העתיד של גלילות: בדרך למסלול עוקף להקמת עשרת אלפים דירות חדשות

התוכנית שכוללת עשרת אלפים דירות נדונה בוועדה המחוזית ת"א, שלאור הסתייגויות דרשה מרמ"י לעדכן את הבינוי • הרשות הדהימה כשביקשה להכריז על פי גלילות כ"מתחם מועדף לדיור" ולדלג מהוועדה המחוזית לוותמ"ל

 עדיאל שמרון   / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) דורשים להוציא את תוכנית הענק "רובע גלילות" מטיפולה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א שבראשות דניאלה פוסק, ולהעבירה לקידום מואץ במסגרת הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור).

על הבקשה יוצאת הדופן שנשלחה בימים האחרונים, חתומה מתכננת מרחב עסקי ת"א ברמ"י, גילי טסלר, והיא נשלחה למינהל התכנון שבראשות דלית זילבר. במידה שהבקשה תתקבל, צפויה התוכנית להתקדם במסלול מהיר שיצמצם את האפשרות של מתנגדי התוכנית המוצעת להשפיע עליה, וזאת בניגוד לתהליך שמתנהל כיום.

21 התנגדויות לתוכנית

קשה להפריז בחשיבותה של תוכנית "רובע גלילות" (המכונה רש/1800/ 1) למגורים במרכז הארץ בשנים הקרובות. מדובר בשטח ששייך לרמת השרון ולת"א ושנמצא בין נתיבי איילון, כביש החוף וכביש 5 בצפון. על התוכנית מופקד משרד האדריכלים פירשט-מזור, והיא מציעה הקמת רובע מגורים ותעסוקה הכולל 9,800 יחידות דיור, כ-700 אלף מ"ר תעסוקה ומסחר, מבני ציבור וכן מרכז תחבורתי גדול במיוחד. התוכנית, שנוגעת לשטח רב בעלויות שמתנהל לגביו מסחר תמידי, מקודמת מזה 22 שנה במסגרת הוועדה המחוזית ת"א. ב-2018 נראה היה שקידום התוכנית תופס תאוצה לאחר שהיא הופקדה להתנגדויות. בהמשך לדיון שקיימה הוועדה ב-21 התנגדויות שהוגשו נגד התוכנית, נעשתה פנייה לרמ"י להכין לה עדכון.

מתחם פי גלילות
 מתחם פי גלילות

בחודש שעבר פרסמה הוועדה המחוזית החלטה נוספת שבה היא קבעה שרמ"י לא ערכה את התיקונים הנדרשים, ושניתנת לה ארכה לביצוע התיקונים עד חודש אפריל 2020, אלא שכאמור ברמ"י חשבו אחרת.

ביום חמישי האחרון פנתה רמ"י למינהל התכנון בבקשה להכריז על מתחם רובע גלילות כעל "מתחם מועדף לדיור" לצורך קידום התוכנית בוותמ"ל. בקשתה של רמ"י נוגעת לחלק מהקרקע, וכפועל יוצא מכך צומצם מספר יחידות הדיור אותו היא מבקשת לקדם כעת ל-6,670, כאשר כל השטח הנכלל בבקשה שייך לרמת השרון בלבד.

"אתר טבע חשוב"

בתגובה לבקשה יוצאת הדופן שלח ניר פפאי, סמנכ"ל בחברה להגנת הטבע, מכתב לדלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, בו הוא העלה את החשש שמדובר בניסיון להימנע מהתמודדות עם פגמים שקיימים בתוכנית. "בקשתה של רמ"י מעלה חשש כבד כי מדובר ב'מחטף' שנועד לעקוף את החלטות הוועדה המחוזית, ולהימנע מהצורך לתקן את התוכנית בהתאם להחלטותיה, וכול זאת בהיעדר סבירות וחוסר תום לב מובהקים".

כן כתב פפאי כי "בקשה זו עלולה להוות תקדים בעייתי אשר יחליש את מעמדן של הוועדות השונות לתכנון ובנייה ויצור חוסר ודאות לגבי תקפות החלטותיהן. לא יתכן שייעשה ע"י רמ"י שימוש ציני במנגנון הוותמ"ל כ"דלת יציאה" או כדרך התחמקות מהחלטות הוועדה המחוזית ויישום תיקוניה", כתב פפאי.

עו"ד יואב קרמר, שמייצג את חברי קבוצת הפייסבוק המכונה "שומרים על חורשת דרזנר ומערות אפקה שלנו", מסר ל"גלובס" כי "השטח הזה הוא אתר הטבע החשוב ביותר במטרופולין ת"א. יש קהילה ענקית שקשורה אליו. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר ששמעה אותנו בקשב רב, הטמיעה הערות תכנוניות ששיפרו את התוכנית באופן משמעותי, מבלי לפגוע בהיקפי הבנייה. החשש שלנו הוא שהפנייה לוותמ"ל נועדה לעקוף את הוועדה המחוזית".

מרמ"י נמסר בתגובה כי "במקביל לקידום ואישור תוכנית המתאר בוועדה המחוזית, רמ"י בוחנת עם הגורמים הרלוונטים את האפשרות להגיש תוכנית המשך מפורטת לוותמ"ל על חלק מהשטח. לכשיהיו החלטות הן יובאו לאישור הגורמים המוסמכים".

במינהל התכנון סירבו להתייחס לנושא.