"אל על בונה על תמיכה ממשלתית בעקבות משבר הקורונה"

בכיר באל על ל"גלובס": "אנו מברכים על היוזמה של שר התחבורה לסייע לחברות התעופה הישראליות. אנחנו חושבים שזה נכון בעת הזו מול האתגר הזה שמשלב כוח עליון והחלטות של המדינה שמשפיעות עלינו"

"אנו מברכים על היוזמה של שר התחבורה לסייע לחברות התעופה הישראליות. אנחנו חושבים שזה נכון בעת הזו מול האתגר הזה שמשלב כוח עליון והחלטות של המדינה שמשפיעות עלינו" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" בכיר באל על.

הדברים נאמרו בהקשר לאמירותיו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הבוקר ל"כאן רשת ב'", לפיהם "המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס ולפצות את חברות התעופה". לדברי השר, "באל על מדברים על הפסדים בסדר גודל של כ-50 מיליון דולר. אם המדינה רוצה לשמור על התעופה שלה, היא צריכה לעזור".

סמוטריץ' הוסיף כי הוא דן עם שר האוצר משה כחלון על הענקת פיצוי לחברות תעופה שנמצאות בהפסדים גדולים. דובר השר חידד ל"גלובס" כי הכוונה אינה נוגעת לאל על בלבד, וכי הוא יניע דיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. הדגש על הסיוע המדובר הוא שמדובר במשבר שנובע מכוח עליון, כלומר משבר שלחברות התעופה אין שליטה עליו.

החשש מווירוס הקורונה הוביל לעצירה בהזמנות ובביטול טיסות. גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדברים בראיון שהעניק לגלי צה"ל, ואמר כי הממשלה תפצה את חברות התעופה על ההפסדים בעקבות הבהלה מהנגיף, שבאה כהגדרתו "מגורם עליון, כוח עליון".

אל על תזדקק לתמיכה הזו בימים הקרובים יותר מתמיד, משום שהחמרה בענף מגיעה עם הנחיה של שר הפנים אריה דרעי לאסור כניסת זרים ששהו בתאילנד, הונג קונג, מקאו וסינגפור בשבועיים האחרונים. הנחיה זו תעצור נוסעים שתכננו להגיע לישראל מהמדינות הללו, והיא עשויה להוביל לסגירת הקו של קתאי פסיפיק מהונג קונג. איסור הכניסה יהיה תקף בכל מעברי הגבול. 

פרופ' שלמה מור-יוסף, מנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין, הסביר ל"גלובס": "השר קיבל את ההחלטה בעקבות המלצת משרד הבריאות. הרעיון הוא שבעקבות ההחלטה שכל מי שבישראל חייב להיכנס לבידוד של 14 ימים, נוצר מצר שאין טעם להכניס אנשים לא ישראלים להסגר, ולכן החלטה היא למנוע כניסה של תושבים זרים מהמדינות הללו".

רשמית כניסת התושבים הזרים תימנע החל מ-20 בפברואר, אלא שכבר כעת התושבים הזרים לא מורשים לעלות על טיסות לישראל. לצוותי האוויר של חברות התעופה, מסביר מור-יוסף, יש הנחיות נפרדות באשר לשהייה שלהם בישראל.

תושבים זרים ששהו במדינות שסימן משרד הבריאות כמסוכנות יכולים להגיע לישראל בטיסות ישירות - במקרים אלה תיאסר עליית הנוסעים הללו למטוסים עוד במדינת היעד, או בטיסות קונקשן - מה שהופך את ההליך למורכב יותר. צוותי רשות ההגירה והאוכלוסין בנתב"ג יצטרכו לאתר את האזרחים המסורבים באמצעות חותמות בדרכון ותשאול - והם יסורבו כניסה - במצב כזה חברת התעופה תצטרך להטיס אותם חזרה (ולכן האינטרס של החברות הוא למנוע עליית הנוסעים הללו מראש לטיסה).

אל על כאמור נמצאת בבעיה שעליה היא גם דיווחה לבורסה. החברה מחויבת לציית להנחיות של משרד הבריאות לפי רשימת המדינות ולאיסור האמור לכניסת זרים - מה שיצמצם את מספר הנוסעים בטיסות שעוד פועלות ממדינות המזרח הרחוק. "אלה החלטות שהמדינה לקחה, והן מחמירות ביחס למדינות אחרות, והן משפיעות עלינו מסחרית, מבלי לבקר אותן. החשיבות של התעופה הישראלית למשק הישראלי, לצד היכולת להטיס ישראלים הביתה בשעת משבר היא קריטית. המשבר הזה שנובע מכוח עליון מחייב תמיכה ממשלתית, ואנחנו מודים לשר על טיפולו בנושא", אמר אותו בכיר.