מנדלבליט מסרב לבקשת נתניהו לקבל את מלוא חומרי החקירה

היועמ"ש לסנגורי רה"מ: "חומרי החקירה הרבים שהועמדו לרשותכם במסגרת ליבת חומרי החקירה מקיפים את כל הנדרש עבור בקשת החסינות" • מטעם נתניהו נמסר בתגובה: "מי שממשיך להתנהל בחוסר שקיפות, כנראה רוצה להשיג תוצאה ידועה מראש"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסרב להעביר לידי סנגורי ראש הממשלה בנימין נתניהו את מלוא חומרי החקירה בתיקים 1000, 2000, ו-4000. מנדלבליט השיב היום (א') לדרישת באי-כוחו של ראש הממשלה לקבל את מלוא חומרי החקירה על אף שכתב האישום טרם הוגש לבית המשפט.

באמצעות עוזרו הבכיר, ד"ר גיל לימון, הבהיר היועמ"ש כי "על-פי האיזון שנקבע בחוק, חומרי החקירה המלאים מועברים לידי הנאשמים רק כאשר מוגש כתב האישום לבית המשפט, וממילא בשלב זה ליבת חומרי החקירה מצויה בידיהם, ועל בסיסה הם טענו טענות שונות הן בשלב השימוע והן לגבי החסינות".

באי-כוחו של נתניהו, עורכי הדין יוסי אשכנזי ועמית חדד, טענו כי קבלת מלוא חומרי החקירה נדרשת לשם טיעון מלא ודיון בקשת נתניהו לכך שהכנסת תקבע כי עומדת לו חסינות.

בתשובתו כתב היועמ"ש כי "נבהיר כי לאחר קבלת החלטת היועמ"ש על כך שהוא שוקל להגיש כתב אישום נגד נתניהו, בכפוף לשימוע, הועמדו לרשותכם חומרי חקירה רבים. חומרים אלה כוללים את כל חקירות החשודים, מאות עדויות עדים, עשרות אלפי עמודים של תמלילי חקירות, חומר חשבונאי, הקלטות, מזכרים וכיוצא בזה ראיות, המהוות את ליבת חומרי החקירה בתיקים הנוגעים לראש הממשלה".

לדברי היועמ"ש לסנגורי ראש הממשלה, "בין הטענות שהוצגו על-ידכם במסגרת השימוע, בהתבסס על חומרי החקירה שהועמדו לרשותכם, טענתם בהרחבה גם טענות המופיעות כעת בבקשה למתן חסינות, בפרט תחת העילה של חוסר תום-לב ואפליה".

לפי מכתב היועמ"ש לבאי-כוחו של נתניהו, "מהאמור לעיל עולה כי חומרי החקירה הרבים שהועמדו לרשותכם במסגרת ליבת חומרי החקירה, מקיפים את כל הנדרש עבור בקשת החסינות ואף הרבה מעבר לכך. משכך, לא נמצא בסיס לטענה כי אתן זקוקים למלוא חומרי החקירה לשם טיעון מלא בבקשת ראש הממשלה במסגרת הדיון בבקשת החסינות".

נזכיר כי ב-21 בנובמבר 2019 הודיע היועמ"ש כי הוא החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. ב-1 בינואר 2020 הגיש נתניהו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בקשה לקבלת חסינות מפני העמדה לדין. נתניהו טוען כי "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מתפירת תיקים ומכתבי אישום פוליטיים שמטרתם לפגוע ברצון העם. החוק נועד להבטיח שנבחרי העם יוכלו לשרת את העם לפי רצון העם, ולא לפי רצון הפקידים".

לדברי ראש הממשלה, "לצערי זה מה שקורה במקרה שלי... תפירת תיקים, אכיפה בררנית, סחיטה באיומים של עדי מדינה, הדחת עדים ומבול של הדלפות מגמתיות ושטיפת מוח ערב ערב כדי להסית נגדי על-ידי הטעיית דעת הציבור". 

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "איך אפשר להילחם בעד האמת אם מסתירים את חומרי החקירה שמעידים על סחיטה באיומים של עדי מדינה, אכיפה בררנית ותפירת תקדימים משפטיים שלא קיימים בתולדות האנושות? מי שממשיך להתנהל בחוסר שקיפות, כנראה רוצה להשיג תוצאה ידועה מראש. כל דבר שיכול להגן על נתניהו ולחשוף את האמת - נחסם, וכל דבר שיכול למנוע ממנו להתמודד ולנצח - מקודם בכל מחיר".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.