מאות פליטים ביום אחד: כך משפיע "האור הירוק" של ארדואן על יוון

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מימש בסוף השבוע את האיום שחזר והשמיע בשבועות האחרונים, והתיר לעשרות אלפי פליטים להגיע למעברי הגבול עם יוון בצפון המדינה • היום העימותים התרחבו גם לאי לסבוס, שבו המקומיים ניסו למנוע מסירות פליטים לעגון ליד המזח

פליטים מגיעים מטורקיה לאי לסבוס בסירת גומי / צילום: מייקל וארקאלאס, AP
פליטים מגיעים מטורקיה לאי לסבוס בסירת גומי / צילום: מייקל וארקאלאס, AP

על רקע ה"אור הירוק" שנתן נשיא טורקיה רג'אפ טאייפ ארדואן לעשרות אלפי פליטים לנסות ולחצות את הגבול ליוון, התפתחו עימותים ביממה האחרונה לא רק באזור מעברי הגבול היבשתיים בצפון המדינה, אלא גם באיים הסמוכים לחופי טורקיה. במיוחד האי לסבוס, שהיה בקיץ 2015 דרך המעבר העיקרית של מאות אלפי פליטים לתוך האיחוד האירופי, ניצב כעת במרכז תשומת הלב.

כתבים בלסבוס דיווחו כי ביממה האחרונה נחתו מאות פליטים, מהגרים ומבקשי מקלט באי, בניגוד לאפס הגעות שנרשמו בשבוע שלפני כן, וכי התושבים המקומיים חוששים מגל נוסף הדומה לזה שאירע ב-2015. תמונות מהאי הראו מקומיים המונעים מסירת פליטים לעגון ליד מזח בחוף בצפון המדינה, וכלי התקשורת היווניים דיווחו כי אלמונים שרפו את עמדות החירום שהוכנו בחוף כדי לקבל את הפליטים. מי שכן הצליח לרדת לחוף הועבר על ידי אנשי UNHCR של האו"ם למחנה הפליטים "מוריה" השוכן במרכזו.

כלי תקשורת יוונים דיווחו גם על התקהלויות של תושבים בכמה חופים שמשמשים לנחיתה מהחוף הטורקי הסמוך, שבו הם מנעו מהפליטים לעגון והתעמתו בצעקות עם אנשי UNHCR. כמה עיתונאים שתיעדו את המתרחש הותקפו. מפגינים יוונים אחרים התקהלו בכניסה למחנה "מוריה" וצעקו במחאה על הבאת פליטים נוספים אליו. המחנה מיועד לכ-5,000 בני אדם, אולם שוהים בו כיום כ-20 אלף בני אדם.

פליטים מגיעים לאי לסבוס / צילום: Alkis Konstantinidis, רויטרס
 פליטים מגיעים לאי לסבוס / צילום: Alkis Konstantinidis, רויטרס

חשש משובו של "משבר הפליטים"

העימותים בלסבוס מתרחשים אחרי שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מימש בסוף השבוע את האיום שחזר והשמיע בשבועות האחרונים, והתיר לעשרות אלפי פליטים להגיע למעברי הגבול עם יוון בצפון המדינה, שם הם ניסו לחצות את הגבול - שאתונה סגרה מבעוד מועד מחשש לתסריט זה - והתעמתו עם כוחות המשטרה היוונית. הכוחות היוונים ירו גז מדמיע בכמה מקומות ולפי הדיווחים מאתונה "מנעו מ-4,000 פליטים להיכנס באופן בלתי חוקי". צילומי טלוויזיה הראו כי בכמה מקומות הפליטים עברו את גדר הגבול או חצו את נהר האברוס, המשמש כגבול טבעי בין המדינות. הסצינות מצפון יוון מעוררות חשש באיחוד האירופי משובו של "משבר פליטים", כפי שאירע בקיץ 2015.

"פתחנו את השערים", אמר ארדואן בסוף השבוע, כשהוא מתייחס לזרם הפליטים שמגיע לאזור אדירנה. "ומדוע? משום שהאיחוד האירופי צריך לעמוד בהבטחות שלו. אנחנו לא צריכים לטפל ולהאכיל כל כך הרבה פליטים". בתגובה להצהרה, ולבקשה רשמית של ממשלת יוון, הודיעה אתמול (א') סוכנות שמירת הגבולות של האיחוד "פרונטקס" כי תשלח כוחות תגבור למשטרת יוון לאבטחת הגבול הקרקעי. הממשלה היוונית השמרנית הנוכחית מנהלת מדיניות יד קשה יותר נגד הפליטים מאשר קודמותיה.

ראש ממשלת יוון הודיע כי המדינה משעה לחודש לפחות את הזכות לקבל מקלט, וכי כל מי שיעבור את הגבול אליה יגורש.