דעה: מה סוד קסמו של דירקטוריון יעיל?

דירקטוריון יעיל מורכב מהרכב אנושי מגוון, שכל אחד ממנו מביא ערך אמיתי לשולחן הדיונים, אך הערך הנוסף, שבכוחו להפוך את התבשיל לנהדר, נעוץ בתמהיל המגוון ובשונות במרכיביו

ישיבת דירקטוריון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
ישיבת דירקטוריון / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

העולם העסקי המשתנה, מטיל על הנהלות ודירקטוריונים צורך מתמיד לבחון איומים והזדמנויות, להגן מפני שיבושים עסקיים ולייצר מנועי צמיחה. לדירקטוריון יעיל, השפעה קריטית על טובת החברה ושגשוגה. מהו סוד קסמו של דירקטוריון יעיל?

מניסיוני, הבסיס הוא ההרכב, הסוד הוא השונות והגיוון. דירקטוריון הטרוגני המכיל קשת של נושאי מומחיות, ניסיון עסקי וניהולי, יכולות אישיות, מגדר, גיל וכישורים - מסוגל להעשיר הדיון יותר מדירקטוריון הומוגני, היות ומטבעו הוא מורכב מאנשים בעלי זוויות ראייה אחרות.

תפקיד הדירקטוריון הוא להתוות מדיניות שמתבטאת באסטרטגיה, המתורגמת ליעדים ותקציבים. המוציא לפועל הוא המנכ"ל, כשהדירקטוריון מוודא ביצוע. לכך מתווסף תפקיד הדירקטוריון להרחיב את מבט הראיה של ההנהלה מהשוטף, לראות קדימה ורחוק יותר. על הדירקטורים להיות ערניים, להבין את הסיכונים וההזדמנויות ולאתגר את ההנהלה, אך חלילה לדירקטורים מלנהל את החברה (קורה בעיקר כשקיים ואקום ניהולי, וזו בעיה).

עבודת הדירקטור במסגרת הדירקטוריון, מתבטאת בין היתר, בלשאול שאלות, לאתגר הנחות ופרדיגמות, לבחון אפשרויות, לחשוב פתוח, לנהל סיכונים, מצבים, תגובות והשלכות, לגבש אסטרטגיה נכונה ולקבל החלטות מושכלות, גם בתנאי אי ודאות.

מכאן השאלה "מהו דירקטוריון יעיל", שיודע לעשות את כל הטוב הזה?

כמו באומנות הבישול, חשוב שכל המרכיבים יהיו טובים ואיכותיים, תבלינים מיוחדים יעשירו את הטעם, חשובה האינטראקציה ביניהם והמינון המדויק של כל רכיב, שישפיע אך לא ישתלט, כדי לקבל תבשיל מאוזן ועשיר בטעם. כך גם אומנות הרכבת הדירקטוריון...

הדירקטוריון מורכב ממספר אנשים, המכהנים כדירקטורים ובראשם היו"ר, הם חומרי הגלם.

חשוב שהדירקטורים יהיו בעלי הבנה עסקית ניהולית, רצוי בפרספקטיבה רחבה, שראו דבר או שניים בעולם העסקים ומביאים ניסיון ותובנות מועילים, לא בהכרח בתחום פעילות החברה. תחום פעילות חדש ניתן ללמוד, אך הבנה ניהולית ושיקול-דעת עסקי הוא מרכיב חשוב מאוד.

נדרש שהדירקטורים יהיו מקצועיים, דירקטור זו מומחיות ולא תפקיד שעושים על הדרך. כאן יש ערך מוסף לדירקטורים שמביאים עימם ניסיון משמעותי בכהונה בדירקטוריונים אחרים. חשוב שלכל דירקטור תהיה הזמינות הנדרשת בהתאם לצורכי התאגיד ושיגיע מוכן לישיבות.

חשוב שהדירקטורים יבינו היטב ולעומק את החובות והאחריות שמגיעה עם התפקיד, וביחוד בחברות ציבוריות חשוב שיהיו בקיאים בממשל תאגידי.

