חברת המשלוחים שוקיט מקימה חברה חדשה ומגייסת לה 15 מיליון דולר

החברה החדשה תכלול את הטכנולוגיה של שוקיט, שמעתה תהיה זמינה ללקוחות חיצוניים • שתי החברות יהיו חברות אחיות, ומי שמגייסת את ההון בעבור שתי הפעילויות היא החברה האם

החברה החדשה של שוקיט / צילום: ניר אריאלי
החברה החדשה של שוקיט / צילום: ניר אריאלי

חברת משלוחי הפירות והירקות שוקיט מתפצלת לשתי חברות ומתחילה לספק את הפלטפורמה הטכנולוגית שלה ללקוחות חיצוניים. הקמת החברה החדשה, בונד, החל לרקום עור וגידים לפני כמה חודשים, ושוקיט חשפה אותו היום (ג'). במקביל הודיעה שוקיט על גיוס של 15 מיליון דולר שישמשו את החברה החדשה. שוקיט גייסה עד כה כמה מיליוני דולרים.

שתי החברות יהיו חברות אחיות, תחת חברה אם אחת, שהיא גם זאת שמגייסת את ההון. כך, המשקיעים בשוקיט, בהם הקרנות לייטספיד, TLV פרטנרס ו-MizMaa Ventures הם בעלי המניות בחברה אחת, החברה האם. שוקיט הוקמה ב-2017 על ידי מאי שוחט, אסף חכמון ומיכאל אוסידון. שוקיט מבצעת משלוחים בתל אביב באמצעות יותר מ-20 סניפים, שהם מעין מרכזי לוגיסטיקה קטנים ומקומיים. את הסחורה הם מביאים היישר מהחקלאים, מוכרים אותה באתר אינטרנט ומספקים אותה במשלוחים בזמן קצר לבית הלקוח או לעסק.

שוקיט פועלת בתחום מסורתי, אך בחברה מציינים כי הם מפתחים טכנולוגיה שמאפשרת להם לייעל את תהליך ניהול המלאים והמשלוחים. למעשה, בהקמת בונד רוצים בשוקיט לשכפל את המודל שלהם - מרכזי הפצה זעירים ומקומיים וטכנולוגיה תומכת - גם למותגים אחרים. לפני כחמישה חודשים החלו לפעול בניו יורק בעבור מותגים אחרים. כיום בונד נותנת שירות ליותר מ-30 מותגים בניו יורק, באמצעות שישה מרכזי הפצה במנהטן ובברוקלין. במרכזים יש מגוון מוצרים, החל ממזרנים ועד קינוחים טריים שדורשים קירור. בחברה מתכננים פתיחת מרכזים נוספים, ולהתרחב עוד השנה לערים נוספות בארה"ב.

בחברה טוענים כי הבעיה המרכזית שמטרידה היום את עולם המסחר המקוון היא שביעות רצון הלקוח מחוויית הקנייה, לאחר ביצוע הרכישה. הם ציינו כי לפי מחקר, 60% מהרוכשים אונליין עדיין חווים אכזבה מתהליך המשלוח וההחזרה. הצרכנים מדווחים על בעיות בתיאום המשלוח, נהלי החזרות מבלבלים ומסורבלים, אי יכולת לעקוב אחרי החבילות בשלבים האחרונים של המשלוח ומוצרים פגומים או לא נכונים שמגיעים אליהם.

הלקוחות החדשים של בונד יוכלו להשתמש במוצר שלהם בכמה רמות - שימוש בטכנולוגיה בלבד, חיבור לרשת וביצוע משלוחים באמצעות בונד ובנייה מלאה של כל חוויית הלקוח. בחברה מציינים כי הטכנולוגיה שלהם מאפשרת לקבוע באיזה מרכז לוגיסטי צריך לאחסן את המוצרים, איזה משלוחים צריך להוציא קודם ומה ההזמנות הספציפיות שצריכות לצאת בכל משלוח.

"כשהקמנו את שוקיט לא תיכננו להקים סטארט-אפ ולגייס כסף מהון סיכון. רצינו להקים עסק ולעשות כסף", אומר ל"גלובס" המנכ"ל אסף חכמון. "הכל עבד טוב, חוץ מדבר אחד חשוב - כשפגשנו את לקוחות הקצה שלנו. היו טעויות בדרך שדפקו לנו את שרשרת האספקה. 30% מעלויות הלוגיסטיקה הלכו על הגעה לשכונה ו-70% בתוך השכונה, מדוחות חניה ועד שירות לא טוב. הדבר היחיד שהיה נראה לנו הגיוני היה לקחת את מרכז ההפצה מחוץ לעיר ולפזר אותו לארבעה מרכזי הפצה בתוך העיר. האימפקט העיף אותנו מהכיסא - העלאה של שביעות רצון והגדלה של ההכנסות בפי עשרה בפחות משנה". לדברי חכמון, הכנסות החברה עומדים היום על יותר ממיליון דולר בחודש.

לדברי חכמון, הם סבורים כי הפרדת שתי הפעילויות תציף ערך והשווי של כל אחת מהן יהיה גבוה יותר. "אנחנו גם מבינים שבונד הוא עסק יותר גלובלי ושוקיט יותר מקומי. רצינו למקסם את סיכויי ההצלחה בשתי החברות. קיבלנו אינדיקציה שהפעילות בתל אביב עלולה להצטייר כמשקולת בסיבובים עתידיים".

מה יקרה אם אני אקח את הפלטפורמה שלכם ואקים פעילות מתחרה לשוקיט?

"קצת קשה לי לענות על השאלה. ברגע שנגיע לגשר - נחצה אותו".

אתם נכנסים לתחרות בעולם אחר לגמרי, למשל מול פאבריק, חברה ישראלית שמתפעלת מרכזי הפצה אוטומטיים.

בכל מה שקשור לתחרות, אנחנו מאוד נזהרים. כמו שפדקס מתחרה שלנו, הוא גם שותף שלנו. גם עם פאבריק יכולות להיות הזדמנויות לשיתוף פעולה. השחקנים הגדולים מתדלקים את מרכזי ההפצה הקטנים, אך לא בהכרח יש להם יתרון בכך".