רגעי הכרעה: עדי צים מתקרב לחילוץ יינות ביתן, גם יונה פוגל בתמונה

עפ"י הערכות בשוק, ביתן ניסה לאחרונה לקבל הצעה מפוגל, אך ככל הידוע כרגע אפשר שהמגעים מול פוגל התקררו • לפיכך, נראה כי לפי שעה יש יותר סיכויי היתכנות לעסקה עם צים

נחום ביתן, בעל השליטה בקבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעל השליטה בקבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

בצל המכירות הנמשכות של סניפים טובים במטרה לגייס מזומנים, נחום ביתן ממשיך לנסות לקדם מהלך פיננסי אסטרטגי יותר עם הכנסת שותף או גיוס הון באמצעות הלוואה לקבוצת קמעונאות המזון שלו. ל"גלובס" נודע כי לצד מגעים נמרצים מול חברת המימון החוץ-בנקאית שבשליטת עדי צים, ביתן מנהל ככל הנראה מגעים להכנסת קבוצת משקיעים בהובלתו של יונה פוגל, לשעבר מנכ"ל פז, שחבריה יהיו שותפים לבעלות בקבוצה ואולי אף ירכשו את השליטה.

על פי הערכות בשוק, ביתן ניסה לאחרונה לקבל הצעה מפוגל, אך ככל הידוע כרגע אפשר והמגעים מול פוגל התקררו - כך שכנראה אין ברגע זה הצעה קונקרטית על הפרק. לפיכך, נראה כי לפי שעה יש יותר סיכויי היתכנות לעסקה עם צים. מטעם פוגל לא נמסרה תגובה. לא מן הנמנע שהסכם עם צים ייחתם בהקדם ואולי אף במהלך השבוע הנוכחי.

נחום ביתן, מייסד ובעל השליטה בקבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה במשק - יינות ביתן, אמר לאחרונה לעובדיו ולספקי הרשת כי בקרוב יהיו "בשורות טובות". בכך שידר ביתן כי הוא על סף גיוס הון בהיקף מאות מיליוני שקלים שיסייע לו להניע את קבוצת קמעונאות המזון שבבעלותו לכיוון של איתנות פיננסית.

כפי שדווח בשבוע שעבר, ביתן כנראה התכוון בדבריו כי לאחר מו"מ ממושך ומול מממנים פוטנציאליים רבים, הוא עשוי להגיע כבר בימים הקרובים לטיוטות הסכם מול גוף מממן אחד, ואולי גם עם גוף מממן נוסף. אם וככל שתיסגר עסקת מימון שכזו, היא צפויה לסייע לו להרגיע את החששות בדבר המצוקה הפיננסית שאליה נקלעה קבוצת הקמעונאות שהקים, ושאותה הגדיל בשורת רכישות - ובעיקר רכישת רשת מגה.

עד כה דווח כי ביתן מקיים מגעים עם חברת המימון החוץ-בנקאית שבשליטת עדי צים, חברת SR אקורד, שלאחרונה נכנסה אליה לשותפות מיעוט קרן אייפקס, שפעילותה בישראל מנוהלת על ידי זהבית כהן. בנקאי ההשקעות שמקדם את העסקה מול צים הוא ליאור פייס, מנכ"ל חברת החיתום וההשקעות רואסריו קפיטל.

בין רשת הקמעונאות לישראכרט

עתה מעריכים גורמים בשוק ההון כי אפשר שנרקם מהלך מקביל מול פוגל, שבכובעו כמנכ"ל פז ניהל מגעים מתקדמים מאוד מול ביתן. ככל הנראה פז בתקופת פוגל רצתה להרחיב את מקורות ההכנסה שלה מעבר לפעילות הזיקוק והפצת הדלקים, דרך עיבוי זרוע הקמעונאות שלה - רשת חנויות הנוחות ילו, דרך רכישת שליטה במגה. אולם פוגל עזב את פז לפני שסוכמה עסקה, והחברה שבראשה עומד היום היו"ר אברהם ביגר, לא המשיכה בקידום העסקה.

לאחרונה נקשר שמו של פוגל, דרך קבוצת רכישה בהובלתו, גם לאפשרות לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. זאת על רקע הצורך של בנק הפועלים למכור את יתרת החזקתו בחברה שהנפיק אשתקד בבורסה בעקבות הוראות חוק שטרום.

"שמחים על ההתעניינות בחברה"

כפי שנחשף ב "גלובס" באוגוסט האחרון, יינות ביתן רשמה ירידה דו ספרתית ברף הנמוך במכירות ועיכבה תשלומים לספקים בפרק זמן שנע בין ארבעה ימים לעשרה ימים. המגמה הזו נמשכה לאורך כל החצי השנה האחרונה, אך נדמה שכעת נחום ביתן מתקרב להסכם שיזרים כסף לתוך החברה במתווה שכולל שילוב של הון וחוב בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

בשנה האחרונה דיווחנו כי שורה של גופים פיננסיים בוחנים את האפשרות להעמיד לביתן הלוואה בהיקף של מאות מיליוני ש'. עם זאת, מספר שמות פוטנציאליים שהועלו בשוק השיבו כי אינם לוקחים חלק במהלך שכזה, כשחלקם אף ציינו כי כלל לא נוהל מולם מו"מ. מקבוצת יינות ביתן נמסר: "אנו שמחים על ההתעניינות הגוברת בחברה. כפי שכבר פורסם ישנם מספר הצעות שאנו בוחנים. שתתקבל ההחלטה נשמח לשתף אותה".