בלי פריז ובלי רומא: ירידה דרמטית בכמות הטיסות הבינלאומיות של ארקיע בחורף

החברה נקלעה לקשיים כשהיא לא הצליחה להשיב תחרות לפעילות של חברות הלואו קוסט, ולאחרונה אף מונה לה מנכ"ל חדש • אומנם מדובר בלו"ז חורף שמטבעו כולל ביקוש מתון יחסית לעונה, אולם השבתת הפעילות הבינלאומית היא תמוהה למדי

מה עובר על חברת ארקיע? לוח הטיסות של החברה לחודשים פברואר-מרץ כמעט ריק לחלוטין מטיסות בינלאומיות. למעט טיסות ספורות ואחרונות בקווים לגואה ולקוצ'ין בהודו, לא ניתן למצוא טיסות ליעדים בולטים באירופה. רוב הטיסות מתחדשות רק לקראת סוף חודש מרץ ולפני חג הפסח. כך למשל, הטיסה הבאה הזמינה לרומא היא ב-31.3, והטיסה הבאה לאמסטרדם לפי לוח הטיסות של החברה היא ב-30.3. את הטיסות לפריז תחדש החברה ב-29.3, והטיסה הקרובה לבוקרשט תתקיים רק ב-2.4. אומנם מדובר בלו"ז חורף שמטבעו כולל ביקוש מתון יחסית לעונה, אולם השבתת הפעילות הבינלאומית היא תמוהה למדי.

בתוך כך, נציין כי אחד משלושת מטוסי האיירבוס ניאו שבהם התחדשה ארקיע בשנה שעברה מושבת מפעילות מזה מספר חודשים עקב תקלה במנוע. המטוסים מדגם A321neoLR מיועדים לטיסות לטווח ארוך (עד 8 שעות), ליעדים דוגמת הודו ואיי סיישל, והם נרכשו בעשרות מיליוני דולרים. מטוס חדש שעומד ללא פעילות בהאנגר בנתב"ג משקף את המצב של ארקיע, כאשר כלל-אצבע בתעופה הוא שמטוס שלא באוויר הוא מטוס מפסיד.

החברה נקלעה לקשיים כשהיא לא הצליחה להשיב תחרות לפעילות של חברות הלואו קוסט - פעילות שצומחת מדי שנה על רקע עשרות טיסות ליעדים שונים באירופה. בנוסף, היא כשלה בקווים הרחוקים דוגמת הקו לבנגקוק שנסגר לאחרונה. כל אלה על רקע המכה שספגה החברה עם סגירת שדה דב בחודש יולי האחרון והצניחה בביקוש לטיסות לאילת, שוק שארקיע החזיקה ב-70% ממנו.

על רקע המשבר, הודיעה החברה לאחרונה על החלפת המנכ"ל בשש השנים האחרונות: את ניר דגן יחליף עו"ד אמיר ארז, לשעבר מנכ"ל פזגז שייכנס לתפקיד לקראת פסח. ארז שימש בעבר כטייס בארקיע ואף כחבר דירקטוריון ב-2006, עם מכירת החברה לאחים נקש. עם ההודעה על המינוי נשמע ארז אופטימי בשיחה עם "גלובס", כשאמר כי ארקיע הוא "מותג חזק שנכון לו עתיד רחוק. זו חברה ישראלית שתמשיך להמריא כנגד הרוח, ונגיע בבטחה לכל יעד שרוצים".

120 מעובדי החברה פוטרו לאחרונה

סגירת שדה דב בחודש יולי האחרון הציתה משבר בין הנהלת ארקיע לעובדי החברה, שמספרם מנה בשעתו כ-700 עובדים. לאחר סגירת השדה התל-אביבי בישר אבי נקש, ששימש בשעתו כיו"ר ארקיע, לעובדים כי החברה תיאלץ לפטר כמחצית מהם. אמירה זו הובילה להכרזה על סכסוך עבודה ולאחר מכן להליך שמתקיים בחודשים האחרונים בין העובדים ובין הנהלת החברה בתיווך ההסתדרות. עובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה, כשהם שותפים לחברת ג'ורדאש של האחים ג'ו, רפי ואבי נקש המחזיקים בשאר המניות. בקרוב צפוי להיחתם הסכם בין הצדדים שכולל קיצוץ בשכר העובדים ותוכנית התייעלות, זאת אחרי ש-120 מעובדי החברה, לרבות טייסים וצוותי אוויר, פוטרו לאחרונה.

קבוצת ג'ורדאש מחזיקה בין היתר בבתי מלון (אורכידאה, סתאי, הרברט סמואל), בנמל אילת ובחברת אמפא נדל"ן. בפעילות הבינלאומית שלה מחזיקה הקבוצה גם בחברה העוסקת בליסינג למטוסים.

ארקיע מסרה בתגובה: "ארקיע משקיעה תשומת-לב גדולה לשיפור קו נתב"ג-רמון לטובת קהל הלקוחות ותושבי אילת. בו-בזמן ממשיכה לטוס בהצלחה גדולה ליעדים החדשים בהודו ולעוד שלל יעדים בינלאומיים. לשם הדיוק ארקיע מפעילה בחודש פברואר 2020 56 טיסות בינלאומיות, לעומת 70 בפברואר 2019. הפער נובע מהפסקת הטיסות לבנגקוק. מפת הטיסות עולה בצורה ניכרת החל ממרץ ואל תוך האביב עם שלל יעדים תיירותיים ותיקים וחדשים כאחד".

פרופ' ירון זליכה, שעומד בראש חברת ההחזקות של עובדי ארקיע (חברת תו"ת), מסר ל"גלובס": "במסגרת תוכנית ההבראה החלטנו לצמצם פעילות בקווים מפסידים ולפתח קווים רווחיים חדשים המתאימים טוב יותר לאופייה של ארקיע כחברת נופש מובילה בישראל. מטבע הדברים פיתוח היעדים החדשים אורך זמן, אך אני משוכנע כי יחד ההנהלה החדשה תחדש ארקיע את פניה ותשוב להוביל את שוק תיירות הנופש בישראל".