מתחם חוף התכלת חולק מחדש בעקבות ביקורת על תוכנית המתאר

החלוקה המקורית כללה 7 תתי-מתחמים וגררה ביקורת שהם לא שוויוניים לבעלי הקרקעות • החלוקה הנוכחית כוללת 3 תתי-מתחמים עיקריים ועוד אחד שמיועד לשטחי ציבור

חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף

תוכנית המתאר לחוף התכלת (הר 2200 א) תוקנה כך, שתכלול רק 3 תתי-מתחמים להליכי איחוד וחלוקה ועוד אחד קטן שמיועד לשטחים ציבוריים. זאת במקום הגרסה המקורית של התוכנית, שכללה 7 מתחמים ועוררה ביקורת.

מדובר באחד ממתחמי הנדל"ן הלוהטים בארץ, שנמצא בין מבנה מלון מנדרין בתל אביב למרינה בהרצליה ולאזור התעשייה הרצליה פיתוח. התוכנית המשתרעת על פני כ-2,000 דונם, כוללת כ-13 אלף יחידות דיור ומאות אלפי שטחי תעסוקה, מקודמת זה שנים, אך רק באחרונה ניכר, כי ההיא עומדת לקראת סיום - ועדיין מבוצעים בה תיקונים. אחד מהם נעשה ממש באחרונה.

לפני כחצי שנה הזינה הוועדה המחוזית את מסמכי התוכנית באתר מינהל תכנון זמין לקראת הפקדה בסוף אותה שנה, ואולם הערכות מוקדמות, כי עוד ב-2019 תופקד התוכנית - התבדו. זאת, כי לא מעט ביקורת הושמעה ממספר גורמים, בעיקר בעלי קרקעות. עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב המייצגים למעלה מאלף בעלי זכויות במתחם מסבירים כי עיקר הטענות היו, כנגד חלוקת המתחם ל-7 מתחמי משנה גיאוגרפיים, לצורכי הליכי איחוד וחלוקה. לטענת המבקרים - החלוקה נעשתה בצורה לא שוויונית שמקפחת בעלי קרקעות, שונים, שחלקם נמצאים באזור פארק חופי ומלונאות, ללא מגורים כלל, ואילו אחרים נמצאים במתחמים של שטחים פתוחים ושטחי ציבור, ובצפיפות מגורים נמוכה יחסית למתחמים אחרים, שהיו "כבדים" ביחידות דיור ועל כן בעלי ערכים כלכליים גבוהים בהרבה.

חוף התכלת  / הדמיה: נספח הבינוי של התוכנית
 חוף התכלת / הדמיה: נספח הבינוי של התוכנית

לאור זאת, תיקן עורך התוכנית דני קייזר את חלוקת מתחמי האיחוד והחלוקה, בצורה שקבעה 3 מתחמי תכנון עיקריים: מתחם 1 הצפוני, שנמצא מעל למרינה וכולל שטח ל- 3,700 יחידות דיור ושימושים מעורבים למגורים ומשרדים; מתחם 2 המרכזי, שמיועד ל-5,750 יחידות דיור וכ-250 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה ומתחם 3 הדרומי, שמיועד ל-3,700 יחידות דיור ולשימושים מעורבים. כמו כן נקבע מתחם רביעי קטן בחלק הדרום מזרחי של השטח, בסמוך למחלף גלילות, שיוקצה לשטחי ציבור.

לדברי עוה"ד יוסי מוסרי ומורן חביב, מדובר בשיפור ניכר של המצב הקודם, שסתר לטענתם את החוק.

לאור זאת נראה, כי הפקדת התוכנית אמורה להתקיים בזמן הקרוב, ואז הצפי הוא כי הביקורת מצד בעלי הקרקעות תהיה, שהיא כוללת מספר קטן מידי של יחידות דיור, שכן בתוכניות אחרות כמו שדה דב ששטחה כ- 1,300 דונם מתוכננים כ- 17,000 יחידות דיור ובפי גלילות השכנה יש למעלה מ 14,000 יחידות דיור בשטח של 1870 דונמים ופי 3 שטחי מסחר ותעסוקה ממה שמוקצה בחוף התכלת. תוכנית חוף התכלת לעומת זאת שימרה קרקעות רבות לפארק החופי ולצורכי ציבור, מה שגרם להפחתה במספר הדירות.