חשש מהאטה כלכלית משמעותית בסין בעקבות נגיף הקורונה: "הרע מכול עדיין לא הגיע"

כלכלת סין, שגם ככה חווה האטה בצמיחתה, נאלצת כעת להתמודד עם נגיף הקורונה • מהן ההשלכות המיידיות על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, וכיצד הנגיף החדש דומה לקודמו - הסארס - שתקף את מזרח אסיה בתחילת שנות האלפיים

הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס
הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס

המטבע של סין שנחלש יחד עם ההתפשטות ההולכת וגוברת של נגיף קורונה שהתפרץ בווהאן, מעורר דאגות משמעותיות בקרב כלכלנים ואנשי ממשל בסין מפני האטה כלכלית משמעותית במדינה. היואן, שרק לפני כשבוע, ב־20 לחודש, עמד על 6.85 מול הדולר, נחלש ל-6.94 דולרים ככול שהסערה התקשורתית התגברה יחד עם התפשטות הנגיף. ההתפרצות, שמקורה עדיין לא ידוע, אחראית למחיקת ההתחזקות של המטבע הסיני בעקבות חתימת הסכם עסקת הסחר עם ארה"ב בתחילת החודש; וכן הוצאתה של סין מרשימת המדינות של הממשל האמריקאי שעושות "מניפולציה במטבע".

סין התמודדה עם צמיחה כלכלית איטית יותר עוד בטרם ההתפרצות, בעקבות מערכת היחסים העקלקלה עם ארה"ב בשנתיים האחרונות. עם זאת, נראה כי בשל העתיד הלא ברור של התפשטות המחלה עוד מוקדם לדעת עד כמה הכלכלה תושפע. "החדשות הרעות הן שהרע מכול עדיין לא הגיע מכיוון שמספר הנדבקים רק נמצא במגמת עלייה", אמר בסוף השבוע לארי הו, הכלכלן הראשי לענייני סין ב"מקווארי קפיטל בע"מ" ל"וול סטריט ג'ורנל".

בשלב הזה הנגיף הנוכחי אינו דומה לנגיף הסארס משנת 2003 שקטל 774 בני אדם ברחבי העולם ואף הכניס את הונג קונג למיתון, אך הזיכרון שלו בהחלט נמצא ברקע. באופן לא מפתיע, המניות של חברות התיירות והתעופה שנסחרות בבורסות בסין ירדו בימים האחרונים עקב הביטולים המיידיים ועל רקע אלה שעוד צפויים בהמשך.

"ניסיון העבר באזור יכול ללמד אותנו על ההשפעה הכלכלית והשוקית הפוטנציאלית של התפרצות הווירוס החדש, אם כי התגובה אז לא הייתה מהירה כמו במקרה של ימינו", נכתב בדוח של בנק ההשקעות UBS. "התפרצות הסארס בשנת 2003 נמשכה כשמונה חודשים והובילה לירידה חדה בצמיחה הכלכלית של סין ברבעון בלבד, ומיד לאחריה חלה התאוששות מהירה". בבנק רומזים כי כך הם מעריכים שיקרה גם הפעם.

על פי משרד המסחר, העיר ווהאן, שהיא ביתם של 11 מיליון איש, נחשבת לעורק תחבורה מרכזי בסין ולמרכז עסקים חשוב במדינה - יבשתית ואווירית - הן של בני אדם והן של סחורות שעוברות בה ודרכה. 

בינתיים, חברות בינלאומיות ובהן מקדונלד'ס, סטארבאקס ורשת יוניקלו שלה 17 סניפים בוואהן, הקפיאו את הפעילות שלהן בעיר; וכך גם פארק דיסני-שנגחאי שיסגור את האתר החל מהשבוע ועד להודעה חדשה. מבחינת החברות מדובר במכה כלכלית לא פשוטה שכן הסינים נמצאים בחופשת שנת הירח החדשה, שנת העכברוש, שנחשבת לתקופת שיא בבילויים.

העיר נחשבת גם למרכז אקדמי גדול עם 1.2 מיליון סטודנטים מכל רחבי המדינה שלומדים בכ-90 אוניברסיטאות ומרכזים אקדמיים - דבר שמגביר את סכנת ההתפשטות.