איך למנוע הדבקה והאם צריך מסכות פנים: כל מה שצריך לדעת על הקורונה

עד כמה חמורה המחלה לה גורם הנגיף, האם קיים טיפול, איך מקטינים את הסיכוי להידבק בנגיף, ומהן ההנחיות המיוחדות לחוזרים מחו"ל • מספר דברים שחשוב לדעת בנוגע לווירוס הקורונה, המכונה COVID19

התפרצות נגיף הקורונה ביפן / צילום: Jae C. Hong, AP
התפרצות נגיף הקורונה ביפן / צילום: Jae C. Hong, AP

התפשטות נגיף הקורונה בישראל עלתה מדרגה השבוע, עם גילויים של שלושה חולים נוספים - בהם תלמיד תיכון, שבעקבותיו נכנסה שכבה שלמה לבידוד ביתי וכל תלמידי בית הספר התבקשו שלא להגיע ללימודים. משרד הבריאות נערך בחודש האחרון להגעת הנגיף לארץ, לאחר שהזהיר כי לא ניתן למנוע באופן הרמטי את חדירתו לישראל. לצד הזהרות מסע וביטולי טיסות למדינות שבהן התפוצה גבוהה, אלפי ישראלים נדרשים להישאר בביתם בתנאי בידוד, ומערכת הבריאות נדרשת להתמודד באופן מורכב עם מחלה חדשה שעדיין נמצאת תחת עין המיקרוסקופ במעבדות המחקר.

למרות שההתמודדות עם הנגיף ברחבי העולם רק בראשיתה ודרכי ההתמודדות עמו עדיין נמצאים בשלבי מחקר, התמודדות עמו נוגעת לרשויות הבריאות ולאזרחים כאחד, ולכן ריכזנו מספר דברים שחשוב לדעת בנוגע לווירוס הקורונה, המכונה COVID19. 

כמה מודאג עליי להיות?

מרבית האנשים הנושאים את הנגיף עלולים לחלות רק באורח קל, כך עולה מהנתונים שנאספו. מבין כל המקרים בסין, 81% סבלו מתסמינים קלים, 13.8% היו חלו באופן קשה ו-4.7% היו חולים אנושות. הסיבוכים מופיעים לרוב בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות. מרבית הנפטרים - כ-80% מהם, הינם מעל גיל 60, ושני שלישים מתוכם הם גברים.

גורמי בריאות הציבור מנסים להעריך כמה אנשים נדבקו, כולל כאלה שלא חלו כלל. מפני שהשפעות הנגיף לא ידועות במלואן, קשה להעריך באופן מלא את השפעתו, ונכון לשעה זו גופי הבריאות ברחבי העולם פועלים להכלתו ולבידוד החולים לשם מניעת תפוצתו.

האם מדובר במגיפה?

מומחי בריאות ברחבי העולם טוענים כי יש להיערך לכך, אך לעת עתה, ארגון הבריאות העולמי טוען שלא מדובר במגיפה, לפי מספר המדינות בהן ישנן התפרצויות, חומרת המחלה והשפעתה על החברה. יחד עם זאת, לפי יו"ר הארגון, טדרוס אדנום גבריזיס, מספר הנדבקים החדש כפי שמשתקף מדיווחי איראן, איטליה ודרום קוריאה, "מדאיג מאוד". הוא הוסיף כי נכון לשעה זו איננו עדים להתפשטות גלובלית בלתי ניתנת להכלה, וכי איננו עדים למקרי מוות בהיקף גדול. "האם לנגיף יש פוטנציאל להפוך למגיפה? בהחלט כן. האם אנחנו שם? להערכתנו, עדיין לא. ניתן להכיל את הנגיף ויש מדינות שעושות בדיוק את זה".

כיצד נדבקים בני אדם בנגיף ומהם תסמיניו?

העברת הנגיף בין בני אדם מתבצעת ככל הנראה בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה, בעת עיטוש או שיעול. סימני המחלה דומים לאלו של שפעת: חום, שיעול, קוצר וקשיי נשימה. בבדיקה קלינית לא ניתן להבדיל בין הדבקה בנגיף הקורונה לבין מחלות נשימתיות אחרות. המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.

אחוז הסיבוכים הקשים מכלל הנדבקים טרם הובהר. טרם ידוע עד כמה המחלה מדבקת, אך לפי משרד הבריאות בשלב זה נראה כי רמת ההדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת. עדין לא ברור האם אנשים יכולים להדביק לפני הופעת תסמיני מחלה, ולכן נשלחים אנשים שביקרו במדינות בהן תפוצת המחלה מתרחבת במהירות, לבידוד והשגחה.

האם יש טיפול למחלה?

