המחוזי: מיקי גנור לא יורשה לצאת מהארץ; "ידיו טבולות עד מרפק וכתף בכל הפרשות"

ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערר המדינה על החלטת בימ"ש השלום: "הסיכון להימלטות גנור מאימת הדין הוא ממשי ואף כבד, בהתחשב מחד גיסא בעושר מופלג שיעמוד לרשותו בחו"ל בהיות מרכז עסקיו בחו"ל ובהחזיקו גם דרכון זר, ומאידך גיסא בחומרת החשדות כלפיו"

מיקי גנור / צילום: מנחם שטראובר
מיקי גנור / צילום: מנחם שטראובר

שופט בית המשפט המחוזי בלוד, עידו דרויאן-גמליאל, קיבל את ערר המדינה וקבע כי מיקי גנור, שזומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום בשורת עבירות שוחד במסגרת תיק הצוללות, לא יורשה לצאת מן הארץ.

בהחלטתו כתב השופט דרויאן-גמליאל כי "הסיכון להימלטות גנור מאימת הדין הוא ממשי ואף כבד, בהתחשב מחד גיסא בעושר מופלג שיעמוד לרשותו בחו"ל בהיות מרכז עסקיו בחו"ל ובהחזיקו גם דרכון זר, ומאידך גיסא בחומרת החשדות כלפיו שעלולה להוביל לעונש כבד, אם יורשע".

סנגוריו של גנור, עורכי הדין בעז בן-צור ומאיר ארנפלד, דרשו להשוות את תנאי מרשם לתנאי יתר החשודים, שהורשו לצאת מן הארץ בתנאים מגבילים.

דרישה זו נדחתה כאמור. בהחלטת המחוזי נכתב כי קיים פער מהותי ותהומי בין עניינו של גנור לבין יתר החשודים: "כל אחד מהחשודים האחרים נחשד בפרשה אחת בלבד, בעוד ידיו של המשיב טבולות עד מרפק וכתף בכל הפרשות כולן. פער זה משפיע-פוטנציאלית על מידת הסיכון להרשעה ולעונש חמור, ומכאן שגם על עוצמת המוטיבציה להימלט".

עוד כתב השופט כי "אבחנה נוספת וחשובה נוגעת כמובן ליכולת המוגבלת של החשודים האחרים להתחמק מאימת הדין: איש מהם אינו נתין של מעצמה זרה, בעל רכוש רב בחו"ל או יכולת ידועה להימלט בלי לגזור על עצמו את הקשיים והדחק שנלווים לחייו של מהגר-נמלט".

בית המשפט המחוזי ביטל בכך את החלטת בית משפט השלום, שהתיר את יציאתו מהארץ בכפוף לתנאים שונים. לאור זאת, צו איסור היציאה מן הארץ יעמוד בתוקפו ללא סייג עד 19 למרץ 2020.

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בעניינם של מיקי גנור ושאר חשודי תיק הצוללות עודנו בעיצומו. החשודים זומנו להליך שימוע בפני הפרקליטות שבמסגרתו תינתן להם אפשרות לנסות ולשכנע שלא להעמידם לדין. הם מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.