צרפת: מוזיאון הלובר נסגר למבקרים בעקבות חשש מקורונה; משרד הבריאות מציג: מפת חשיפה לקורונה

מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה ל-87,674 איש • מנכ"ל גוליבר: "המלצת משרד הבריאות חוללה רעידת אדמה של ממש בתיירות" • הוקם צוות מיוחד באוצר לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות הנגיף • ארגון הבריאות העולמי ממליץ לבני 60 ומעלה להימנע מתחבורה ציבורית

אנשים מחכים בתור מחוץ למוזיאון הלובר, חלקם עם מסיכות בגלל החשש לקורונה / צילום: רפאל יאגהובזאדה, AP
אנשים מחכים בתור מחוץ למוזיאון הלובר, חלקם עם מסיכות בגלל החשש לקורונה / צילום: רפאל יאגהובזאדה, AP

20:00

משרד הבריאות מציג: מפת חשיפה לקורונה.

19:40

בצרפת נסגר היום מוזיאון ה"לובר" למבקרים, בגלל החשש מהתפשטות מחלת הקורונה. הרקע הוא הוראה של ממשלת צרפת אתמול, למנוע התקהלויות של יותר מ-5,000 בני אדם ב"אולם סגור". היום התכנסו העובדים ב"לובר" והחליטו "כמעט פה אחד" לא לפתוח אותו על רקע החלטה זו. לא ברור אם המוזיאון ייפתח כלל בימים הקרובים. העובדים דורשים במקביל ציוד היגייני וציוד חיטוי, כמו גם הפרדה בין הקופות למבקרים במוזיאון, ששלושה-רבעים מהם מגיעים מחוץ לצרפת.

בצרפת אובחנו עד כה קרוב ל-100 מקרים של קורונה, מה שהוביל את הממשלה להכריז על צעדי חירום כמו מניעת התקהלות, ולשר הבריאות במדינה לקרוא לאזרחים לא ללחוץ ידיים באופן גורף כשהם נפגשים. היום נרשמו תורים ארוכים למוזיאון הלובר, על רקע צפי שייפתח, אולם בפגישה של כ-300 עובדים הבוקר הוחלט להשאיר אותו סגור. שני עובדים התנגדו והציעו לפתוח אותו. לאיגוד יש הזכות לעשות זאת, בשם הדאגה לבריאות העובדים. "מדובר בחלל סגור שבו יש הרבה יותר מ-5,000 בני אדם", נימק ארגון העובדים את ההחלטה. צרפת היא כעת המדינה השנייה במספר החולים במחלה באירופה, אחרי איטליה.

16:55

חברת אינטל ביטלה כנס שאמור היה להתקיים היום (א') במסגרת תכנית האקסלרטורים של החברה, אינטל איגנייט, ולעסוק בטכנולוגיות עתידיות. "אתם מוזמנים ללכת בחזרה לעתיד", נכתב בהזמנה, ולפי המארגנים היו צפויים להגיע לאירוע כ-300 אורחים.

באירוע אמורים היו להשתתף נשיא אינטל קפיטל וונדל ברוקס, היזמים הישרלאים פרופ' אמנון שעשוע ואביגדור וילנץ. "בצל הקורונה הוחלט לדחות את האירוע", מסרו המארגנים. הסיבה לביטול היא ההמלצה שלא להשתתף בהתקהלויות המוניות כדי להימנע מהפצת המחלה, והאירוע נדחה למועד לא ידוע.

15:30

הציבור בהיסטריה וחלק גדול מכך נובע מהודעות של משרד הבריאות, בין היתר, כאלו שקראו לציבור להימנע מטיסות לחו"ל או להימנע מכנסים. ההיסטריה הזו עשויה להשפיע על הבחירות מחר משום שרבים חוששים גם להגיע לקלפי. כעת משרד הבריאות מרגיע: "לקראת הבחירות מחר משרד הבריאות מבקש מהציבור להצביע ולממש את זכותו הדמוקרטית".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אף מסר כי "האירוע בשליטה, מספר החולים בישראל מצומצם מאוד ואין הדבקות מקומיות. חשוב לנו שתממשו את זכותכם הדמוקרטית ותגיעו להצביע. אנחנו ערוכים לכל תרחיש ומבצעים התאמות גם לטובת האנשים שנמצאים בבידוד ביתי כך שיוכלו ללכת להצביע".

