המלחמה בין פייסבוק ומס ההכנסה מגיעה לבית המשפט: 9 מיליארד דולר על הפרק

רשות המס הפדרלית (IRS) טוענת כי יותר רווחים של פייסבוק צריכים להיות כפופים למס אמריקאי בשיעור גבוה יותר, ולא לזכות את החברה-הבת האירית של פייסבוק • החברה מצידה טוענת כי מגיע לה החזר מס

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock

פייסבוק ומס ההכנסה האמריקאי ינהלו מהשבוע דו-קרב בבית משפט לענייני מס, שעלול לעלות לענקית המדיה החברתית מעל 9 מיליארד דולר ולקבוע את יכולתו של הממשל למנוע את ניסיונות החברות לרשום את רווחיהן מחוץ לארה"ב.

המשפט, שאמור להיפתח השבוע הבא אחרי תשע שנות מחלוקת, יעסוק בעסקים הבינלאומיים של פייסבוק. רשות המס הפדרלית, IRS, טוענת כי יותר רווחים של פייסבוק צריכים להיות כפופים למס אמריקאי בשיעור גבוה יותר, ולא לזכות את החברה-הבת האירית של פייסבוק. החברה מצידה טוענת כי מגיע לה החזר מס.

הנוהג של פייסבוק להעביר רווחים בחו"ל למדינות בהן המס נמוך יותר מבארה"ב הוא שכיח בין חברות רב-לאומיות בארה"ב, שסופגות ביקורת בארה"ב ובאירופה על תשלום מעט מדי מסים. המשפט השבוע עשוי לקבוע את כללי המשחק החדשים עבור האחרים, עם סכסוכים משפטיים משלהם עם רשויות המס.

"לשני הצדדים יש טיעונים חריגים, וזה הופך את התיק הזה למרגש במיוחד", אמר וויליאם ברנס, פרופסור למשפטים באוניברסיטת טקסס M&A. הוא צופה כי בית המשפט ישית על פייסבוק יותר מסים, אך פחות מכפי שרוצה IRS. "מה שיקרה עם פייסבוק יקבע מה יקרה עם האחרים", הוא מוסיף.

התיק המשפטי מתמקד בעסקאות הפנימיות שפייסבוק ביצעה לפני שהונפקה לציבור, כשהקימה את פעילותה העולמית. התוצאה תהיה כנראה תלויה בערך הקניין הרוחני שבו משתמשות חברות-הבת של פייסבוק בחו"ל, שמשלמות תמלוגים לחברה-האם.

לפייסבוק היה תמריץ לקבוע ערך נמוך לנכסים כמו בסיס המשתמשים והטכנולוגיה שלה. כך היא יכלה להפחית את תזרימי התמלוגים לחברה האם בארה"ב, שהיו כפופים למס של 35% עד חוק המס החדש של ממשל טראמפ ב-2017.

פייסבוק חייבת בסופו של דבר רק 15.5% מס לכל היותר על הרווחים הללו, לפי המס החד-פעמי שהושת עליה בחוק המס של 2017, בגלל ההתאגדות שלה כחברת החזקות באיי קיימאן. הפער הזה בין שיעור של 35% ושיעור של 15.5% הוא במוקד הדין המשפטי השבוע.

כשפייסבוק הגישה את הצהרות המס שלה, היא העריכה את שווי הנכסים הלא מוחשיים שלה ב-7 מיליארד דולר. לאחרונה היא טוענת כי השווי המדויק של הנכסים הללו, כולל הקניין הרוחני, נמוך עוד יותר, ולכן מגיעים לה החזרי מס.