אחריות הקבלן אינה רק כלפי הרוכש - אלא גם כלפי הרוכשים הבאים אחריו

בימ"ש השלום בחיפה פסק כי אחריות הקבלן לליקויי בנייה "צמודה" לדירה - ולא למי שקנה את הדירה מהקבלן

קבלנים / צילום: שאטרסטוק
קבלנים / צילום: שאטרסטוק

פסק דין שניתן ב-22.10.19 בבית משפט השלום בחיפה בתביעה שהגיש קונה דירה מיד שנייה נגד קבלן בשל ליקויי בנייה, קבע כי אחריות הקבלן אינה רק כלפי מי שרכש את הדירה, אלא גם כלפי הרוכשים הבאים אחריו.

רקע: הקבלן מכר דירה לקונה א'. כעבור זמן מה, קונה א' מכר את הדירה לקונה ב'. האחרון הגיש תביעה נגד הקבלן בשל ליקויי בנייה. הקבלן סירב לתקן את הליקויים, בין השאר בטענה כי אין כל יריבות בינו לבין קונה ב', וכי אחריותו לליקויי בנייה הסתיימה כשקונה א' מכר את הדירה לקונה ב'.

בית משפט השלום בחיפה פסק, בהסתמך על תיקון לחוק המכר (דירות) ופסק דין של בית המשפט העליון, כי אחריות הקבלן אינה רק כלפי מי שרכש את הדירה אלא גם כלפי הרוכשים הבאים אחריו. ההיגיון שבכך הוא שאחריות הקבלן על-פי החוק יכולה להיות בתוקף שנים רבות. לדוגמה: תקופת הבדק במקרה של התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ היא שבע שנים, ואילו תקופת האחריות חלה במשך שלוש שנים נוספות - ובסך-הכול עשר שנים.

אחריות הקבלן על-פי חוק "צמודה" אפוא לדירה ולא לרוכש הדירה מהקבלן.

כאשר קונה ב' רכש דירה מקונה א', ובהסכם ביניהם נרשם שהוא קונה את הדירה "AS IS", פירושו של דבר כי אין לקונה ב' טענות בגין ליקויי בנייה כלפי קונה א', אולם אין בכך ויתור על הזכויות שהחוק הקנה לרוכשי דירות. יתרה מכך, קונה ב' רוכש את הדירה עם הזכויות המשפטיות הנלוות אליה באותה עת, על-פי חוק המכר (דירות) המגדיר מהי תקופת בדק (שונה מסוג ליקוי אחד למשנהו) ומהי תקופת האחריות (שלוש שנים לאחר סיום תקופת הבדק).

במקרה זה בית המשפט דחה גם את טענת הקבלן שלפיה אם יתברר כי אכן הוא אחראי לליקויי הבנייה, זכותו לדרוש לתקנם בעצמו ובכך להוזיל משמעותית את עלויותיו.

בית המשפט הבהיר כי קבלן שהתנער באופן ברור מאחריותו לתיקונים עלול לאבד את זכותו לתקנם, ופירושו של דבר שהוא ייאלץ לשלם לקונה תשלום מלא עבור עלות התיקונים, כפי שיפסוק בית המשפט. 

תא (חי') 12045-09-17 אברהם עמרן נ ' עדן לבונה בנין השקעות ויזום

הכותב מתמחה במקרקעין ובדיני תיווך מקרקעין