ג'ו ביידן | ניתוח

תחיית המתים: ניצחון גורף לג'ו ביידן בקרוליינה הדרומית

זכה בכ-50% מהקולות בסבב הרביעי של הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית לעומת כ-20% לברני סנדרס • הערכות: המתמודדים האחרים יפרשו מהמירוץ • המאבק ניטש עתה בין הפלג הליברלי של המפלגה, בראשות סנדרס, לבין הפלג המתון, הובלת ביידן

ג'ו ביידן / צילום: Carlos Barria, רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: Carlos Barria, רויטרס

ג'ו ביידן, שמתמודד, זו הפעם השלישית בחייו, על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, נחל אמש (מוצ"ש) ניצחון מכריע בסבב הרביעי של הבחירות המקדימות של מפלגתו בקרוליינה הדרומית.

ביידן, בן 77, שיצא חבול ושרוט מהסבבים הקודמים, למרות שהיה אמור לקטוף את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות בלי להתאמץ, ולו רק בגלל הילת ברק אובמה, כתש את ברני סנדרס, המתמודד המוביל עד עתה. הוא מיצב את עצמו כמתמודד העיקרי מול סנדרס, למעט המיליארדר מייק בלומברג, שלא התמודד בארבעת הסבבים הראשונים.

למעשה, המאבק ניטש עתה בין הפלג השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, בראשות סנדרס, המגדיר עצמו "סוציאליסט", לבין פלג המרכז-שמאל, בהובלת ביידן.

על פי תוצאות כמעט סופיות זכה ביידן ב-48.7% מכלל הקולות וב-30 נציגים לוועידה הארצית של המפלגה, שתבחר את המועמד לנשיאות ב-16 ביולי, וסנדרס קיבל 19.8% עם 10 צירים. התוצאות מאלצות למעשה את המתמודדים האחרים לפרוש מהמירוץ. פיט בוטג'ג', הכוכב העולה של המפלגה, זכה רק ב-8% מהקולות ואף לא בציר אחד. המיליארדר טום סטאייר, שהשקיע מיליוני דולר מכיסו, עם דגש על קרוליינה הדרומית, אכן הודיע אמש כי יפרוש מהמירוץ לאחר שזכה ב-11.4% מהקולות. גם הוא לא הצליח לקטוף אפילו ציר אחד.

מחרתיים (ג') צפויים להיערך סבבי פריימריז ב-14 מדינות בארה"ב, לרבות קליפורניה וטקסאס מרובות האכולוסין, במה שידוע כ-Super Tuesday. בסבבים אלה ייקבעו 1357 צירים - פלח גדול מכלל 3979 הצירים לוועידה המפלגה הדמוקרטית. הסקרים מצביעים על יתרון לסנדרס במקדימות של קליפורניה, שתשלח 416 צירים לוועידה, אך ביידן נהנה מיתרון בקרב המצביעים השחורים במדינות הדרום שיצביעו מחרתיים, ובהן אלבמה וארקנסו.

הניצחון בקרוליינה הדרומית מחזק את טיעונו של ביידן שהוא התקווה הגדולה האחרונה של הממסד הדמוקרטי נגד סנדרס. רבים מבכירי המפלגה חוששים שזכיה של סנדרס במועמדות לנשיאות לא רק תאפשר לדונלד טראמפ לזכות בתקופת כהונה שניה בבית הלבן אלא גם תחזיר את בית-הנבחרים לידי הרפובליקאים.

על פי כמה הערכות, נהנה ביידן משני יתרונות טקטיים: הישגיו של סנדרס בשלושת הסבבים הראשונים של הבחירות המקדימות ניערו את הממסד הדמוקרטי ואת התורמים הדמוקרטים הגדולים מתנומתם. האפשרות שסנדרס יזכה במועמדות המפלגה היא חלום בלהות של כמה מהתורמים. ביידן יכול אפוא לצפות לגידול בתרומות לקמפיין שלו

היתרון האחר הוא, שבלומברג שוב אינו מצטייר כמתמודד ענקי שאי אפשר להכריעו. נכון, הוא הוציא מכיסו כחצי מיליארד דולר על תשדירי בחירות שהפכו אותו לדמות ידועה בסלון של כמעט כל בית אמריקאי, אבל ביצועיו בשני העימותים הטלוויזיוניים האחרונים של המתמודדים הדמוקרטים לא עשו עמו חסד. הוא הצטייר כדמות עצית בלתי רגישה ובלתי כריזמטית ולא הצליח להתמודד כהלכה עם האשמות על התבטאויות מיזוגניות ועל החלטתו לנקוט יד משטרתית קשה נגד צעירים שחורים בניו-יורק בתקופה שבה הוא שימש כראש העיר.

אתמול קראו כמה פעילים דמוקרטים לבלומברג לפרוש מהמירוץ ולהזרים מעט מהמיליונים שלו לקופת הקמפיין של ביידן. לדברי אנליסטים, זו אפשרות סבירה לאור החששות שהביע בלומברג בעבר ממועמדות של סנדרס.

ביידן יכול לזקוף את נצחונו אמש לזכות פלח הגדול ביותר של המצביעים הדמוקרטים בקרוליינה הדרומית - השחורים. על פי דיווחים במדיה, כמחצית מהבוחרים במדינה הביעו שאיפה שהנשיא הבא יחזור למדיניות הפנים של ברק אובמה, ולא ישאף להפנות את ארה"ב למסלול ליברלי יותר או שמרני יותר.

מזווית אחרת: התוצאות אמש מראות שסנדרס פשוט אינו מצליח להרחיב את מעגל תומכיו. הבייס שלו היה - ועודו - מורכב מצעירים. רק 17% מהבוחרים בני 45 ומעלה הצביעו בעדו.

נתונים אלה הנחו כנראה את כותבי נאום הניצחון של ביידן, אמש. "רוב האמריקאים אינם מעוניינים בהבטחה של מהפכה עתידית; הם מעוניינים בתוצאות", אמר ביידן. "... דיבורים באים בזול... הבטחות שווא הן מאחז עיניים. כל הדיבורים על מהפכה אינם משנים חייו של אף אחד. אתם צריכים תוצאות ממשיות עכשיו".

"זו מערכה על נשמתה של אמריקה"" אמר ביידן. "בעת המסוכנת הזו, ניצחון משמעותו מאמץ לאחד את ארה"ב, לא לזרוע בה זרעי פילוג וזעם... ימיו של טראמפ ספורים".