הודעת משרד הבריאות מדגישה כי הקלפיות בישראל בטוחות, וכי קיימות קלפיות מיוחדות ל-5,630 מבודדי הבית, שנאסר עליהם להגיע לקלפיות רגילות. "לכולם (בוחרים ועובדי קלפיות) חשוב תמיד להקפיד על כללי ההיגיינה ואין צורך באמצעי מיגון כלשהם ביום הבחירות ובכלל".

14:55

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לבני 60 וימעלה להימנע מהתקהלויות ומשימוש בתחבורה ציבורית. עוד המליץ הארגון לבני 60 ומעלה לוותר על הגעה לא נחוצה לקופות חולים ולבתי חולים.

את הדברים פרסם יו"ר ארגון הבריאות העולמי ד"ר טדרוס אדהאנום שאמר כי "אם אתם בני 60 ויותר או שמצבכם הרפואי רגיש יותר, אתם חשופים יותר להידבק בווירוס הקורונה. נסו להימנע ממקומות הומי אדם או ממקומות שבהם אתם חשופים לאנשים חולים". דוברת הארגון הוסיפה כי ההמלצה לאנשים שבקבוצת הסיכון היא להימנע מלערוך קניות בחנויות ולהעדיף הזמנות אונליין במקום.

משרד הבריאות מודיע כי גם מוקדי כל קופות החולים יתגייסו להעניק מידע בנושא קורונה, בנוסף למוקד הייעודי שהוקם (5400*).

14:00

חברת התיירות גוליבר מודיעה כי בעקבות משבר הקורונה היא עוברת זמנית למתכונת עבודת אונליין מלאה. במסגרת זו, החברה תעבור למבנה הוצאות רזה במטרה להקדים את יישום תוכניתה האסטרטגית לעבודה מרחוק. "מדובר בפעולה הכרחית שתסייע לחברה ולעובדים לעבור את תקופת המשבר שתקף במלוא העוצמה את תעשיית התיירות בכללותה", כך נימקה בהודעה שהפיצה.

"במהלך החודש הקרוב, תעבור החברה באופן זמני לעבודה במתכונת מצומצמת, יוקפאו פיתוחי טכנולוגיה אסטרטגיים, כשני שליש מהעובדים יצאו לחל"ת של 30 יום, ולחלק האחר תצומצם משרתם". מנכ"ל גוליבר זיו רוזן התייחס להמלצת משרד הבריאות שקראה להימנע מטיסות יוצאות לחו"ל ככזו ש"חוללה רעידת אדמה של ממש בענף".

גוליבר לא לבד. איסתא כבר הודיעה על קיצוצים ועל הוצאה לחופשה ללא תשלום וכמוה גם ישראייר. הסוכנים כולם מתמודדים עם משבר שלא זכור בענף. "הבוקר הייתה אצלי מנכ"לית של סוכנות נסיעות גדולה שהודיעה שהם פיטרו 100 איש בעקבות משבר הקורונה", אומרת מנכ"לית סוכני הנסיעות טלי לאופר אפשטיין ל"גלובס".

"משהו חייב להיעשות וזה חייב להיעשות מהר. כבר עכשיו יש ירידות בשכר בשיעור של 5% ל-25%, כבר כעת הבנקים לא נותנים הלוואות לסוכני נסיעות שמתמודדים עם זה שלא נכנסות הזמנות לקיץ, שעונת פסח נמחקה, וזה לצד הביטולים. סוכני נסיעות גדולים בינוניים וקטנים נפגעו בצורה אנושה".

