העליון דחה את הערעור: מיקי גנור לא יורשה לצאת מהארץ

שופטת העליון דפנה ברק-ארז דחתה את הערר שהגיש גנור, אחד החשודים המרכזיים בפרשת הצוללות, על החלטת בית המשפט המחוזי שלא לאפשר לו לצאת מהארץ עקב החשש כי יימלט

מיקי גנור / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור / צילום: כדיה לוי

נגוזו התקוות של מיקי גנור לקבל אישור לצאת מהארץ. שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, דחתה היום (א') את הערר שהגיש גנור, אחד החשודים המרכזיים בתיק פרשת הצוללות, על החלטת בית המשפט המחוזי שלא לאפשר לו לצאת מישראל עקב החשש כי יימלט מהארץ.

גנור הוא אחד החשודים בפרשה הידועה כ"תיק 3000" או "תיק הצוללות", שבמסגרתה נחקרו מספר רב של מעורבים בכירים בקשר לחשדות לביצוע עבירות חמורות, ובהן שוחד, מרמה והלבנת הון.

גנור, שהיה נציג חברת טיסנקרופ בארץ, גויס כעד מדינה ומסר עדות מפורטת נגד שאר החשודים בתיק, בהם מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני); סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף; ועו"ד דוד שמרון, מקורבו ועורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ואולם, במרץ 2019 חזר בו גנור מגרסה שמסר והפסיק לשתף פעולה עם המשטרה והפרקליטות. הסכם עד המדינה עמו בוטל, והוא הפך, כאמור, לאחד החשודים המרכזיים בפרשה, וב-5 בדצמבר 2019 הוא זומן לשימוע לפני העמדה לדין פלילי.

מאז חזר בו מהגרסה שמסר למשטרה, נאסר על גנור לצאת מהארץ, והוא מנהל הליכים משפטיים בניסיון לשנות את ההחלטה. גנור טוען כי האיסור על יציאתו מן הארץ פוגע פגיעה קשה ובלתי הפיכה בעסקיו שעיקרם באירופה, שכן נוכחותו בפגישות עם גורמים פיננסים שונים היא חיונית, ובהתחשב בכך שהוא נדרש להגיע להבנות דחופות עם גורמי מימון המלווים את עסקיו.

לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את בקשת גנור לצאת מהארץ, הוא פנה לבית המשפט העליון.

גנור טען, באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור ומאיר ארנפלד, כי האיסור פוגע באופן לא מידתי בזכותו לקניין ולחופש עיסוק, וכך פוגע גם בבני משפחתו. לפי גנור, במצב דברים זה ובהתחשב בזמן שחלף, הכף נוטה אל עבר צמצום הצו ומציאת מתווה שיאפשר לו יציאות מבוקרות לחו"ל.

עוד טען גנור כי לא מתקיים בעניינו חשש להימלטות מהדין. לדבריו, קיומם של נכסים ועסקים בבעלותו בחו"ל אינו סוף פסוק - במיוחד בהתחשב בכך שמרכז חייו בישראל, ולנוכח ההשפעה שתהיה להימלטות על משפחתו.

השופטת ברק-ארז ציינה בהחלטתה לדחות את בקשת גנור כי "לא השתכנעתי שטענותיו של גנור הצליחו להפריך את החשש שאליו התייחס בית המשפט המחוזי בכל הנוגע לאפשרות של הימלטות, כאשר נבחנות כלל הנסיבות, ובהן: הונו של גנור בחו"ל, אזרחותו הזרה ועוצמת החשדות שתלויים ועומדים נגדו".

השופטת ציינה כי "קשה לראות ביציאותיו של גנור מהארץ בעבר (בתקופה שבה שיתף פעולה עם רשויות החקירה. ח',מ') כבעלות נפקות בשלב זה, מאחר שהדבר התרחש בנסיבות אחרות ובטרם החלה החקירה החדשה".

לפי החלטת העליון, "למעשה, כפי שהדגישו גם בית המשפט המחוזי והמדינה בתשובתה, דווקא העובדה שמרכז עסקיו של גנור נמצא בחו"ל ויכולותיו הכלכליות שם, מוסיפה לחשש שיציאתו מן הארץ תביא לסיכול ההליך הפלילי."

לאור כל האמור, בקשת גנור נדחתה, והצו שמגביל את יציאתו מהארץ יישאר בתוקף לפחות עד 19 במרץ 2020, אז צפוי היועץ המשפטי לממשלה לבקש את הארכת תקופת האיסור. 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בעניינם של מיקי גנור ושאר חשודי תיק הצוללות עודנו בעיצומו. החשודים זומנו להליך שימוע בפני הפרקליטות שבמסגרתו תינתן להם אפשרות לנסות ולשכנע שלא להעמידם לדין. הם מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.