בהינף יד: אמזון מבקשת להמציא מחדש את האופן שבו אנו משלמים

ענקית הטק בונה מסופים בחנויות שיאפשרו לקונים לקשור את המידע מכרטיסי האשראי שלהם לכף־היד • במילים אחרות, הקונה יוכל לשלם בהינף יד, בלי להוציא כרטיס או טלפון חכם

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton
מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton

אמזון רוצה שכף־היד שלכם תהיה כרטיס האשראי שלכם: ענקית הטק בונה מסופים בחנויות (פיזיות) שיאפשרו לקונים לקשור את המידע מכרטיסי האשראי שלהם לכף־היד, כך לפי מקורות יודעי דבר. במילים אחרות, הקונה יוכל לשלם בהינף יד, בלי להוציא כרטיס או טלפון חכם.

התכנון של אמזון הוא למכור את המסופים הללו לבתי קפה, למסעדות מזון מהיר ולסוחרים נוספים, שעושים הרבה עסקאות חוזרות עם הלקוחות שלהם.

כמו חברות טק אחרות, גם אמזון מנסה להמשיך לשלב את עצמה בחיים הפיננסיים של הצרכנים, במה שגורם נדודי שינה להנהלות בנקים ורשתות כרטיסי אשראי. אפל השיקה כרטיסי אשראי משלה בשנה שעברה, וגוגל משיקה חשבונות צ'קים.

אם המסופים של אמזון יתפסו, הם יוכלו לדלג מעל הארנקים הדיגיטליים כמו Apple Pay ולהרחיב בו־זמנית את הגישה הרחבה בלאו הכי של אמזון לנתונים של הצרכנים.

הפרויקטים של אמזון זוכים למעקב צמוד של חברות טק ופיננסים, שמתחרות זו בזו במערכות תשלומים. אמזון ערכה ניסויים בתשלומים בחנויות Amazon Go שלה, היכן שהקונים יכולים לצאת בלי לעצור לתשלום. החברה גם בונה ארנק דיגיטלי שאפשר לבצע בו קניות גם באתרים שלא בבעלות אמזון. המנכ"ל ג'ף בזוס הדגיש את חשיבות השירותים הפיננסיים והתשלומים באוזני כמה בכירים בחברה, לפי דיווחים של "וול סטריט ג'ורנל". 

התוכנית למסופי כף־יד היא בשלבים ראשונים. אמזון החלה באחרונה לעבוד עם ויזה על בדיקת עסקאות במסופים, והיא במגעים גם עם מסטרקארד הרבה, לפי כמה מהמקורות.

באחרונה הגישה אמזון בקשת פטנט למה שהיא הגדירה כ"מערכת זיהוי ביומטרי ללא מגע" שכוללת "סורק כף־יד שמניב תצלום של כף־היד של משתמש". ל"וול סטריט ג'ורנל" נודע כי אמזון דנה בפרויקט גם עם בנקים שמנפיקים את כרטיסי האשראי: ג'יי.פי. מורגן צ'ייס, וולס פארגו וסינכרוני פייננשל הביעו עניין במתן גישה ללקוחות שלהם למסופים החדשים.

חברות כרטיסי האשראי מנסות להחליט אם ענקיות הטק כמו אמזון מתכננות להיות משתפות פעולה או מתחרות, אם כי כמה מהן מאמינות שעדיף להשתתף בניסויים החדשים במערכות תשלומים מאשר להסתכן בפיגור בשוק הזה. אמזון מצידה מעוניינת בידע של חברות האשראי בשמירה על חשבונות מחזיקי כרטיסי האשראי.

אבל אמזון תצטרף להפיג את חששות רשתות הכרטיסים והבנקים המנפיקים, גם בנושא של איתור הונאות במסופי התשלום. היא תצטרך גם לזכות באמון עסקים שחוששים ממתן גישה לעוד נתונים פרטיים של לקוחות, ולהתגבר על הגישה החשדנית של הרגולטורים כלפי הטק הגדול.

בחזון של אמזון, הלקוחות ישתמשו תחילה במסופים החדשים כדי לחבר את המידע בכרטיסי החיוב או האשראי לכף־ידיהם, מסר אחד המקורות. לדוגמה, לקוחות יכניסו תחילה את הכרטיס למסוף, ואחר־כך יאפשרו למסוף לסרוק את כף־היד. לאחר מכן הם יצטרכו רק להניח את כף־היד על המסוף לביצוע התשלום לעסק.

נתונים שיועברו באמצעות המסוף יכללו פרטים כמו היכן בוצעה הקנייה ומתי, שיאוחסנו בענן המחשוב של אמזון, לפי כמה מקורות. החברה תוכל לשלב אותם עם נתוני הצרכנים שהיא מקבלת מהאתר שלה. כך היא תוכל לקבל יותר כוח־תמחור כלפי מפרסמים, שירצו לקבל ניבוי מדויק יותר של מה שהצרכן צפוי לקנות.

בדיווח מוקדם יותר של "ניו יורק פוסט", נכתב כי אמזון בודקת מערכת תשלומים שתאפשר לצרכנים לשלם באמצעות כף־ידם ברשת חנויות Whole Foods שלה. לאמזון הייתה הצלחה מוגבלת עם פרויקט אחר של תשלומים בחנויות פיזיות, הארנק הדיגיטלי Amazon Pay. אחת הבעיות היא שהחנויות לא רוצות להזכיר ללקוחותיהן את אמזון, ולהסתכן בכך שהם יעברו לקנות בה. זו תהיה כנראה בעיה גם עם המסופים החדשים.

חלק גדול מהרכישות - עדיין בחנויות פיזיות
 חלק גדול מהרכישות - עדיין בחנויות פיזיות

בטווח הקצר, אמזון רוצה לשכנע את חברות כרטיסי האשראי ואת המנפיקים (בנקים ועוד) לעבוד איתה על חדשנות, לפי כמה מהמקורות. כמה חברות תשלומים חוששות שבטווח הארוך, חברות הטק פשוט יוציאו אותן מהעסקים.

חברות כרטיסי האשראי העלו חששות, שנוגעים בפוטנציאל ההונאה באמצעות המסופים, כולל איך ללכוד אנשים שינסו לחבר את ידיהם לכרטיס גנוב. אמזון אומרת שהיא תכניס עבריינים כאלה לרשימה שחורה, אבל ייתכן שלא יהיה בכך די כדי למנוע רכישה גדולה אחת של פריטים בתג מחיר גבוה. הבנקים שואלים גם איך יוכלו הלקוחות להוסיף יותר מחשבון אחד מכף־היד שלהם, ואיך הם יוכלו לבחור בין הכרטיסים הללו כשהם משלמים.