מקרון גער בשוטרים הישראלים; בצרפת מבקרים אותו על חוסר תכנון

נשיא צרפת גער בשוטרים הישראלים שרצו ללוות אותו לתוך כנסיית סנטה אנה בירושלים • התקרית סוקרה בהרחבה בתקשורת הצרפתית, שביקרה את הנשיא על החלטתו "לצאת לטיול מאולתר" בעיר העתיקה

עמנואל מקרון בביקורו בישראל / צילום: Atef Safadi, רויטרס
עמנואל מקרון בביקורו בישראל / צילום: Atef Safadi, רויטרס

כמה כלי תקשורת בצרפת האשימו הבוקר (ה') את נשיא צרפת עמנואל מקרון באחריות לתקרית בינו לבין המשטרה הישראלית אתמול בירושלים, ובעיקר את החלטתו "לצאת לטיול מאולתר" בעיר העתיקה, "היכן שעל כל אבן יש מחלוקת משפטית, וכל קיר הוא נושא לעימות", כפי שכתב הבוקר העיתון "לה מונד".

העימות פרץ בכניסה לכנסיית סנטה אנה שבעיר העתיקה, שטח צרפתי שאליו לא נכנסים שוטרים וגורמים ישראלים, ועסק בניסיון של הישראלים ללוות את מקרון לתוך הכנסייה.

לפני הביקור עצמו הודיע מקרון כי יחליט בשטח אם וכמה רחוק לסייר בעיר העתיקה. במקור, כתבו כלי התקשורת, היה הנשיא הצרפתי אמור להיכנס משער האריות ולבקר בכנסיית סנטה אנה, אך הוא החליט בסופו של דבר לכלול בביקור - שנמשך שעות - גם את הר הבית, סמטאות העיר העתיקה, כנסיית הקבר והכותל המערבי. "מקרון החליט לבצע טיול לפי רצונו וזנח את הפרוטוקול", כתב העיתון, ששיגר כתבים שהתלוו לביקור הנשיאותי של מקרון בישראל ובירושלים, "כנסיית הקבר, הר הבית ובסוף הכותל המערבי - כל המקומות הללו לא היו בתוכנית המקורית", נכתב.

לפי עיתון השמאל "ליברסיון", ששיגר גם הוא כתב ללוות את הנשיא ונחשב לביקורתי כלפי מקרון, ההחלטה תפסה את המארגנים הישראלים והצרפתים של הביקור בהפתעה. "הוא רוצה לבקר גם בהר הבית ובכותל המערבי?", צוטט אחד מחברי המשלחת הצרפתית כשהוא משתמש בביטוי אמריקאי, "וואט דה פאק?". כותרת הכתבה ב"ליברסיון" הייתה "בירושלים - יופיטר יוצר מהומה". מקרון התייחס אל עצמו בתפקידו כנשיא צרפת כיופיטר, מלך האלים.

כלי התקשורת כללו את הווידיאו שהופץ ברשתות החברתיות, ושצולם על ידי כתבת העיתון "לה פריסיאן", בו נראה מקרון כשהוא גוער בשוטר ישראלי: "כולנו יודעים היטב את החוקים. אני לא אוהב את מה שעשית מולי, צא החוצה". "אף אחד לא צריך לעשות פרובוקציה", הוסיף הנשיא הצרפתי, נסער ובאנגלית, "בואו נשמור על רוגע". מקרון מתועד כשהוא מניח יד על כתפו של האחראי הישראלי על האבטחה ואומר לו "עשית עבודה טובה בעיר, אנא כבדו את החוקים כפי שהם במשך מאות שנים".

העיתון "לה מונד" ציין בידיעה הראשית באתר שלו אמש, שהוקדשה לביקור מקרון בישראל, כי מאבטחים ישראלים נכנסו לכנסייה ואז סולקו ממנה על ידי כוח האבטחה של הנשיא (GSPR), מה שהיה הרקע לדברים החריפים של הנשיא שחש כי השוטרים והמאבטחים מנסים להיכנס אתו לתוך המקום. הכנסייה ניתנה במתנה לצרפת על ידי האימפריה העותמנית ב-1856, כאות תודה על הסיוע במלחמת קרים.

כלי התקשורת בצרפת אף השוו לעימות דומה סביב הכניסה והליווי - הצמוד מדי - של המשטרה הישראלית שאירע בזמן ביקורו בעיר העתיקה של נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק, ב-1996. "עיתונאים חלמו על זה, דיפלומטים חששו מזה, עמנואל מקרון עשה זאת", כתב ה"ליברסיון" הבוקר, והאשים גם הוא את התקרית ב"הליכה המאולתרת" של הנשיא הצרפתי בעיר העתיקה הרגישה. 

אתר החדשות "נובל אובזרווטור", שהציב את הידיעה על העימות במקום השני באתר אתמול, כתב "24 שנים אחרי - ההיסטוריה חוזרת על עצמה. המלים שונות, ההקשר גם, אבל המיקום זהה". הווידיאו המתעד את שיראק צולם ככל הנראה כמה מטרים מחוץ ליציאה מהכנסייה.

סוגיית הנוכחות הצרפתית בעיר העתיקה היא נושא רגיש, ודיפלומטים צרפתים אמרו לאתר ערוץ החדשות הצרפתי France24 כי המדינה רגישה לכל ניסיון שינוי בסטטוס קוו. "בין אם מדובר בבתי ספר, בתי חולים, בתי יתומים או אתרים דתיים כמו כנסיית סנטה אנה", אמר דיפלומט צרפתי לרשת, "אנחנו נחושים להגן על הזהות הצרפתית". לדבריו, דגל הטריקולור הצרפתי מתנוסס במקום, כסמל להיותו חלק מהזהות הצרפתית, מאז 1856.