איך הדיקטטורה הענייה של קים ג'ונג און מתמודדדת עם הקורונה

יומון המדינה הראשי של צפון קוריאה כינה את המאבק בנגיף הקורונה "עניין של קיום לאומי" • במחוזות הסינים השכנים ג'ילין וליאונינג יש 183 מקרי הידבקות בנגיף, אך צפון קוריאה לא דיווחה על אף מקרה • "צפון קוריאה נוקטת צעדים להגנה על בריאות אזרחיה", נמסר מארגון הבריאות העולמי

קים ג'ונג און / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און / צילום: רויטרס

האתגר של בלימת נגיף הקורונה נראה מפרך במיוחד בצפון קוריאה, מהמדינות העניות והמבודדות ביותר בעולם.

צפון קוריאה הייתה מהמדינות הראשונות שמנעו בחודש שעבר כניסה של תיירים זרים, רובם מסין השכנה, מקור התפרצות נגיף הקורונה. המדינה ניתקה מאז את המסחר עם סין, בעלת הברית העיקרית שלה, והגבילה נסיעות דיפלומטיות. נזכיר כי צפון קוריאה לא דיווחה על שום מקרה של הידבקות בנגיף.

פיונגיאנג צריכה להקיף את עצמה בחומה, כי למערכת הבריאות שלה אין את האמצעים לאבחן ולטפל בחולים, והאפשרות של קבלת עזרה מבחוץ מסתבכת בגלל עיצומי האו"ם על המדינה והשאלה אם משטרו של קים ג'ונג און יסכים בכלל לקבל עזרה חיצונית.

יומון המדינה הראשי של צפון קוריאה כינה את המאבק בנגיף הקורונה "עניין של קיום לאומי". המדינה גם הקימה "תחנות נגד המגיפה" ברחבי המדינה והעלתה את הייצור המקומי של מסיכות פנים ותרופות - כולל פיתוח של טיפל אנטי-נגיפי חדש, שאמור "למנוע לחלוטין את התפשטות הנגיף".

מנכ"ל משרד הבריאות בצפון קוריאה מזהיר מפני נגיף הקורונה בטלוויזיה הלאומית / צילום: AP Photo, AP
 מנכ"ל משרד הבריאות בצפון קוריאה מזהיר מפני נגיף הקורונה בטלוויזיה הלאומית / צילום: AP Photo, AP

"זהו באמת איום קיומי על צפון קוריאה", אמר רוג'ר בייקר, סגן נשיא בכיר בחברת הייעוץ הגיאופוליטי סטרטפור. "מערכת הבריאות שלהם לא בנויה לטפל במשהו כמו נגיף הקורונה".

על ידי התנתקות מהעולם החיצון, משטר קים חונק גם מסחר ותיירות חוצי-גבול חיוניים. כל נסיעות הרכבת בצפון קוריאה לאורך הגבול עם סין בוטלו.

דרום קוריאה, אחרי הטלת העיצומים, איננה עמיתת סחר משמעותית עם הצפון, אבל ביום שישי האחרון קראה מפלגת השלטון במדינה, שתומכת במדיניות של מגעים, למחוקקים בדרום קוריאה לשקול לשגר ציוד רפואי לשכנה מהצפון.

למרות שארגון הבריאות העולמי אומר שפיונגיאנג לא דיווחה על שום מקרה הידבקות, במחוזות הסינים השכנים ג'ילין וליאונינג יש 183 מקרים. סין, שבה התרחשו רוב מקרי ההידבקות והמוות, דיווחה הלילה על 108 מקרי מוות נוספים ו-2,479 מקרי הידבקות בנגיף ביממה האחרונה.

ארגון הבריאות העולמי, WHO, עובד עם כל המדינות החברות, בהן צפון קוריאה, על המאבק בנגיף, מסר אדווין צניזה סלבדור, נציג הארגון לצפון קוריאה. הארגון מספק לעובדי הבריאות במדינה זו ציוג הגנה כמו חלוקים משקפי מגן, וציוד לבדיקות מעבדה. "צפון קוריאה נוקטת צעדים להגנה על בריאות אזרחיה", הוא אמר.

סגן שר החוץ הצפון קוריאני ביטל נסיעה לגרמניה לוועידת ביטחון ודיפלומטים זרים בפיונגיאנג קיבלו הודעה שהם לא יוכלו לעזוב את המתחם שלהם במשך 14 יום.

בשטחה של צפון קוריאה, יכולת המשטר לטפל בהתפרצות נגיף מוגבלת על ידי מערכת בריאות מיושנת, שמצבה הוחמר כבר על ידי עיצומי האו"ם שמנעו סיוע זר והחלפת ציוד ואספקה. טיפול בקורונה מחייב ציוד יקר כמו מטהרי אוויר, נוזלי עירוי ותרופות שיכולות לייצב לחץ דם, אמר ד"ר קי בי. פארק, מרצה בבית הספר לרפואה בהרווארד, שביקר במתקנים רפואיים בצפון קוריאה. "אם תהיה שם התפרצות מאסיבית של הנגיף שתטיל עומס על בתי החולים, הציוד שלהם ייגמר מהר מאד", הוא הוסיף.

בהלה רפואית תאתגר עוד יותר את קים, שכבר ניצב בפני לחצים פנימיים בגלל הכלכלה הקפואה של ארצו. בנאום ב-1 בינואר, המנהיג הצפון קוריאני קרא לאזרחים להדק את החגורות ולהיערך לדו-קרב ממושך עם ארה"ב. קים אמר שהוא כבר לא חש מחויב למורטוריום על ניסויים בכלי נשק לטווח ארוך, שהוכרז בחודשים שלפני הפסגה שלו עם הנשיא טראמפ בסינגפור ב-2018 על התפרקות מנשק גרעיני. נזכיר כי ארה"ב וצפון קוריאה לא קיימו שיחות מאז אוקטובר. טראמפ לא הזכיר את צפון קוריאה בנאומו לאומה ב-5 בפברואר.

קים איים בנאומו האחרון לחשוף נשק אסטרטגי חדש בעתיד הקרוב, אך לא הוסיף פרטים. פיונגיאנג שמרה על פרופיל נמוך בשבועות האחרונים, התקשורת המקומית גם מיתנה את התקפות על ממשל טראמפ.

משקיפים על צפון קוריאה מעריכים שפיונגיאנג תחשוף טיל בליסטי בין-יבשתי חדש במצעד צבאי החודש, לרגל החג הלאומי שמציין את הקמת הצבא ויום הולדתו של אביו של קים, קים ג'ונג איל. אבל איום הקורונה עשוי למנוע מפיונגיאנג הצגה כזו.