אחרי פיילוטים מוצלחים: במשרד השיכון ובמוסד לבטיחות וגהות שולחים רחפנים לאתרי הבנייה

רחפנים שתעפיל חברת דאטומייט יפקחו על קצב ואיכות הבנייה בפרויקטים בקדימה-צורן ובבית שמש • במקביל, רחפנים נוספים יאתרו תקלות בטיחותיות

רחפן / צילום: shutterstock
רחפן / צילום: shutterstock

משרד הבינוי והשיכון ישקיע כמיליון שקל בשימוש בטכנולוגיית רחפנים לניהול ובקרה באתרי בנייה. במשרד התקשרו לאחרונה עם חברת דאטומייט, שתפעיל רחפנים כחלק מפיקוח על בניית פרויקט מחיר למשתכן רחב-היקף במועצה המקומית קדימה-צורן. מדובר בפרויקט שבו ייבנו 1,300 דירות.

התקשרות נוספת עם החברה מתוכננת באתר בנייה בבית שמש. הפלטפורמה שפיתחה החברה מאפשרת לנטר את התקדמות הביצוע בכל פרויקט הנדסי ולייעל דרמטית את תהליכי הבנייה. לדברי אנשי המשרד, השימוש ברחפנים מאפשר להפחית מעל ל-50% מעלות תהליכים קונבנציונליים בבנייה, ולחסוך יותר מ-5% מעלות הביצוע הכוללת של הפרויקט.

במשרד הממשלתי הסבירו כי הבחירה בחברה נעשתה לאחר פיילוט מוצלח שהתקיים לאחרונה ביישוב חריש. "החברה ביצעה בשנה שעברה פיילוט בניהול דיגיטלי מתקדם של פרויקטים בשלוש שכונות בחריש. בפרויקט סיפקה דאטומייט באמצעות רחפנים שירותי תיעוד, מעקב וניתוח אחר התקדמות הליכי בנייה ולוחות זמנים".

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מסרה ל"גלובס" כי "אנו פועלים לפיתוח והטמעת כלים טכנולוגיים חדשניים בענף הבנייה וכך להצעיד אותו לחזית הטכנולוגיה העולמית כיאה לאומת הסטארט-אפ. השימוש ברחפנים שפותח בחממה בחסות המשרד, ייעל את העבודה באתרי הבנייה, יגביר את הפיקוח על הנעשה בשטח ויפחית באופן משמעותי את העלויות. נמשיך לפעול ולשכלל את הענף לטובת רוכשי הדירות, הקבלנים והיזמים". 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, מסר כי "בשנים האחרונות אנחנו פועלים לשנות את עולם הנדל"ן מלאו -טק להיי-טק . הבחירה לעשות שימוש דווקא במוצרים חדשים הנמצאים בקדמת ההייטק הישראלי, כגון רחפנים, מנפצים את התדמית המיושנת לעתים של השירות הציבורי. השימוש בטכנולוגיות חדשניות בענף הבנייה מקצר תהליכים, נותן וואות ואף מסייע במלחמה בתאונות עבודה. אני גאה על הובלת חממת קונטק עם השותפים ועל החלק המרכזי שהמדינה לוקחת בעיצוב הדור הבא של ההייטק בתחום הנדל"ן".

במוסד לבטיחות וגיהות שוכרים רחפנים

גם במוסד לבטיחות וגיהות עומדים לשלב רחפנים בפעילותם. זאת בניסיון לאתר תקלות בטיחותיות ועבירות בטיחות באתרי בנייה. לאחרונה סיימו עשרה מדריכים מטעמם הכשרה להפעלת רחפנים, ואלה מתוכננים להשתלב בפעילות משותפת עם חברות בנייה, תוך שימוש ברחפנים מושכרים, כחלק מפיילוט בתחום. "מטרת הפיילוט היא לבחון את שילוב הרחפנים במסגרת פעילות ההדרכה של המוסד לבטיחות וגיהות בשטח, תוך ניצול יכולות התמרון והצילום של הרחפן ומפעילו לאיתור וזיהוי של ליקויי בטיחות באתרי הבנייה".

מדריכי הבטיחות יגיעו לביקורים באתרי בנייה בכל רחבי הארץ, הן במסגרת פעילות שוטפת, והן בהמשך לדיווחי אזרחים על ליקויי בנייה למוקד הלאומי "קו החיים", אותו מפעיל המוסד לבטיחות וגיהות. במהלך הביקור הם יבדקו מול מנהלי העבודה את תקני הבטיחות, וכן יסיירו באתר במטרה לאתר ליקויי בטיחות ולהדריך את הקבלן כיצד לתקנם", נמסר ל"גלובס". הפיילוט צפוי להתקיים עד סוף חודש יוני הקרוב ולפי תוצאותיו יוחלט על המשך הפעלת הרחפנים באתרי הבנייה.