חשיבות רבה יש לגיוון האנשים המרכיבים אותו. תבשיל מוצלח אינו עשוי ממרכיב בעל טעם אחד בלבד, כך גם נדרש כדי לעורר דיון עשיר ובו מגוון דעות, וזה כולל:

גיוון בידע ובמומחיות - רצוי שזהות הדירקטורים תיתן ביטוי למגוון מהמומחיות הבאות: מומחיות פיננסית חשבונאית, מומחיות בחדשנות/טכנולוגיה, מומחיות בתחום פעילות החברה, רקע והשכלה שונה. היום יורד משקל נציגי אקדמיה תוך העדפה לנציגים מהמגזר העסקי והתעשייה.

שונות - גם בתוך תחומי המומחיות, הידע והניסיון, עדיף בעלי ניסיון ניהולי עסקי שונה ומגוון בין הדירקטורים על פני כמה מאותו רקע.

גיוון מגדרי - עם המגמה העולמית להרחיב את שולחן הדירקטוריון מעבר לגברים מבוגרים לבנים, חשוב לתת ייצוג מכובד לנשים, צעירים ומיעוטים, מתוך הבנה שאנו חיים בעולם עסקי בו השחקנים והצרכנים שונים ומגוונים. מחקרים מוכיחים כי לגיוון בכלל וגיוון מגדרי בפרט, תרומה חיובית מוכחת לשיפור הדיון וקבלת ההחלטות, המתבטאת בשיפור ביצועי החברה הכלכליים והרווח. וכתוספת, מתקבלת גם השפעה חברתית מיטיבה.

גיוון גילאי - ותיקים מביאים ניסיון עסקי, למידה מטעויות עבר ופרספקטיבה, בעוד שצעירים מביאים הסתכלות רעננה וחדשנות. שניהם נדרשים בהרכב מקבלי ההחלטות, במינון המתאים.

וכעת אנו מגיעים למרכיב מאוד חשוב, שהוא קריטי לאפקטיביות. היכולות האישיות:

תכונות אישיות הכרחיות לדירקטור, לטעמי: יושרה, אומץ, קור-רוח ואובייקטיביות, מחשבה פתוחה, יכולת הבנת נושאים מורכבים תוך למידה מתמדת, ובעיקר היכולת להבחין בין עיקר לטפל ולהתמקד בעיקר!

יחסים - תפקיד הדירקטור אינו למצוא חן או חיבה, אך עליו לדעת לעבוד ביחסי אנוש טובים עם אחרים, דעתנים לא פחות ממנו. לדירקטורים בינם לבין עצמם, בד"כ אין ממשקים שוטפים, הם נפגשים רק בוועדות ובישיבות. חשוב שיחסי הגומלין בינם לבין ההנהלה ובינם לבין עצמם והיו"ר יהיו תקינים. כשיחסי הגומלין בין אחד או יותר מהצדדים הללו לא עובדים טוב, קשה לדירקטוריון לתפקד ביעילות.

בחינה מתמדת - דירקטוריון מאויש לרוב על פני ציר הזמן, כשמסתיימת כהונה. לכן יש לבחון את התמהיל מחדש, במועד איתור מועמד חדש, לראות מה קיים בהרכב הנוכחי ומה חסר ונדרש לחזק ולפעול בהתאם. לעתים אפילו החלפת מרכיב אחד מייצרת שינוי בדינמיקה, כמו הוספת תבלין לתבשיל.

התכונות המצוינות לעיל, כתבלין וגיוון, אינן תחליף למקצועיות, יושרה וזמינות כתנאי בסיס.

לסיכום, חשיבה אחידה קבוצתית אינה טובה ועלולה להביא למצבים מסוכנים. דירקטוריון יעיל מורכב מהרכב אנושי מגוון, שכל אחד ממנו מביא ערך אמיתי לשולחן הדיונים, אך הערך הנוסף, שבכוחו להפוך את התבשיל לנהדר, לדעתי, נעוץ בתמהיל המגוון ובשונות במרכיביו. 

הכותבת היא רואת חשבון וכלכלנית, המכהנת כדירקטורית בחברות אלקטרה נדל"ן, קבוצת מחשוב ישיר, רותם תעשיות, אקס טי אל ביופרמסוטיקלס ופעילה חברתית בעמותות