משבר האקלים הגיע לקמפוסים בארץ: אלפי סטודנטים הצטרפו למחאה

המחאות כללו את אוניברסיטת ת"א, מכללת SCE, מכללת ספיר, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון והאוניברסיטה העברית • הסטודנטים הצטרפו לקריאות לעצור את הידרדרות המשבר ולהפחית את פליטות גזי החממה באופן מיידי

משבר האקלים הגיע היום (ג') לקמפוסים: אלפי סטודנטים ברחבי הארץ הצטרפו למחאה העולמית הקוראת להכריז על מצב חירום אקלימי. הסטודנטים הצטרפו לקריאות לעצור את הידרדרות המשבר ולהפחית את פליטות גזי החממה באופן מיידי.

המחאות כללו את אוניברסיטת תל-אביב, מכללת SCE, מכללת ספיר, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון והאוניברסיטה העברית. 

"שריפות ענק משתוללות, הצפות, שיאי טמפרטורה שנשברים זה אחר זה הם רק כמה דוגמאות להתגשמות תחזיות הקהילה המדעית להשפעות משבר האקלים. אנו, סטודנטים וסטודנטיות, מבינים ומבינות שהגיע הזמן להיאבק על העתיד שלנו ומצטרפות למאבק העולמי בקמפוסים. מאבקנו הוא חלק מתנועה עולמית שהוציאה מיליונים לרחוב. עם זאת, במקום לצמצם את פליטות גזי החממה, כמות הפליטות ממשיכה לעלות", נכתב בהודעת "המרד בהכחדה".

עוד נכתב כי "בישראל הממשלה אומנם אישרה ביולי 2018 תוכנית היערכות לשינויי האקלים, אך עד כה לא נקבע תקציב ליישומה. בנוסף, אוניברסיטאות בישראל ממשיכות להשקיע סכומי עתק בתאגידי דלק מאובנים, שמהווים את אחד הגורמים העיקריים להמשך הידרדרות משבר האקלים. בקשות חופש מידע נשלחו מטעמנו למספר אוניברסיטאות על-מנת לברר את היקף השקעותיהן בתאגידים אלה".

דרישות הסטודנטים הן כי המוסדות האקדמיים בארץ יצטרפו למוסדות השכלה גבוהה בעולם ויכריזו על מצב חירום אקלימי, ובתוך כך יגבשו תוכנית פעולה למאבק במשבר האקלים ויפעלו ליישומה. המוחים דורשים כי הקמפוסים ימשכו השקעות מתאגידים מזהמים ומתאגידי דלקי המאובנים ויסרבו לקבל השקעות מתאגידים אלה - דרישה מאתגרת למדי. בנוסף הם דורשים כי יינקטו צעדים למען הפיכת הקמפוסים לסביבתיים וניטרליים מבחינת פליטות פחמן, כי יתקיימו מהלכים של חינוך והסברה בנושא משבר האקלים על-מנת להעלות מודעות בקרב סטודנטים וסגל כאחד, וכי הקמפוסים ישקיעו בטכנולוגיות ובתשתיות בתחומי ההתייעלות האנרגטית, המעבר לאנרגיות מתחדשות וההתמודדות עם ההשלכות הנוכחיות של משבר האקלים.

גם מאחורי המחאה החשובה הזו נושבת רוחה של הנערה גרטה טונברג, מי שיכולה לזקוף לעצמה את העלאת המודעות למשבר האקלים לשיאים שלא נראו קודם לכן, חרף מאמצים של גופים שונים לעשות זאת. שנת 2019 יכולה גם להיזכר כשנת מחאות האקלים, אשר בהשראת טונברג הוציאה מיליוני מוחים ברחבי העולם, תלמידים ותלמידות ותושבי ערים גדולות ברחבי הגלובוס.