התשואות בגמל ובהשתלמות ב-2019: מי הגופים שכיכבו בצמרת, ומיהו האפיק היחיד שהפסיד?

סכום מצרפי עצום של כ-1.32 טריליון שקל מכספי הציבור נוהל ב-2019 על ידי קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות ופוליסות החיסכון הפנסיוני • קרנות ההשתלמות המשיכו ליהנות מצמיחה מואצת, ושוק הגמל נהנה מתחייה מחודשת לאחר שנים של התייבשות

יוסי לוי, גילעד אלטשולר, איציק שנידובסקי / צילומים: ענבל מרמרי ואיל יצהר
יוסי לוי, גילעד אלטשולר, איציק שנידובסקי / צילומים: ענבל מרמרי ואיל יצהר

בסוף 2019 ניהלו קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות ופוליסות החיסכון הפנסיוני, שמושקע בשוק ההון, סכום מצרפי של כ-1.32 טריליון שקל. מדובר בסכום אדיר, שאמור לספק את כרית הביטחון הסוציאלית "האמיתית" של הציבור הישראלי - בעיקר לגיל הפרישה, ומעבר לקצבאות הנמוכות שמשלם המוסד לביטוח לאומי.

סכומים אלה נכללים במה שנקרא "הפנסיה הצוברת", שבמסגרתה הציבור מפריש מדי חודש כספים לחיסכון שנצבר עבורו, ושמקבל מגוון הטבות מס. השם האמור מסגיר את המאפיין הכי חשוב של החיסכון הזה - הצבירה - והוא מכוון לכך שהחוסך מפקיד כספים מדי תקופה, כשבעתיד הוא יקבל קצבה חודשית או סכום חד-פעמי, שייגזר מהסכום שייצבר עבורו. אותו סכום שייצבר מהווה סכימה של ההפקדות ושל התשואה המושגת בגינן לאורך השנים, ולכן לתשואות שמשיגים גופי הניהול יש חשיבות אדירה עבור החוסך.

מבחינה זו הסתיימה 2019 עם עליות שערים חריגות לטובה בשלל מדדי שוק הון בארץ ובעולם, ולכן בסוף השנה התברר כי 2019 היתה המשך ישיר לרוב השנים שקדמו לה, וגם תמונת מראה ל-2018, שהסתיימה בנפילות שערים. לעובדה זו תרומה חיובית לצבירה הסוציאלית של הציבור אצל גופי החיסכון לטווח ארוך.

לרשימת תשואות קופות הגמל לתגמולים - לחצו כאן

התשואות אינן מבטיחות דבר לעתיד

עם זאת, התשואה הענפית החיובית הטובה מייצגת את הממוצע בענף, כשב-2019 היו כמה גופים שנסקו הרבה מעבר לממוצע, בשלל אפיקי הגמל וההשתלמות, ומתוכם יש כמה מנצחים מובהקים ששולטים בצמרת דירוגי התשואות: בתי ההשקעות אלטשולר שחם (שניצח גם במרבית הדירוגים בשוק הפנסיה החדשה), אנליסט וגם ילין לפידות, שחולקים ביניהם את ההובלה בשורה ארוכה של סוגי קופות וקבוצות גילאים שונות. לצדם בולטים לחיוב גם קופות וקרנות של אקסלנס-הפניקס ושל כלל ביטוח.

לרשימת תשואות קופות הגמל להשקעה - לחצו כאן

ואולם, תשואת העבר מעידה על איכות ניהול ההשקעות של הגופים המנהלים השונים בראיית עבר, והיא לא מבטיחה דבר לגבי העתיד. בהסתכלות זו, מה שחשוב זה האלוקציה של כל גוף וגוף (כלומר, אופן הקצאת המקורות לאפיקי ואזורי ההשקעה השונים), ומה שיתפתח בשוקי ההון בהמשך הדרך.

כך או כך, בתחילת 2020 מחזיקות קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות וחברות הביטוח עבור הציבור הרחב כ-101.5 מיליארד שקל במזומנים, בשווי מזומנים ובפקדונות (כ-9.7% מהתיק הצובר כולו), בעוד שההחזקה במניות ובקרנות נאמנות מסתכמת בכ-361.4 מיליארד שקל (כ-27.4% מהתיק). לצד זאת, כ-24.4% מהתיק הצובר האמור, כ-321.6 מיליארד שקל, מושקעים בחוב של תאגידים עסקיים - דרך אג"ח סחירות ולא-סחירות ודרך הלוואות פרטיות (בדומה לאשראי הבנקאי).

ההגמוניה עברה מפסגות לאלטשולר שחם

נכון לסוף 2019 הסתכם שוק הגמל וההשתלמות בכ-533 מיליארד שקל, לאחר שחווה בשנים האחרונות עדנה של ממש. זה קורה בשל הצמיחה המואצת בקרנות ההשתלמות, הודות לכך ששוק הגמל לתגמולים חווה בשנים האחרונות תחייה מחדש לאחר שנים של התייבשות, וגם בשל הצטרפותם שני סוגים חדשים של קופות גמל חדשות, שצומחות מחודש לחודש: קופות הגמל להשקעה, שדומות לפוליסות החיסכון לפרט שמוכרות חברות הביטוח, וקופות הגמל להשקעה חיסכון לכל ילד וילדה, שנהנות מתשלום קבוע מצד המדינה.

