חברת ביטוח דיגיטלית חדשה בדרך לשוק: ברקת יאשר לדיוידשילד-פספורטכארד למכור ביטוחי נסיעות לחו"ל

סוכנות דיוידשילד, הנמצאת בבעלות אלון קצף וחברת הביטוח האמריקאית ווייט מאונטיינס, תקים חברת ביטוח, שתפעל בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל גם דרך חברת פספורטכארד שבבעלותה • הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון התייחס לכך השבוע באירוע ההשקה לקהילת FINnovation

אלון קצף / צילום: תמר מצפי
אלון קצף / צילום: תמר מצפי

חברת ביטוח דיגיטלית שלישית בדרך לקבל אישור מהרגולטור: סוכנות דיוידשילד, הנמצאת בבעלות אלון קצף וחברת הביטוח ווייט מאונטיינס (White Mountains) האמריקאית (בחלקים שווים), תקים חברת ביטוח, שתפעל בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל גם דרך חברת "פספורטכארד" שבבעלותה. לדיוידשילד יש יותר מ-1.6 מיליון לקוחות, כשהיא עובדת עצמאית מול אלפי סוכני ביטוח, והיא פועלת להרחבת פעילותה לשווקים בינלאומיים.

מוקדם יותר השבוע התקיים אירוע ההשקה לקהילת FINnovation - קהילת ה-FinTech & InsurTech המקומית. במסגרת זו גילה משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, כי לאחר ש"חדווה בר אישרה לא מזמן בנק דיגיטלי" (של מריוס נכט ושל אמנון שעשוע, ר"ש), הוא ואנשיו "יאשרו השבוע חברת ביטוח דיגיטלית חדשה" - דיוידשילד, כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס". עוד גילה ברקת כי "יש עוד שתי חברות דיגיטליות בדרך".

ווייט מאונטיינס מחזיקה בסוכנויות הביטוח Wobi (האינטרנטית) ודיוידשילד-פספורטכארד, כשהאחרונה עומדת כאמור להצטרף עתה לחברת ליברה של אתי אלישקוב ולחברת ווישור של אמיל וינשל וניצן צעיר הרים, שקיבלו אישור והתחילו לפעול כבר במחצית הראשונה של 2018. עד כה שתי החברות הצעירות, ובעיקר ליברה, הביאו לשינוי בנוף התחרותי בענף הביטוח, בדגש על ביטוחי הרכב, אבל הן עדיין לא מחזיקות בנתחי שוק מהותיים.

עם זאת, דיוידשילד לא תתחרה בליברה ובווישור, אלא תתמקד במכירת ביטוחי נסיעות לחו"ל, שם מתחרותיה העיקריות יהיו החברות הראל, כלל ביטוח והפניקס, שמבטחת אותה כיום.


וובי תמשיך לפעול כסוכנות ביטוח

כבר לפני כשנה וחצי פורסם ב"גלובס" כי קצף והחברה האמריקאית עשויים לפעול להקמת חברת ביטוח בישראל - דבר שקורה עתה. ווייט מאונטיינס, לצד קצף, הופכת לבעלים זר (נוסף), שנמנה עם גרעין השליטה בחברת ביטוח בישראל. זאת, לצד ההחזקה בוובי, שתמשיך לפעול כסוכנות ביטוח, שבין השאר, מוכרת ביטוחי נסיעות לחו"ל.

המהלך הנוכחי לא מתרחש יש מאין. לפני כמה שנים התעניינה ווייט מאונטיינס ברכישת השליטה בחברת כלל ביטוח, אבל לבסוף רכשה בישראל "רק" את סוכנויות הביטוח כאמור. הפיכת החברה האמריקאית לשותפה בפספורטכארד נעשתה כבר ב-2015, כשבתחילת 2018 החברה הוסיפה לה שותפות בסוכנות דיוידשילד. אז רכשה ווייט מאונטיינס את החזקותיה (50%) של חברת גדקס של גד חיטרון בדיוידשילד, הפועלת בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל לטווח ארוך (ביטוח רילוקיישן).

במקביל, מכרה ווייט מאונטיינס מחצית מהחזקותיה בפספורטכארד לידי השותף שלה בדיוידשילד, קצף. לאחר שהושלמו העסקאות, קצף והאמריקאים מחזיקים בחלקים שווים בשתי הסוכנויות, כששני הצדדים גם התקשרו בהסכם בעלי מניות. 

פספורטכארד מספקת ללקוחותיה פוליסות ביטוח בשיטה ייחודית, שעל פיה, לבעל הפוליסה מונפק כרטיס חיוב לפני יציאתו לחו"ל, ואם קורה לו אירוע ביטוחי, כרטיס החיוב נטען והמבוטח יכול לשלם באמצעותו עבור השירותים הרפואיים, ללא צורך בקבלה ובהחזר לאחר החזרה לישראל. הסוכנות מספקת שירותים נוספים למבוטחיה, ובהם שירותי ניהול תביעות והתקשרות עם ספקים רפואיים - מה שבדרך כלל עושות חברות הביטוח עצמן. עד כה מכרה דיוידשילד ביטוחי נסיעות לחו"ל של הפניקס, כאמור.

