דרעי לא מחכה: מקים אשכול מועצות מקומיות ביהודה ושומרון בדרך לריבונות

עד כה המשרד נמנע מהקמת אשכול כזה ביהודה ושומרון, אך לאחר פרסום תוכנית המאה וההכרה העקרונית האמריקאית בריבונות על הרשויות, הוחלט על הצעד הזה • מי המועצות שישתתפו באשכול?

שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
שר הפנים אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

שר הפנים אריה דרעי החליט על הקמת אשכול רשויות מקומיות ואזוריות ביהודה ושומרון, תהליך שאותו הוא מגדיר "צעד חשוב של המדינה בדרך להחלת הריבונות". איך? הקמת אשכול רשויות ביוזמת משרד הפנים, משמעה השוואת ההתנחלויות למעמד הרשויות בכל הארץ, ויצירת קשר ישיר בינן לבין משרד הפנים. עד כה המשרד נמנע מהקמת אשכול כזה ביהודה ושומרון, אך לאחר פרסום תוכנית המאה וההכרה העקרונית האמריקאית בריבונות על הרשויות, הוחלט על הצעד הזה.

אשכול רשויות יו"ש, שהוקם כעת במשרד הפנים, יאפשר ל-13 הרשויות השותפות בו להשתתף במיזמים לקידום פרוייקטים יעודיים המקבלים תקצוב יחודי ממשרד הפנים. מטרת האשכול הוא ליצור ייעול במנגנון העבודה של הרשויות שבתוך האשכול, כמו בתחומי פינוי האשפה, מבני ציבור וטיפוח הרשות.

המועצות שישתתפו בו הן: אורנית, אלפי מנשה, בקעת הירדן, מגילות-צפון ים המלח, אלקנה, בית אל, גבעת זאב, הר אדר, מודיעין עילית מטה בנימין עמנואל קדומים וקרני שומרון.

שי אלון, ראש מועצה מקומית בית אל אמר: "אנו מודים לשר הפנים אריה דרעי על היוזמה המבורכת. זהו צעד נוסף בדרך למימוש הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון כחלק מראייה רחבה שאזרחי יהודה ושומרון שווים בדיוק כמו כל תושב אחר במדינת ישראל- בתל אביב, בירושלים, בבאר שבע או במטולה".

הקמת אשכול רשויות יו"ש התעכבה בשנתיים מאז פירסם משרד הפנים קול קורא להקמת אשכולות חדשים. זאת לאור חסמים משפטיים שהצריכו קידום שינוי חקיקה ייעודי ביהודה ושומרון בשיתוף עם המינהל האזרחי. החסם הזה הוסר לאחרונה לאחר פרסום תוכנית המאה. האמריקאים מנעו את החלת הריבונות לפני הבחירות והתנו אותה בהשלמת תהליך המיפוי של שטחי ההתנחלויות. מהלך זה של דרעי הוא צעד מעשי ראשון לקראת החלת הריבונות, לאור הספקות שהטילו ביישומה הן בימין והן בשמאל.

שר הפנים, דרעי אמר: "באזור בו ישבו בעבר שבטי ישראל - יהודה, בנימין, אפרים ומנשה, ומאוחר יותר ממלכת יהודה וממלכת ישראל, מקים משרד הפנים בימים אלה את אשכול יישובי יו"ש. אנו גאים על קידום רעיון האזוריות בישראל, הבא לידי ביטוי בין היתר ביישום תכנית האשכולות. איגודן של הרשויות לאשכול יאפשר להן להתמודד ביעילות עם האתגרים המשותפים שניצבים בפניהן ויוביל לחיזוק הלכידות האזורית, לצמצום פערים ולטיפוח מרחב החיים המשותפים בין הקהילות והרשויות השונות".