לאחר הכישלון הצורב בפרטנר: חיים סבן מקבע הפסד של מאות מיליוני דולרים בחברת המדיה יוניוויז'ן

קרן ההשקעה האמריקאית סרצ'לייט וחברת ההשקעות פורג'לייט ירכשו מסבן ושותפיו את השליטה בחברת המדיה בשפה הספרדית, וישלמו לפי מקורות שונים כ-800 מיליון דולר עבור 64% מהמניות • סכום זה משקף ליוניוויז'ן שווי של כ-1.3 מיליארד דולר, נמוך מהותית מהשווי שבו רכשו סבן ושותפיו את השליטה בה

חיים סבן / צילום: רויטרס
חיים סבן / צילום: רויטרס

קרן ההשקעה האמריקאית סרצ'לייט קפיטל פרטנרס וחברת ההשקעות פורג'לייט, שהקים ווייד דייויס, ירכשו מחיים סבן ושותפיו את השליטה בחברת המדיה בשפה הספרדית יוניוויז'ן, שמשדרת ממקסיקו לארה"ב. פרטי העסקה טרם נחשפו רשמית, אולם לפי מקורות שונים ישלמו סרצ'לייט ופורג'לייט סכום של כ-800 מיליון דולר עבור נתח של 64% ממניות יוניוויז'ן.

סכום זה משקף ליוניוויז'ן שווי של כ-1.3 מיליארד דולר, או שווי פעילות הנמוך מ-9 מיליארד דולר, אם מצרפים את סך החוב הכבד הרובץ על יוניוויז'ן, שהסתכם בסוף יוני 2019 ב-7.4 מיליארד דולר. מדובר בשווי נמוך מהותית מהשווי שבו רכשו סבן ושותפיו את השליטה ביוניוויז'ן ב-2007, בעסקת רכישה ממונפת (עסקה שבה נוטלת החברה חוב לצורך מימון רכישתה בידי הבעלים החדשים).

קבוצת השליטה הנוכחית רכשה אז את השליטה תמורת כ-12.3 מיליארד דולר, ולפי שווי פעילות של כ-13.7 מיליארד דולר. העסקה כללה אז השקעת הון של כ-4 מיליארד דולר ונטילת חובות בהיקף עצום של כ-8.5 מיליארד דולר, במה שהפך אותה באותה התקופה לאחת הרכישות הממונפות ביותר.

לצד חברת ההשקעות סבן קפיטל של המיליארד הישראלי חיים סבן, כללה אז קבוצת המשקיעים גם את קרנות ההשקעה פרובידנס אקוויטי, מדיסון דירבורן, TGP ותומאס לי. ב-2010 רכשה חברת גרופו טלוויסה המקסיקנית נתח של 36% ממניות יוניוויז'ן, והיא צפויה להמשיך ולהחזיק בנתח זה גם לאחר השלמת העסקה הנוכחית.

אם המספרים המדוברים אכן יתבררו כנכונים, הרי שסבן ושותפיו יזכו כל אחד להחזר ממוצע של כ-150 מיליון דולר על ההשקעה, וירשמו הפסד של מאות מיליוני דולרים לכל משקיע. את מקומם יתפסו כאמור קרן סרצ'לייט, שרכשה לאחרונה את השליטה בחברת בזק הישראלית, וכן ווייד דייויס, שכיהן בעבר כסמנכ"ל הכספים של ענקית המדיה ויאקום, ושימונה כעת למנכ"ל יוניוויז'ן.

תהליך המכירה הנוכחית נמשך חודשים רבים, והוא היה סוף של ניסיונות לביצוע אקזיט מוצלח יותר, כמו ניסיון להנפיק את יוניוויז'ן ב-2015 שלא הצליח. לפי דיווחים באותה תקופה, ההנפקה תוכננה להתבצע לפי שווי של 20 מיליארד דולר. יוניוויז'ן סבלה באופן כללי מתחרות בעסקי השידורים בשפה הספרדית בארה"ב, וממגמת ההיחלשות של שידורי הכבלים המסורתיים, וזאת תוך שירות חוב גדול במיוחד שהצטבר מההשתלטות עליה ב-2007.

הקנייה התבצעה כאמור ב-2007, רגע לפני המשבר הפיננסי העולמי. בשנים שלאחריו הצליחה יוניוויז'ן להפחית את החוב ולהגדיל את הרווח התפעולי שלה, אבל ההופעה של נטפליקס ושירותי סטרימינג אחרים עצרה את ההבראה. גם רכישת אתר הסאטירה Onion רק החמירה את המצב.

השלים סבב השקעה לא מוצלח

סבן השלים לאחרונה סיבוב השקעה שני, ומאוד לא מוצלח, בשוק התקשורת הישראלי, בטח ביחס לראשון - בקבוצת בזק. סבן ויתר על מניות השליטה בחברת פרטנר לאחר שמגעים למיחזור הלוואה מחברת האצ'יסון מהונג קונג הסתיימו ללא תוצאות. בסך-הכול רשם סבן הפסד של כחצי מיליארד שקל על השליטה בפרטנר, אותה רכש ב-2013 מידי חברת סקיילקס, שנשלטה אז בידי אילן בן דב.

לפני השקעתו בפרטנר, סבן רשם אקזיט מוצלח בחברת התקשורת בזק בשנת 2009. סבן היה חלק מקבוצת השליטה בבזק, אייפקס-סבן-ארקין, שמכרה לשאול אלוביץ' את השליטה בחברה ב-6.5 מיליארד שקל, ארבע שנים לאחר שרכשה את מניות השליטה ב-4.2 מיליארד שקל. כשלוקחים בחשבון את עליית המניה, הדיבידנדים שחולקו ועלויות המימון, אייפקס-סבן-ארקין רשמה תשואה של כ-300% על ההשקעה שלה בבזק, כשחלקו של סבן ברווח הוערך אז בכ-2.2 מיליארד שקל.

סרצ'לייט פועלת בתחום התקשורת והמדיה, ורכשה כאמור לאחרונה את השליטה בחברת בזק (דרך השתלטות על החברה האם של בזק, ביקום), יחד עם איש העסקים הישראלי דוד פורר. את סרצ'לייט מובילים השותפים המייסדים של הקרן, אריק זינטרהופר (שנשוי לבתו של רון לאודר, משקיע עוגן בקרן), אוליבר הרמן וארול אוזומרי.