דיווחים: עיריית ברלין לא תממן את שיתוף-הפעולה עם חברת VIa

לפי דיווחים באמצעי התקשורת בברלין, בעירייה החליטו שלא להקצות תקציב של 43 מיליון אירו בשנה למימון הפרויקט • ויה: עדיין מתקיימים דיונים בנושא

האם פרויקט התחבורה הציבורית "BerlKoenig" שפועל בברלין בשנה וחצי האחרונות בדרך להיסגר? ההחלטה לא התקבלה באופן רשמי, אבל כלי התקשורת דיווחו כי הפרויקט, שבו לוקחת חלק החברה הישראלית Via Transportation (ויה), עשוי להיסגר עד סוף אפריל. לפי הדיווחים, המפלגות המרכיבות את הקואליציה החליטו שלא לממן את הפרויקט מכספי משלמי המסים.

מאז קיץ 2018 פעלה חברת ויה, יחד עם רשות התחבורה העירונית של ברלין (BVG), לפיילוט שבמסגרתו כלי רכב הנושאים את הלוגו "BerlKoenig" ("המלך של ברלין", בתרגום חופשי) אספו והורידו נוסעים בהתאם לאלגוריתמים. עלות הנסיעות הייתה נמוכה בשליש בהשוואה למוניות, והיעילות של התחבורה העירונית גדלה כתוצאה מהנסיעה משותפת. הפרויקט דומה לשירות "באבל" שפועל בישראל בשיתוף חברת "דן" ולשירותי הסעה אחרים דומים שהשיקה החברה - יחד עם ארגוני תחבורה מקומיים - בערים רבות אחרות.

חברת ויה נוסדה על ידי היזמים הישראלים דניאל רמות ואורן שובל. בספטמבר 2017 הודיעה החברה על שיתוף-פעולה עם ענקית כלי הרכב הגרמנית דיימלר, במסגרתו תוקם חברה אירופית בשם ViaVan שתציע את המודל התחבורתי שפיתחה החברה בערים גדולות באירופה. ViaVan היא שהשיקה את הפיילוט בברלין. עד כה, החברה היא זו שנשאה בעלות הפעלת כלי הרכב והנהגים, אולם אחרי אפריל היה אמור מימון הפרויקט לעבור לעירייה.

ואולם לפי דיווחים בכלי התקשורת, לאחר דיונים בעניין הכריעו שלוש המפלגות המרכיבות את הקואליציה השולטת בברלין כי הן מסרבות לממן את הפרויקט בתקציב הדרוש - 43 מיליון אירו בשנה. "אם נקצה 43 מיליון אירו ל-BerlKoenig נצטרך לקצץ אותם ממקור אחר", אמר נציג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, וציין כי הדבר יפגע בקווי תחבורה קיימים - כולל רכבת תחתית, חשמליות ועוד. נציג "די לינקה" היה חריף יותר, ואמר כי הסכום הדרוש גבוה מדי מבחינת יחס העלות-תועלת של התחבורה הציבורית בעיר. נציג הירוקים אמר כי "עד כה הפרויקט לא קיבל שום סובסידיה - ושום דבר לא ישתנה". כלי התקשורת בעיר דיווחו, כי אם לא יימצא מימון אחר, השירות אמור להסתיים עד סוף אפריל. 

מחברת Via נמסר כי "הנושא נמצא כעת בדיונים עם עיריית ברלין. השירות נתן ערך יוצא מן הכלל לתחבורה ציבורית בגרמניה ובעולם. לאור משבר האקלים הנוכחי והגברת עומסי התנועה בערים, התחבורה הציבורית תתחזק באופן מכריע באמצעות שימוש בטכנולוגיה לפי דרישה. ה-BerlKönig הביא ליעדם 1.5 מיליון נוסעים שדירגו את השירות ברמת שביעות רצון של 97%. זהו ערך יוצא מן הכלל לתחבורה ציבורית בגרמניה ובעולם".