ניר ברקת | פרשנות

ניר ברקת מנסה לקחת למשה כחלון את תיק האוצר, כבר עכשיו. כך זה נראה מאחורי הקלעים

כחלון, בצורה אלגנטית, ויש שיגידו מקצועית משאיר אחריו אדמה חרוכה - הגירעון התופח - ולכן תיק האוצר נהפך שוב למשהו, שלכאורה, אף ח"כ ממפלגת השלטון לא יחפוץ בו • ואז ניר ברקת הגיע • כך ראש עיריית ירושלים לשעבר מנסה להחזיר ללחייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו את הסומק הכלכלי • פרשנות

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

משה כחלון, שהודיע השבוע על פרישתו מהחיים הפוליטיים ממשיך להגיע בכל בוקר לעבודה. במשרד האוצר מעידים שבניגוד לאווירת סוף העונה שאופפת את המשרד, כחלון ממשיך לעבוד כאילו הוא באמצע הקדנציה. השבוע למשל עסק בין היתר בנושא מחירי הקנאביס ובהפרטת חברת נמל חיפה. אולי זה מתוך תחושת אחריות, רצון לתקן רושם או סתם הנאה, אבל כחלון מתכוון להישאר בתפקיד לפחות עד לכינונה של הממשלה הבאה. למי ששואל אותו, כחלון אומר שנתניהו ביקש ממנו להשאר ושאפילו בני גנץ בעד. רציתם שר אוצר לא פוליטי? קיבלתם. לכחלון אין הרבה סיבות לחשוש שמישהו ירצה לקחת לו את התפקיד כפוי הטובה של שר אוצר. מי כבר רוצה לשבת על כיסאו של שר אוצר קצוץ כנפיים בתקופת תקציב מדינה זמני שכרוך בקיצוצים קשים וכואבים שיקימו עליו אלמנות קשישים ויתומים?

מתברר שדווקא יש אחד כזה. ח"כ ניר ברקת עובד במרץ כדי לקבל את תפקיד שר האוצר כבר עכשיו. לברקת יש חשבון אישי פתוח עם כחלון, אבל מה שמניע אותו הוא חישוב קר. הרעיון שלו אומר שעכשיו הוא זמן מצוין להכין תוכניות לקראת הממשלה הבאה ושעדיף להכין את התוכניות על-גבי הפלטפורמה של משרד האוצר. המניע הוא כמובן אלקטורלי. ברקת נפגש בימים האחרונים עם נתניהו והציג לו סקרים שמעידים שאג'נדה כלכלית-חברתית עשויה להגדיל את הליכוד בשישה מנדטים ואת גוש הימין בשלושה. לעומת זאת השארתו של כחלון באוצר חושפת את הליכוד לנזק אלקטורלי, טוען ברקת.

האג'נדה שברקת מכין מבוססת על רעיונותיו של פרופ' מייקל פורטר, כלכלן בעל שם מאוניברסיטת הרווארד. פורטר מאמין שפיתוח כלכלי צריך להיות מבוסס על יתרונותיו היחסיים של האזור. על-בסיס התיאוריה שלו התמקד ניר ברקת בתקופתו כראש עיריית ירושלים בפיתוח תיירות והייטק - ולדבריו בשני התחומים ירושלים הפכה למובילה עולמית. הדגש של ברקת לקראת הבחירות הוא על פיתוח הפריפריה, והאמצעים: השקעה במנועי צמיחה (תיירות ותעשיות קלות בצפון, דזרט-טק בנגב ותיירות תנ"כית בהידוה ושומרון) ותקצוב דיפרנציאלי.

נוסף הוא מדבר על פתיחת ערוצי יבוא מקביל ופירוק רשות מקרקעי ישראל, שני רעיונות ישנים למדי שהיו חביבים על ראש הממשלה בימיו כשר אוצר ומר כלכלה. ברקת מנסה להחזיר ללחייו של נתניהו את הסומק הכלכלי וליתר ביטחון הוא הציג לו סקרים שהראו כי הצעדים שלו פופולריים. הסוקרים אגב, הם מכון סמית, שגם נתניהו נעזר בשירותיהם. נתניהו עדיין לא השיב, אולי כי הוא רוצה לבדוק באמצעות סוקרים מטעמו את ההצעות של ברקת. ליתר ביטחון.