האנרגיה של רני צים: ישקיע קרוב ל-50 מיליון שקל בתחנות הכוח של ברנמילר

חברת מרכזי הקניות של צים תעמיד הלוואות, שעיקרן מיועד לפיתוח הפרויקט המרכזי של ברנמילר - תחנת הכוח רותם 1 • בהמשך תוכל להשתלט על הפרויקט

רני צים / צילום: ענבל מרמרי
רני צים / צילום: ענבל מרמרי

חברת האנרגיה ברנמילר ממשיכה לנקוט צעדים שנועדו להבטיח את מימון המשך פעילותה, ולצורך זה היא מכניסה את חברת המרכזים המסחריים של רני צים כשותפה, במסגרת עסקה לקבלת הלוואה בהיקף של כ-47 מיליון שקל, שעיקרה מיועד לפיתוח הפרויקט המרכזי שלה - תחנת הכוח רותם 1.

מניית ברנמילר  הגיבה להסכם בין הצדדים בקפיצה דו-ספרתית של 31%, במחזור מסחר שהסתכם בכמה מאות אלפי שקלים, והתקרבה למחיר של כ-4.5 שקלים. למרות העליות היום, ועל רקע האתגרים הפיננסיים המלווים את פעילות החברה כבר תקופה ממושכת, מאז שהונפקה המניה באוגוסט 2017, היא איבדה יותר מ-70% מערכה, ומשקפת אחרי העליות היום שווי חברה של פחות מ-70 מיליון שקל.

ברנמילר עדכנה הבוקר כי חתמה על הסכם עקרונות לקבלת שתי הלוואות מחברת רני צים מרכזי קניות - אחת בסך 12 מיליון שקל "לצורך מימון פעילותה השוטפת", ושנייה בסך 35 מיליון שקל, "לצורך השלמת פרויקט רותם 1" - שתיהן בריבית שנתית של 5%, צמוד למדד ולפירעון בתוך שנה וחצי מהמועד הקובע.

אבי ברנמילר יוכל להמיר חוב למניות

במועד השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים, ייכנס לתוקף הסכם שליטה משותפת בין חברת רני צים לאבי ברנמילר, מייסד חברת האנרגיה ובעל השליטה בה, המכהן כמנכ"ל וכיו"ר ברנמילר. החל באותו מועד יוכל ברנמילר להמיר למניות הלוואות בעלים וחוב שכר של החברה כלפיו, בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקל, לפי שער של 3.35 שקלים למניה.

ברנמילר עוסקת בייזום, תכנון, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל וכן במכירת ציוד ופתרונות אגירה, על בסיס פיתוח וטכנולוגיה בבעלותה. הפרויקט המרכזי שלה, רותם 1, להקמה והפעלת תחנת כוח לייצור חשמל באמצעות שילוב אנרגיה מקרינת השמש ומגז טבעי, שיימכר לחברת החשמל - ממוקם בפארק התעשיות רותם, הסמוך לדימונה.

עוד סיכמו הצדדים כי "יפעלו להקמת חברה משותפת לייזום פרויקטים בישראל בתחום האנרגיה, אגירת אנרגיה וכיו"ב", שהשליטה בה (51%) תהיה בידיה של רני צים, ושאליה תועבר פעילות "רותם 2". לפי דוחותיה הכספיים האחרונים של ברנמילר, תחילת הקמתה של תחנת הכוח רותם 2, בסמוך לרותם 1, מתוכננת לשנה הנוכחית. ההשקעה הצפויה בהקמתה מוערכת ב-87 מיליון שקל, וההכנסות השנתיות ממנה מוערכות ב-18 מיליון שקל.

הגדולה מבין שתי ההלוואות הניצבות על הפרק, "תועמד לרותם בהתאם לאבני דרך שנקבעו בהסכם העקרונות", ולהבטחתה ישועבדו זכויותיה של ברנמילר בפרויקט רותם 1, "לרבות כל התקבולים העתידיים". בכפוף לאישורים הנדרשים, תוכל רני צים להמיר הלוואה זו, כולה או חלקה, עד ל-100% ממניותיה של רותם 1, באופן יחסי לסכום ההלוואה שהוזרם עד אותה עת, וכן היא "תהיה רשאית בכל עת להגדיל את סכום ההלוואה" לצורך פירעון החוב של הפרויקט לבנק המממן, בנק לאומי.

תחילת הפעלה של "רותם 1" צפויה השנה

לפי הנתונים שהציגו היום החברות, הספק החשמל מפרויקט רותם 1 יעמוד על כ-1.7 מגוואט וההכנסות הצפויות ממנו יסתכמו בכ-6 מיליון שקל בשנה. בברנמילר מעריכים את עלות ההשקעה בפרויקט ב-65 מיליון שקל, וצופים את תחילת ההפעלה המסחרית שלו בהמשך השנה.

ההלוואה הקטנה יותר, למימון הפעילות השוטפת, תוענק בארבע מנות שוות (3 מיליון שקל כל אחת), והיא ניתנת להמרה למניות ברנמילר במחיר המרה של כ-3.8 שקלים, או לחלופין במחיר של כ-2.7 שקלים, "בהתאם לתנאים הקבועים בהסכם העקרונות" ובתלות בהסכם מימון אחר של ברנמילר. להבטחת פירעונה, ישעבד ברנמילר בשיעבוד ראשון נתח ממניותיו בחברה (בכמות שתסוכם בהמשך).

רני צים מרכזי קניות עוסקת בייזום, הקמה וניהול מרכזים מסחריים ונסחרת בשווי של כ-570 מיליון שקל, אחרי זינוק של כ-130% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה. במצגת שפרסמה רני צים בתחילת השנה, לקראת גיוס מניות ואג"ח של כמה עשרות שקלים כל אחד (שכבר הושלמו), היא ציינה כי לצד הרחבת פעילות הנדל"ן המניב שלה, באחרונה התחילה החברה בפיתוח מואץ של פעילות בתחום האנרגיה הפוטו-וולטאית.

ביום חמישי האחרון נודע כי רני צים בדרכו להצטרף לטרנד חברות האשראי החוץ בנקאיות, שמניותיהן פורחות זה תקופה ממושכת, עם רכישת מניות השליטה בחברת פי.אל.טי פיננס. עסקה זו מבצע צים באמצעות החברה הפרטית רני צים אחזקות, והיא תהפוך אותו למתחרה ישיר באחיו, עדי צים, בעל השליטה באס.אר אקורד, הנחשבת לאחת מהחברות המובילות בענף האשראי החוץ-בנקאי בבורסה.