נכון לשעה זו, אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה, ועיקר הטיפול בחולה הינו תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל. בניגוד למחלות מדבקות מאוד דוגמת השפעת והחצבת, להן נמצא חיסון - עדיין אין בנמצא חיסון לנגיף החדש, ופיתוח של חיסון עשוי לקחת זמן רב. יחד עם זאת, באוסטרליה הצליחו לייצר חיסון ניסיוני, ובקרוב יחלו לנסותו על בעלי חיים ובהמשך לבדוק את מידת הבטיחות והיעילות שלו.

גם חברת תרופות מארה"ב החלה בפיתוח חיסון ראשון לקורונה, בשיתוף המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות. הצפי הוא שעד סוף אפריל יחלו בניסוי קליני, ושהחיסון יהיה מאושר לשימוש בחורף הבא.

איך מקטינים את הסיכוי להידבק בנגיף?

כמו ברבים מהמקרים של הידבקות במחלות ויראליות, ישנם צעדים שבכוחם להקטין את הסיכוי להידבקות בנגיף. ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות ממליצים להקפיד על שטיפת ידיים לעיתים תדירות, ודאי לפני ארוחה, הכנת אוכל, לאחר שיעול או התעטשות ולאחר שהייה במקומות הומי אדם. יש לכסות את הפה בזמן שיעול ואת הפה והאף בזמן התעטשות - באמצעות טישו או מרפק. יש להימנע ממגע ולשמור מרחק מפני אנשים המגלים תסמינים של צינון או שפעת, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית באם חשים ברע או מגלים תסמיני מחלה.

האם מסיכות פנים יכולות להגן עלינו מפני הידבקות?

ארגון הבריאות העולמי ומומחים אחרים מדווחים כי יעילות המסכה אינה חד משמעית. אך חלק ממומחי הבריאות ומייצרי המסכות אומרים כי בשימוש נכון, מסיכת הנשמה מסוג N95 המיועדת לשימוש חוזר, יכולה להגן באופן מלא מפני הנגיף החדש. מסכות קצף נייר או פוליאוריטן לא מסננות חלקיקים קטנים יותר האחראים להעברת זיהומיים. מסכות אלו עשויות, עם זאת, למנוע מאנשים חולים להעביר את הנגיף לאחרים.

לדברי משרד הבריאות בישראל, אין כל המלצה לעטות מסכה באופן שגרתי כדי להתגונן, אלא אם ניתנת המלצה ספציפית מאיש צוות רפואי. מי שכן אמורים לעטות מסיכה הם אילו המפתחים תסמינים וחשודים או מאובחנים כחולי קורונה (וזאת על מנת למנוע העברה של המחלה לאחרים) ואלו הבאים במגע או מטפלים בחולים חשודים או מאומתים (על מנת להגן על עצמם).

התגלה אצלי חום. מה לעשות?

אם לא הגעת מאחד היעדים הרלוונטיים, ניתן לפנות לרופא באופן שגרתי. אם חזרתם או שהיתם בקרבה לאדם החולה או ששב מהיעדים האמורים והופיע אצלו חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש ראשית ליצור קשר טלפוני עם קופת החולים או הרופא המטפל, ולא להגיע למרפאה ללא הודעה מראש.

בכל שאלה המתעוררת בנושא או ספק העולה, ניתן להפנות שאלות למוקד *5400 של משרד הבריאות, או למוקד המשותף של קופות החולים ומד"א.

מהן ההנחיות המיוחדות לחוזרים מחו"ל?

משרד הבריאות מנחה את החוזרים לארץ מסין, מתאילנד, מהונג קונג, מסינגפור, ממקאו, מקוריאה הדרומית ומיפן, לשהות בבידוד בית עד לתום 14 ימים מיציאתו מיעדים אלה או מהמגע האחרון עם חולה ולדווח על כך. בנוסף, כל מי שביקר בטיוואן, באיטליה או באוסטרליה ב-14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים של מחלה, צריך לפעול לפי ההוראות של המשרד - אם נמדד חום של מעל ל-38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר יש לפנות למוקד 101 של מד"א (לא להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון). במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה בביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא. אמש, הוציא משרד החוץ הזהרת מסע לנוסעים לצפון איטליה, ומשרד הבריאות שוקל האם להורות לשבים מן המדינה לשהות בבידוד.

האם סחורות ומוצרים המיובאים מסין יכולים להעביר את הנגיף?

לפי המרכז לתפוצת מחלות בארה"ב, מדובר בתרחיש בלתי סביר, שכן וירוס הקורונה לא שורד לאורך זמן רב על משטחים.

האם חיית מחמד עלולה לסכן אדם בקורונה וההפך?