לא זאת בלבד, בשנים האחרונות חווה שוק הגמל וההשתלמות שינויים מבניים עצומים, שבמסגרתם ההגמוניה בשוק עברה מגוף אחד (פסגות) לאחר (אלטשולר שחם), כשגופים אחרים נוסקים על חשבון אחרים (כמו ילין לפידות) או מאיימים לנסוק על רקע תוצאות טובות שרשמו באחרונה ובפעילויות אחרות שלהם (כמו מור). הדבר מהווה שיאו של שינוי מבני, שהתחיל עוד באמצע העשור שעבר. עד אז נשלט שוק הגמל וההשתלמות על ידי המערכת הבנקאית, ומאז השליטה בו עברה ידיים התבזרה בין קבוצות הביטוח ובתי ההשקעות, כשהאחרונים תופסים בו נתח גדל והולך.

הצמיחה והשינויים בשוק זה קורים בשל שני דברים עיקריים: פעילות נכונה מול המפיצים (בעיקר סוכני הביטוח) והשאת תשואות טובות לאורך זמן. למעשה, ההצלחה העקבית בתשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגיעה בשנה החולפת לבורסה בתל אביב, כשהמשקיעים המחישו בכמה הזדמנויות שונות את חשיבות המוניטין של ניהול ההשקעות לשווי של החברות הפועלות בתחום, וזאת על רקע ציפיות לתשואה טובה גם בעתיד.

תשואות קרנות ההשתלמות
 תשואות קרנות ההשתלמות

למה אנו מתכוונים? ב-2019 הונפקו לציבור מניות אלטשולר שחם גמל ופנסיה, כשמאז החברה לא עוצרת - והמשקיעים בה נותנים לה שווי שעד כה קיבלו רק קבוצות הביטוח הגדולות. לצדה יש גם את מניות מור בית השקעות, שנכנס בשנה שעברה לתחום ניהול קופות הגמל וההשתלמות, לאחר שנים מוצלחות מאוד בתחום ניהול קרנות הנאמנות, וכן מניות אטראו - שמחזיקה במחצית ממניות בית ההשקעות ילין לפידות, המצליח גם הוא.

פתיחה שנה חיובית למניות בתי ההשקעות

נתחיל מהאחרון: ילין לפידות נמנה עם מובילי השוק באופן עקבי, עם הצטיינות בתשואות, והדבר בא לידי ביטוי בשנה החולפת במניית אטראו, שזינקה ב-146% ב-12 החודשים האחרונים. גם מניית אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שאמנם פתחה את השנה הנוכחית ברגל ימין בצורה סולידית יחסית (עם עלייה של "רק" כ-18% מתחילת 2020), אבל גם השלימה קפיצה של כ-95% מאז שהתחילה להיסחר ביולי 2019. ערכה הנוכחי משקף לאלטשולר שחם גמל ופנסיה שווי שוק מרשים של כ-2.4 מיליארד שקל.

וכך אנו מגיעים למי שעדיין לא מהווה שחקן משמעותי בגמל ובהשתלמות, אבל יכול לכבוש לעצמו נתח, אם ישחזר את מה שעשו אלטשולר שחם וילין לפידות: בית ההשקעות מור, שרכש פעילות גמל קטנטנה, צירף אליו שותף בעל מוניטין בניהול השקעות, ועתה לראשונה מציג תשואות לשנה שלמה. לפי שעה, הקופות של מור עדיין קטנטנות ומנהלות עשרות בודדות של מיליוני שקלים בכל מסלול, אבל התשואות שרשמו ב-2019 היו מצוינות ועלו על רף של 20% בהשתלמות ובגמל - הכי גבוה בשוק (בין השאר, בגלל ניצול יתרונות לקוטן).

על רקע זה, עד כה השנה הנוכחית מאירה פנים למניית מור, שבתוך כשלושה שבועות זינקה בכ-45% והתמקמה כאחת מעשר המניות בעלות הביצועים הטובים ביותר עד כה בבורסה לשנה הנוכחית. עם גל העליות האחרון משלימה מור קפיצה של כ-145% מאז שהתחילה להיסחר בסוף יולי 2017. מחיר המניה הנוכחי משקף למור שווי של כ-580 מיליון שקל. אגב, מניית אנליסט עלתה ב-27% ב-12 החודשים האחרונים.

לרשימת התשואות במסלולי החיסכון לכל ילד - לחץ כאן

ולסיום, רק אפיק אחד הציג ב-2019 תשואה שלילית למרות העליות החדות בשווקים: מסלולי השריעה בחיסכון לכל ילד (שריעה - מערכת החוק המוסלמי). מדובר במסלולים הכפופים לכללי הדת המוסלמית, והם מנהלים סכומים זניחים, שסבלו מירידות של 0.5%-0.8% בשנה של עליות בשיעור דו-ספרתי בשוק כולו.