צריך להתפלא שהפרקליטות מוכנה לשקול הסדר בתיק שיביא אותה לגבייה מיידית של מיליוני שקלים ממס (לאור הוויתור על המחלוקת האזרחית); וכן מאסר בפועל עבור האחראי האמיתי לכאורה. 

*** חזקת החפות: בר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי לא הורשעו בביצוע עבירה בפרשה המוזכרת. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע הם בגדר חשודים, ועומדת לזכותם חזקת החפות.