עד כמה שידוע, חיית מחמד כמו כלב או חתול, אינה יכולה להידבק או להדביק אדם בנגיף הקורונה החדש. עם זאת, לפי משרד הבריאות, מאחר ובאופן תיאורטי נגיפי קורונה מסוגים אחרים יכולים להדביק חיות מומלץ לנקוט במשנה זהירות ולא לטפל בחיית מחמד אם סובלים מתסמינים החשודים כמחלת הקורונה ואם חייבים לבוא במגע עם בעלי חיים במצב זה יש לעטות מסכת פה-אף ולהקפיד על רחיצת ידיים.

"לא חייבים אחרי כל מגע לרחוץ ידיים"

לנוכח התפשטות המחלה בארץ, פנינו לפרופ' גליה רהב, מנהלת המרפאה למחלות זיהומיות כלליות בתל השומר (אחראית על מחלקת הקורונה) כדי לשפוך אור על המצב החדש:

מה להחזיק בבית כדי להיערך?

ההיערכות בבית צריכה להיות ברמת ההצטיידות במזון. מבחינת תרופות - כמו שנוסעים לחו"ל. אין טיפול יעיל ומוכח לוירוס הזה. כל אדם צריך להצטייד בתרופות שהוא זקוק להן ביומיום שלו. גם לחולה אסטמה אני לא מציעה משהו אחר.

ממה להימנע- רק מפגשים המוניים? מומלץ לא להגיע לעבודה אם אפשר? לא לאכול במקומות שאחרים מכינים לך אוכל? תחבורה ציבורית?

הכניסה לבידוד אחרי חשיפה נראית כרגע כאפקטיבית בהפחתת התפשטות המחלה. כל המקרים שהיו בארץ נולדו במקור מנסיעה לאיטליה ובפיראט האדום. ממליצה להימנע ממקומות ציבוריים אבל לא הייתי אומרת לא להיכנס לקניון. כנראה שההדבקה ממשטחים היא מינימלית.

איך נראית רחיצת ידיים אפקטיבית? כל כמה זמן ובאילו נסיבות לרחוץ? מה האפקטיביות של אלכוג'ל? האם לקנות סבון אנטיספטי?

ג'ל האלכוהול שיש בכל בתי המרקחת הם תקניים וצריך לשים אותם במשך 20 שניות ולתת להם להתייבש. לא חייבים אחרי כל מגע לרחוץ ידיים.

ילדים במסגרות לימוד: האם יש דרך כלשהי להפחית את הסיכוי שילד אחד ידביק את כל הגן? יש טעם לעודד רחיצת ידיים בגן?

לשמחתנו, לעומת מחלות אחרות, זה נדיר שיש הדבקה בילדים. בעולם אפשר לספור על יד אחת כמה ילדים נדבקו. הייתי ממליצה לנקות משטחים עם אלכוג'ל או מגבונים עם חומר שקוראים לו אנטיגון ולא לבוא לגן חולים.

איך היית ממליצה לאנשים מקבוצת סיכון, חולי סרטן או אסטמה, להגן על עצמם?

להימנע ממקומות מאוד הומים ולא להגיע לבתי חולים.

מבוגר בריא בן 75-80 - האם לנקוט צעדים שונים מכלל הציבור?

לא, אין צורך.

אם אחלה בקורונה האם יחייבו אותי לשהות בבידוד במחלקה שלכם, גם אם המחלה קלה?

זה המצב כרגע. זה לא נחמד להיות בבית כלא כזה אבל אין ברירה.

כמה מקום יש להם?

כרגע בגלל שיש לנו מאושפזים שליליים מהדיימונד פרינסס, אין מקום. אני מאוד מקווה שהאנשים שהיו על הספינה ישתחררו בקרוב כדי שאפשר יהיה לקלוט עוד. מתכננים שיהיו 30 מקומות לאשפוז. זה מעט יחסית לכמות החולים שצפויים, אבל כנראה שבהמשך לא יאשפזו חולים קלים. בתי חולים נוספים כמו רמב"ם וברזילי נערכים גם הם לקלוט את החולים.

ראינו שהישראלים לא מצליחים לשמור בידוד - אולי כל המאמצים מיותרים וצריך פשוט לאפשר לכולם להסתובב חופשי? האם יש סיכוי שלא כולנו נידבק בזה בשלב זה או אחר?

אנחנו עוד לא במצב שבו אפשר לומר שאיבדנו את השליטה על המחלה וכבר אין טעם בבידוד. אם לא נשלוט במחלה, אנחנו עלולים להגיע למצב של איטליה שבו 76 איש נפטרו.

האם יש דבר להיערך מבחינת גופנית למחלה? להרבות באוכל מסויים? ספורט? תרגול נשימות עמוקות?

לא.

ממד"א נמסר כי אין לפנות בשאלות לגבי הקורונה למוקד 101. הדבר מעמיס על המוקד. לשאלות כלליות ניתן לפנות לאתר משרד הבריאות או למוקד *5400. יש להשאיר את המוקד פנוי לאזרחים הסובלים מחום, שיעול או קשיי נשימה