יאיר גולן ניסה להרגיע שגם "דוד לוי תמך בסוף באוסלו" - האם העובדות לצדו?

יאיר גולן דיבר על תושבי עזה שמצביעים ליכוד ועל דוד לוי שהצביע בעד ההתנתקות, אך העובדות לא ממש מתיישרות איתו • המשרוקית של גלובס יוצאת לשטח

יאיר גולן / צילום: כדיה לוי
יאיר גולן / צילום: כדיה לוי

מה אמרו?
"אפשר לסמוך על אורלי לוי, כמו על אבא שלה: הוא בסוף תמך באוסלו"
מי אמר?
יאיר גולן, העבודה-גשר-מרצ
איפה?
בר הקופסא, נאות אפקה, תל אביב, 18.2.20
כמה הגיעו?
כ-50 משתתפים
גיל ממוצע?
בנות ובני 55 +
איך אספו מידע על הבוחרים?
דף קשר וכלי כתיבה

על מה מדברים נציגי העבודה-גשר-מרצ עם הבוחרים בצפון החדש של תל אביב? במקרה של יאיר גולן, התשובה כוללת דווקא את מושבי הדרום ואת בית שאן. הקהל מתעניין, אבל הדובר לא תמיד בקיא בפרטים.

הלכנו להקשיב לגולן במפגש בחירות בפאב הקופסא שבנאות אפקה. הקהל מנה כ-50 איש ואישה, רובם בני שכבת הגיל של גולן. אחד מהם היה מוטרד משילובה של אורלי לוי-אבקסיס ברשימה של גולן: האם האפשר לסמוך עליה שתפעל עם שאר הסיעה אחרי הבחירות? הוא שאל במפגיע.

"אורלי לוי בתוכנו, העבודה-גשר-מרצ, שלוש מפלגות יחדיו. אפשר לסמוך!" - קבע גולן - "אגב, כמו אבא שלה". והוא הפליג בסיפורים על דוד לוי: "הוא בסופו של דבר תמך בהסכמי אוסלו, הלך עם אריק שרון לקדימה - תזכור את זה - והלך עם ברק ב-1999. וגם אחרי זה הלך עם אריק שרון בהתנתקות".

אבל הראיות המשפחתיות של גולן, רלוונטיות או לא, חוטאות לעובדות. דוד לוי בימיו בליכוד התנגד נחרצות להסכמי אוסלו, א' ו-ב' כאחד. בבחירות 1999 הוא אמנם חבר חבר לרשימתו של אהוד ברק, אבל נטש כשנה אחרי הקמת הממשלה, התפטרות שהאיצה את זו של ברק עצמו. ב-2002 הוא כיהן כמה חודשים כשר בלי תיק בממשלת אריאל שרון, אבל לא "הלך איתו בהתנתקות" - להיפך. בימי ההתנתקות לוי פעל מחוץ לממשלה כאחד מראשי "המורדים" בליכוד.

גולן דיבר גם על חזונו הביטחוני לעזה, ועל היכולת של תושבי המקום לעכל אותו. "כשאני מסייר בעוטף עזה ומדבר עם המושבניקים - רובם מה מצביעים? ליכוד - ואני ושואל אותם: תגידו אתם מוכנים לקבל פועלים מעזה? הם אומרים לי 'בטח, תביא אותם'".

כמה מדויק הדימוי של יאיר גולן על המושבניקים ב"עוטף"? את עמדתם על כניסת פועלים לא יכולנו לבדוק, אבל התיוג שלהם כמצביעי ליכוד מופרז. הנה העובדות: באזור שהמדינה מגדירה כעוטף עזה שוכנים כ-60 ישובים, 23 הם מושבים. בבחירות ספטמבר 2019 נספרו בקלפיות שבמושבים האלה 6,149 קולות כשרים. רשימת הליכוד אמנם הובילה, אבל הייתה רחוקה מרוב. 28.5% מהמושבניקיות והמושבניקים הצביעו ליכוד, אבל 25% הצביעו כחול לבן.

למעשה, אם גולן היה עובר מושב-מושב, הוא היה מגלה שכחול לבן הייתה הגדולה ביותר בעשרה מושבים והליכוד רק בשמונה. החמישה הנותרים הלכו עם ימינה, יהדות התורה, ואפילו צומת. 

לנתוני ההצבעה במושבי עוטף עזה לחצו כאן.