קבלו תזכורת: ההיסטוריה הפחות מחמיאה של המנטור של ניר ברקת

וגם: מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגהות, ד"ר אורנית רז, תפרוש לאחר ארבע שנים בתפקיד • השיחה

פרופ’ מייקל פורטר וניר ברקת   / צילום: רמי זרנגר
פרופ’ מייקל פורטר וניר ברקת / צילום: רמי זרנגר

הפרופ' לכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד, מייקל פורטר, מלווה כבר שנים את ניר ברקת, חבר הכנסת מהליכוד ושר האוצר המיועד לממשלת נתניהו הבאה, אם תוקם. ברקת הזמין ממנו תכנית פיתוח עסקי לירושלים ובשנה שעברה פרסם עם פורטר תכנית אסטרטגית כלכלית לישראל במסגרת מיזם "ישראל 2048", והתכניות יפורטו בהמשך. אלא שדווקא בארצות הברית מגרש הבית של פורטר, חברת יעוץ שהקים ב-1983 עם עוד חמישה שותפים, כשלה, ופשטה את הרגל לפני שמונה שנים. החברה מוניטור גרופ עסקה בייעוץ אסטרטגי לממשלות ולחברות גדולות, יחסי ציבור ולובינג ובעוד תחומים. לפי הפרסומים בתקשורת האמריקנית החברה נכנסה להליך של פשיטת רגל בשל חובות שצברה בהיקף של מאות מיליוני דולרים, לבנקים, ספקים, חברות משנה, עובדים ועוד. לאחר תהליך של כמה חודשים היא נרכשה ושוקמה על ידי חברת דלויט הניו יורקית שעסקה בתחומים חופפים. לפי הדיווחים חלק גדול מהחובות שלומו, ורוב עובדי מוניטור גרופ נקלטו בחברת דלויט. פורטר עצמו היה מעורב פחות בניהול החברה בשנים שלפני פשיטת הרגל.

החברה הסתבכה בעשור הקודם בפרשה אחרת כשהתפרסם כי קיבלה ממשטרו של מועמד קדאפי שליט לוב, תשעה מיליון דולרים תמורת יעוץ אסטרטגי וניהול קמפיין לשיפור תדמיתו של קדאפי. נזכיר מדובר בעריץ שהודח במהפיכה ב-2011. בתקופת ניהול הקמפיין של מוניטור גרופ, קדאפי היה בעיצומו של המסע חזרה ללב המערב, ובין השאר ניסה לשכנע את המימשל האמריקני להסיר את העיצומים כלפי לוב ואת צווי המעצר הבינלאומיים נגדו. המשימה צלחה בחלקה, ואפשר להעריך שלמוניטור גרופ היה בכך חלק.

במסגרת הקשר עם ברקת הוא פיתח עבור עיריית ירושלים תכנית אסטרטגית סביב שני אשכולות עסקיים עיקריים: אשכול ההיי-טק והביו-טק שנשען על נוכחותם של מוסדות אקדמיים, רפואיים ומחקריים איכותיים בעיר, ואשכול התיירות-תרבות הנשען על העניין של תיירים פוטנציאלים בעיר.

בתכנית האסטרטגית לישראל שברקת יזם עימו מציע פורטר תקצוב דיפרנציאלי, הקלות במיסוי והגדלת סל השירותים החברתיים, לפריפריה , כך שיהיה ניתן למשוך תושבים ועובדים מהמרכז. פיתוח תשתיות, בעיקר תשתיות תחבורה, אך גם תשתית כלכלית רגולטורית שבבסיסה הסרת חסמים בירוקרטיים. כך גם עידוד יזמות ועסקים קטנים ומיקוד בתחומי טכנולוגיה גבוה תוך יצירת התמחות כמו בסייבר.

מלשכת ברקת נמסר לגלובס" כי הפרופ' פורטר נחשב למומחה בעל שם עולמי בנושא התחרותיות העסקית, ותכניותיו שיושמו בירושלים הביאו לפריחה של ממש בתחום פיתוח עסקי של מדעי החיים והביו טק ובתחום התיירות. בין השאר מציגים את כניסתה של ירושלים לרשימת 10 הערים המתקדמות בעולם בחקר מדעי החיים. היא דורגה ראשונה בצמיחת התיירות ב 2018 וב2019 נרשם זינוק של 38% במספר התיירים שהגיעו לעיר לעומת השנה שקדמה לה. לעניין פשיטת הרגל נאמר בתגובה כי ברקת לא מכיר ולא מעורב בעסקיו הפרטיים של פורטר ואין לו נגיעה אליהם.

דני זקן

הטרקלין:

פגישה במעגלים הנכונים

הפלטפורמה הישראלית לכלכלה מעגלית הושקה השבוע בתל אביב, בוועידה בה נכחו גורמים מגוונים בהם: משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד להגנת הסביבה, רשות החדשנות, רשות המיסים, התאחדות התעשיינים, משרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', נציגי אקדמיה, ועוד. לאירוע הגיעה גם לדאה גודינה קושיר, מנהלת התחום באיחוד האירופי, שפגשה במקום את עו"ד שרון מדל-ארצי, מייסדת כלכלה מעגלית לישראל וראשת תחום משפט סביבתי בפישר בכר חן וול אוריון ושות'.

גודינה קושיר ועו"ד מדל ארצי  / צילום: אבי ונונו
 גודינה קושיר ועו"ד מדל ארצי / צילום: אבי ונונו

רעיון הכלכלה המעגלית צמח מתוך ההבנה שכמות המשאבים שלנו היא מוגבלת, ולכן, אם לא נתחשב בהשלכות של הייצור, בסופו של דבר לא יהיו לנו משאבים להשתמש בהם, ולכן הדרך היחידה להבטחת רווחיות בטווח הארוך היא מיצוי ושימוש חוזר מרבי של משאבים וחומרים.

במפגש נדונו האתגרים והחשיבות בקידום של כלכלה מעגלית מהיבטים של קביעה ויישום מדיניות לאומית ובינ"ל, אסטרטגיות חדשות לניהול משאבים, מעבר למודלים עסקיים חדשים ופיתוח טכנולוגיות ברוח החדשנות הישראלית.

שאיפות בשמיים

במיט-אפ Fuckup Night שערכה השבוע מיקרוסופט ישראל, השתתפה גם נוג'וד פאהום מרנסי, המשמשת כאחראית על צוות התכנון ההנדסי, פיתוח ושילוב פורטפוליו הטיסות האנושי של נאס"א. מרנסי חלקה עם באי ובאות האירוע - יזמיות מהחברה הערבית - את שלבי הקריירה שלה, וסיפרה על החלום שלה להפוך לאסטרונאוטית ולנחות על הירח.

במארחות האירוע היו בין היתר: מרב דודזון ממיקרוסופט, וג'ומאנה נסייר חכים, מנהלת פרויקט הצפון של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח בחברה.

מצנח הזהב:

מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגהות, ד"ר אורנית רז, תפרוש ב-1 באפריל, לאחר ארבע שנים בתפקיד. המוס"ל הוא הזרוע הממלכתית, ההדרכתית והמניעתית לקידום תרבות של בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית, וד"ר רז מתגאה במיוחד בכך שבתקופתה הובילה את הקמת "קו החיים" - המוקד הלאומי לדיווח על מפגעים מסכני חיים באתרי בנייה.