עוד נפגעת בורסאית מהווירוס הסיני: החברה הקטנה מיקרונט

חברת הטכנולוגיה וציוד התקשורת העבירה בתחילה מסרים מרגיעים, אך היום דיווחה כי היא חשופה לפגיעה מהנגיף כתוצאה מארבע הפעילויות שלה בסין

מוצר של מיקרונט / צילום: אתר החברה
מוצר של מיקרונט / צילום: אתר החברה

חברת הטכנולוגיה וציוד התקשורת הקטנה מיקרונט  מצטרפת לרשימה המתארכת של החברות בבורסת ת"א שמדווחות על חשיפתן להתפשטות וירוס הקורונה בסין. בדומה לעמיתותיה, גם מיקרונט ניסתה לשדר מסר מרגיע למשקיעים, כשציינה כי הארכת חופשת ראש השנה בסין שנכפתה על-ידי הממשל לא צפויה לייצר "פגיעה מהותית בפעילותה, בין היתר מכיוון שמדובר בהארכה קצרה של החופשה המתוכננת וכן בשל העובדה שמראש תוכננה חזרה הדרגתית לעבודה במהלך השבוע שלאחר תום החופשה המקורית".

מהעדכון של מיקרונט בנושא עולה כי יש לה ארבע פעילויות בסין - ייצור מלא וחלקי של חלק מקווי המוצרים שלה, פיתוח רכיבים, בדיקות תקינה ורכש רכיבים לפיתוח ולייצור. בדומה ליתר המניות שדיווחו על חשיפה בפעילותן לסין, גם זו של מיקרונט בולטת בכיוון השלילי המאפיין אותה בשבועיים החולפים, מאז החלו להתגבר החששות לגבי ההשלכות האפשריות השליליות של התפשטות הווירוס על המשך הצמיחה הגלובלית, שהובילו לירידות חדות בשוקי ההון בארץ ובעולם.

לא התאוששה מהצלילה לפני שנה

מיקרונט היא הקטנה מבין החברות שדיווחו בנושא עד כה, עם שווי מצומק הנע סביב כ-10 מיליון שקל, אחרי שבשבועיים החולפים מנייתה איבדה כ-14% מערכה. בדומה ליתר המניות הקטנות בבורסה, גם זו של מיקרונט סובלת ממחזורי מסחר נמוכים, וממוצע המסחר היומי בה מסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים בודדים. מיקרונט עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מחשב ומסופונים לניהול ציי רכב ועובדי שטח, ועיקר מכירותיה מיועדות ליצוא.

בעלת המניות הגדולה במיקרונט היא חברת MICT הנסחרת בארה"ב, שעדכנה בסוף שנת 2019 כי דוד לוקץ, המכהן כממלא מקום מנכ"ל מיקרונט, כבר אינו בעל השליטה בחברה האמריקאית. לקראת סוף שנת 2018 מניית החברה צללה בכ-60% תוך יום אחד, אחרי שפרסמה תוצאות כספיות שליליות למדי לרבעון השלישי של אותה שנה, נוסף לחששות שהשתקפו מהם לגבי המשך פעילותה. מאז המניה לא הצליחה להתאושש ובסך הכול השלימה צניחה של קרוב ל-90% תוך שלוש שנים.

מיקרונט מתמודדת עם "ירידה משמעותית בקצב קבלת הזמנות חדשות מלקוחות ובהיקפן הכספי" כבר מהמחצית השנייה של 2018. בדוחותיה הכספיים האחרונים, לסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, החברה שידרה סימני אופטימיות כשדיווחה על התאוששות בהיקף ההזמנות שהתקבלו מלקוחות קיימים וכן הזמנות מלקוחות חדשים בהיקפים קטנים. הפסדיה לתקופה התקרבו ל-10 מיליון שקל, אחרי הפסד של  כ-25 מיליון שקל בשנת 2018.