שיכון ובינוי יוצאת במהלך של גיוסי חוב בקבוצה בהיקף כולל של כמיליארד שקל לפחות

המהלך, חלק מהאסטרטגיה הפיננסית שהתווה המנכ"ל אייל לפדות לקבוצה, כולל גיוסי חוב של החברות הבנות שיכון ובינוי נדל"ן ושיכון ובינוי אירופה • מניית שו"ב כמעט שילשה את שווייה בשנה האחרונה

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי  (שו"ב) יוצאת במהלך לגיוסי חוב בחברה ובחברות הבנות, וזאת על פי האסטרטגיה הפיננסית החדשה שהתווה המנכ"ל אייל לפדות. על-פי ההערכות, מדובר על שלוש הנפקות חוב בהיקף כולל של כ-1 מיליארד שקל לפחות. 

היום הודיעה שו"ב כי היא בוחנת מהלך של הנפקת סדרת איגרות חוב חדשה (סדרה 9). לדברי חברת הדירוג מידרוג, מדובר על הנפקת סדרת אג"ח בהיקף של עד 250 מיליון שקל, שתזכה גם היא לדירוג A2 עם אופק שלילי.

לשו"ב אג"ח קיימות (סדרות 5-8) בהיקף כולל של 3.78 מיליארד שקל, המדורגות גם הן באותו הדירוג. הסדרה הארוכה שבהן, סדרה 8 בעלת משך חיים ממוצע (מח"מ) של 6.1 שנים, נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 1.47% בתוספת הצמדה למדד, המשקפת כיום תשואה שנתית לא צמודה של 2.84%.

במידרוג מציינים כי במהלך השנה האחרונה ביצעה שו"ב שינויים בשדרת ההנהלה הבכירה שלה, ואף פרסמה בסוף נובמבר 2019 עדכון לאסטרטגיה העסקית של הקבוצה ואפשרות לבחינה של כיוונים אסטרטגיים נוספים. עם זאת, בחברת הדירוג מדגישים כי "קביעה ויישום של אסטרטגיות חדשות ותוצאותיהן צריכים להיבחן לאורך זמן, ולהערכת מידרוג שינויים אלו אינם משפיעים על דירוג החברה בשלב זה".

שיכון ובינוי נדל"ן תגייס כ-600 מיליון שקל

בנוסף, דיווחה כאמור שו"ב כי שתיים מהחברות הבנות שלה נערכות להנפקות ראשונות של איגרות חוב לציבור. אחת מהן היא חברת שיכון ובינוי נדל"ן, העוסקת בתחום ייזום הבניה למגורים. לפי מידרוג, מתכננת שיכון ובינוי נדל"ן לגייס עד כ-600 מיליון שקל באמצעות הנפקה של סדרות אג"ח חדשות. סדרות אלו זוכות לדירוג של A1 עם אופק יציב ממידרוג.

מדובר בהיקף הגיוס הגבוה ביותר מבין שלוש ההנפקות, שמיועד לתמוך בפיתוח מואץ של צבר הקרקעות ההיסטוריות העצום שבידי שיכון ובינוי נדל"ן. פיתוח מואץ זה הוא אחד הכיוונים האסטרטגיים שמוביל המנכ"ל לפידות, שנכנס לתפקידו לפני כשנה. מי שעוד נערכת להנפקת אג"ח ראשונה לציבור היא החברת הבת שיכון ובינוי אירופה, או בקיצור SBE. מדובר בחברה העוסקת בתחום ייזום הבניה למגורים באירופה ושנקראה עד לאחרונה בשם RED. 

שיכון ובינוי נסחרת בבורסה לפי שווי שיא של 7.64 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה של מעל 180% בשנה האחרונה. בעל השליטה בחברה הוא איש העסקים נתי סיידוף, שמחזיק 47.4% ממניותיה בשווי של 3.62 מיליארד שקל, לאחר שרכש אותן בקיץ 2018 מידי שרי אריסון בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל בלבד. נכון לעכשיו סיידוף מורווח "על הנייר" כ-2.5 מיליארד שקל.