טלי לאופר אפשטיין מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: לירון אלמוג
 טלי לאופר אפשטיין מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: לירון אלמוג

לאופר אפשטיין מציינת כי היא מרגישה שיש התעוררות והבנה לעומקו של המשבר ולצורך הסיוע "במשרדי הממשלה מתחילים להבין את גודל הנזק וההשלכות על ענף התיירות ועל ההודעות מרחיקות הלכת של משרד הבריאות שבאו בחוסר תיאום עם המשרדים הממשלתיים".

ההתאחדות הוציאה מכתב לשרי הכלכלה, התיירות, האוצר והתחבורה במטרה לקדם החלטה לפיצוי עסקים בענף התיירות שניזוק בעשרות מיליוני דולרים. בענף מועסקים כ-7,000 עובדים. "בישיבה שהתכנסה יחד עם הרשות לעסקים קטנים דובר על צינור סיוע דרך מתן הלוואות מהקרן בערבות מדינה. אלא שמדובר בתהליך שיכול להימשך חודש ולחלק מהמשרדים אין את אורך הנשימה הזה. אנחנו מקווים לפתרונות נוספים שיאפשרו סיוע תזרימי למשרדים, הגדולים הבינוניים והקטנים".

לדברי לאופר-אפשטיין, השבוע יקום מוקד ייעודי למשרדי הנסיעות על ידי מעו"ף (של הסוכנות לעסקים קטנים) במטרה להעניק סיוע להלוואות ולהתמודדות עם המשבר, כשההתאחדות תדווח באופן שוטף על נזקי הענף בפועל.

12:00

שר האוצר משה כחלון כינס היום את ועדת השרים המיוחדת לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות וירוס הקורונה. בתום הדיון הוחלט על הקמת צוות במשרד האוצר שיבחן את ההיבטים הכלכליים והמשקיים הרלוונטיים כתוצאה מהתפרצות הנגיף. בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ויהיו חברים בו ראש אגף תקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. לצוות יצטרפו נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לפי העניין והצורך. הצוות יגבש המלצות בנושא האמור ויגיש אותן בהקדם לוועדת השרים.

בדיון היום, שהתקיים בקריית הממשלה בתל אביב, השתתפו נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, שר הכלכלה אלי כהן, שר החינוך רפי פרץ, שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון, שר החקלאות צחי הנגבי, שר התיירות יריב לוין, שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ, סגן שר האוצר יצחק כהן, הממונה על התקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על השכר קובי בר נתן, היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ .

11:15

שתי הקומות העליונות בקניון גבעתיים פונו בעקבות חשד שאדם שנדבק בנגיף הקורונה הגיע למקום. ממשרד הבריאות נמסר כי "אדם שחש לא בטוב ושב מארה״ב דרך איטליה נבדק לפי הנהלים. אין מניעה מלהגיע לקניון ואפשר להמשיך את שגרת החיים כסדרם".

יו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדנום גבריזיס אמר היום ל"CNBC": "השווקים בעולם צריכים להירגע ולנסות לראות את המציאות. אנחנו צריכים להמשיך להיות רציונליים. חוסר רציונליות לא עוזר. אנחנו צריכים להתמודד עם העובדות". 

"לפי העבודות בשטח, ניתן לבלום את ההתפשטות", אמר גבריזיס. "אבל חלון ההזדמנויות מצטמצם. אז אנחנו צריכים להיערך יחדו לאפשרות של מגפה. ניסיונת הבלימה עובדים, אבל באותו הזמן אי אפשר להיות בטוחים לחלוטין. הדבר הזה יכול לשנות כיוון ולהיות גרוע יותר. זו הסיבה שאנחנו מתכוננים לגרוע ביותר". 

חברת אל על עדכנה הבוקר כי מדיניות הביטולים חינם שלה תוארך. המבצע שמאפשר להזמין טיסה לאירופה ולבטלה ללא קנס , שאמור היה להסתיים בסוף פברואר, הוארך עד 10 במרץ. 

מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה ל-86,993 איש. מספר הקורבנות עומד על 2,979 איש, מתוכם 2,870 מסין. תאילנד ואוסטרליה דיווחו היום על המתים הראשונים מהנגיף. היקף המחלימים מהמחלה הוא 42,369 איש. הנגיף התגלה ב-64 מדינות.