בקיץ 2018, כפי שפורסם ב"גלובס", רשות ההגבלים העסקיים התייחסה להתקשרויות בין דיוידשילד לווייט מאונטיינס, ומדבריה עלה כי הסוכנות תהפוך בעצמה למבטחת ישראלית בעתיד - דבר שקורה עכשיו. בספטמבר 2017 נכתב במסמך רשמי של רשות ההגבלים כי "דיוידשילד, המחזיקה במניות פספורטכארד, מבצעת צעדים לקראת קבלת רישיון מבטח ומתעתדת לפעול בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל לתקופות קצרות וארוכות, וכן בתחומי ביטוח משיקים". במסמך אחר של הרשות, מינואר 2018, נכתב, בין השאר, על "כוונותיהן של קבוצת ווייט מאונטיינס או קבוצת דיוידשילד לפעול כחברת ביטוח בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל ובתחומי ביטוח נוספים".

דיוידשילד מתמקדת במתן שירותי שרותי ביטוח רפואי בתקופת רילוקיישן למבוטחים הנמצאים מחוץ למדינת מוצאם (Expatriate), וביטוח נסיעות לחו"ל באמצעות פספורטקארד. תחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל מספק ביטוחי בריאות לטווחי זמן קצרים ומוגבלים לנוסעים מחוץ לארצותיהם. פספורטכארד מאפשר למבוטחים לחייב באופן אוטומטי כרטיס חיוב מגנטי (MasterCard) למול נותני שירותי הבריאות, לכשהם יצטרכו, וזאת ללא צורך בהגשת חשבוניות או השתתפות עצמית. בעבר חתמה חברת עילדב, שבבעלות רוני שטרנבך, על הסכם להעמדת מימון לסוכנות הגדולה דיוידשילד, אבל עסקה זו לא יצאה לפועל.

ווייט מאונטיינס היא חברה ציבורית, שמניותיה נסחרות בארה"ב (סימול: WTM) במחיר המשקף לחברה שווי של כ-3.5 מיליארד דולר. החברה רשומה בברמודה, והיא עוסקת בביטוחי רכוש וחבויות וביטוחי משנה.

על פי דוחות ווייט מאונטיינס ל-2018, דיוידשילד ופספורטרד הניבו באותה שנה רווח EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 16 מיליון דולר, כשהיו להן 1.6 מיליון לקוחות עם פרמיות של 134 מיליון דולר, לעומת 1.2 מיליון לקוחות בסוף 2017 - שנה שבה רשמו הסוכנויות רווח EBITDA של 10 מיליון דולר על פרמיות בהיקף של 107 מיליון דולר. בשנים האחרונות השותפים בסוכנויות מקדמים מהלכים להתרחבות בינלאומית, בין השאר, באוסטרליה. 

ענף הביטוח משתנה: לא רק בעלים מקומיים

בסוגיית הבעלות, ענף הביטוח בישראל הוא מקומי בהווייתו, אך התמונה משתנה, לאט, ועל כך תעיד השקתה של חברת הביטוח הדיגיטלית החדשה, שמחציתה בבעלות זרה. עוד קודם לכן, בנובמבר האחרון נפל דבר: קבוצת דלק של יצחק תשובה מכרה את שליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט. בכך התווספה חברת ביטוח עצמאית, גדולה, שנמצאת בשליטה זרה ל-AIG ישראל, שעד אז הייתה חברת הביטוח הישראלית העצמאית היחידה בבעלות זרה. 

בנוסף, פועלות בשוק הביטוח המקומי עוד שלוש חברות ביטוח אשראי וסיכוני סחר-חוץ שבהן יש בעלי עניין זרים: בססח, שנמצאת בבעלות קבוצת הראל ויולר הרמס; כלל ביטוח אשראי, שנמצאת בבעלות כלל ביטוח ואטרדיוס; לצדן פועלת כאן חברת קופאס, שנמצאת בבעלות מלאה של קופאס העולמית, שהיא היחידה שפועלת עצמאית בתחום זה.

לצדן נציין גם את מקס, לשעבר לאומי קארד, שעברה אשתקד מבעלות בנק לאומי וקבוצת עזריאלי לשליטתה של קרן ההשקעות הזרה ורבורג פינקוס. למעשה, למקס, להפניקס ולדיוידשילד יש מכנה משותף אחד - הבעלים הזר שאושר הוא גוף מערבי ומוכר, שפעיל שנים בתחומי הפיננסים מעבר לים, ולא גוף בעל קשרים סיניים.

בעבר נשלטה מגדל, קבוצת הביטוח הגדולה בשוק דאז, על ידי ענקית הביטוח האיטלקית ג'נרלי, עד שזו מכרה את השליטה בה בשלהי 2012 לאיש הביטוח הישראלי שלמה אליהו.