משרד התקשורת מונע מבזק להשיק שירות טלוויזיה

המשרד סבור כי שירות טלוויזיה שיסופק ע"י בזק יפגע במתחרותיה ויאפשר לה למכור חבילות שירות הנוגדות את חובת ההפרדה המבנית החלה עליה

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי
נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי

משרד התקשורת דוחה את בקשת בזק לשווק שירות טלוויזיה במודל סופר אגרגטור. בזק הציגה בפני משרד התקשורת לפני כחודש לערך את מודל הטלוויזיה החדש שלה, על-מנת לוודא מראש שהמשרד לא יעצור את החברה כשתחליט להשיק את השירות. בשבוע שעבר הודיע המשרד לבזק כי הוא דוחה את בקשתה. במסגרת המודל ניסתה בזק לצאת עם שירות שבו היא זו שמגישה את התכנים ללקוח, והיא זו שגובה את התשלום ומעבירה אותו לחברות התוכן.

במודל של בזק הלקוח בוחר כל ספק תוכן שהוא מעוניין בו, ולכן החברה חתמה על הסכמי תוכן עם גופים מהגדולים בעולם ועם עם ספקי תוכן מקומיים.

נדגיש כי בדירקטוריון בזק עשו חיים קשים להנהלת החברה, מחשש שהשירות יפגע בקבוצת החברות-הבנות אלפא, הכוללת את yes, בזק בינלאומי ופלאפון. אחרי עיכובים רבים הדירקטוריון שחרר לבזק את החבל, בתנאי שמשרד התקשורת יאשר. השאלה הרלוונטית כרגע היא האם בזק תיאבק בהחלטה מבחינה משפטית, או שהחברה תיסוג מתוכניתה.

במשרד התקשורת אמרו היום (א') כי המשרד בחן את מאפייני השירות המתוארים, והוא סבור כי קיים חשש כפול: הגדלת כוחה המונופוליסטי של בזק באמצעות מעין "באנדל הפוך" הכולל שירותי שידורים ב-OTT; והשפעה על התחרות בשוק השידורים, תוך ניצול כוחה של בזק בשוק הנייח.

לדברי המשרד, הוראות ההפרדה המבנית החלות על בזק קובעות חובה להפרדה מלאה בין מגזרי הפעילות השונים בקבוצת בזק על-מנת למתן את כוחה של החברה, שהוכרזה כמונופול בתשתית הנייחת, בשירות טלפוניה פנים-ארצית ובשירות תמסורת ותקשורת נתונים, ועל-מנת למנוע מבזק למנף את כוחה המונופוליסטי למגזרי פעילות שבהם חלקה והשפעתה נמוכים יותר.

עוד נמסר כי אחד ממאפייניו של השירות המתואר הוא מערך החיוב והגבייה המוצע למשתמש הקצה. במסגרת זו, על אף שלא תהיה אספקה ישירה של תכנים על-ידי בזק, וההתקשרות מתבצעת כביכול בין הלקוח לספק התוכן, משמש השירות כמתווך ומהווה עבור הלקוח מעין "one stop shop" לכל הפחות לעניין החיוב והגבייה, ולא מן הנמנע שיאפשר הזמנת חבילות תוכן שונות מספקי תוכן אודיו ויזואלי על גבי האינטרנט ("שחקני OTT"). אקט תיווך זה מאפשר את הצבת בזק בחזית מול הלקוח כשחקן OTT בשוק השידורים, בין היתר בהאחדת החשבוניות והתשלומים ובאמצעים שיווקיים כאלה ואחרים שיוצעו במסגרת הפלטפורמה.

עוד נאמר כי השירות האמור יאפשר לבזק לפעול במגזר פעילות בו פועלת yes ובאופן זה להגדיל את כוחה המונופוליסטי בשוק המפ"א על-ידי הצעת חבילת שירותים הכוללת שירותי OTT במעין "באנדל הפוך" בשוק השידורים מחד גיסא, וכן להשפיע באמצעים שיווקיים על היקף ופעילותם של שחקנים במגזר אספקת התוכן האודיו ויזואלי מאידך גיסא, וזאת כאשר כאמור, על פעילותה של קבוצת בזק במגזר פעילות זה להתבצע אך ורק באמצעות חברת-הבת yes.