ארדואן מימש את האיום: עימותים קשים בין רבבות פליטים למשטרה ביוון

עשרות אלפי פליטים מנסים לחצות ליוון ומתעמתים עם המשטרה • ארדואן: "פתחנו להם את השערים. האיחוד האירופי לא עומד בהבטחתו. אנחנו לא צריכים לטפל ולהאכיל כל-כך הרבה פליטים"

פליטים בגבול יוון-טורקיה / צילום: Umit Bektas, רויטרס
פליטים בגבול יוון-טורקיה / צילום: Umit Bektas, רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מימש בסוף השבוע את האיום שחזר והשמיע בשבועות האחרונים, והתיר לעשרות אלפי פליטים להגיע למעברי הגבול עם יוון בצפון המדינה, שם הם ניסו לחצות את הגבול - שאתונה סגרה מבעוד מועד מחשש לתסריט זה - והתעמתו עם כוחות המשטרה היוונית. הכוחות היוונים ירו גז מדמיע בכמה מקומות ולפי הדיווחים מאתונה "מנעו מ-4,000 פליטים להיכנס באופן בלתי חוקי". צילומי טלוויזיה הראו כי בכמה מקומות הפליטים עברו את גדר הגבול או חצו את נהר האברוס, המשמש כגבול טבעי בין המדינות. הסצינות מצפון יוון מעוררות חשש באיחוד האירופי משובו של "משבר פליטים", כפי שאירע בקיץ 2015.

מהומות בגבול יוון טורקיה / צילום: Emrah Gurel, AP
 מהומות בגבול יוון טורקיה / צילום: Emrah Gurel, AP

הנימוק הרשמי של ארדואן לצעד הוא בכך שאירופה אינה מעבירה לטורקיה די כסף כדי לטפל במיליוני הפליטים, חלק גדול מהם מסוריה, עיראק ואפגניסטן, שנמצאים בשטחה. בתחילת 2016 חתמה בריסל על הסכם בשווי קרוב לעשרה מיליארד אירו עם טורקיה, שכלל מניעת הגעת פליטים נוספים ליוון תמורת מימון הטיפול בהם. כעת, אומר ארדואן, טורקיה צריכה עוד כסף. בנוסף, פרשנים באירופה העריכו כי הוא מעוניין ללבות את העימות עם האיחוד כדרך להסיט את תשומת הלב מעשרות החיילים הטורקים שמתו בקרבות באידליב בסוף השבוע.

"פתחנו את השערים", אמר ארדואן בסוף השבוע, כשהוא מתייחס לזרם הפליטים שמגיע לאזור אדירנה, "ומדוע? משום שהאיחוד האירופי צריך לעמוד בהבטחות שלו. אנחנו לא צריכים לטפל ולהאכיל כל-כך הרבה פליטים". סצינות מהגבול הראו עימותים שבהם כוחות יוונים יורים גז מדמיע על פליטים, וגם מקרים רבים בהם פליטים הצליחו לעבור את גדר הגבול. "אין לי מה לחפש בטורקיה, אין לי סיכוי לקבל שם דרכון טורקי", אמר אחד מהם כשהוא נושא פעוט על ידיו, "אני רוצה להגיע לגרמניה". המגזין "שפיגל" דיווח כי כתביו דיברו עם כמה פליטים שחצו את נהר האברוס, המפריד בין המדינות, וכי כמה מאות מהם הצליחו לעשות זאת.

פליטים בגבול טורקיה-יוון / צילום: Emre Tazegul, AP
 פליטים בגבול טורקיה-יוון / צילום: Emre Tazegul, AP

באירופה, שעדיין נאבקת להתמודד עם השלכות גל הפליטים של 2015, שבמהלכו ואחריו נכנסו כ-1.8 מיליון פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים ליבשת, ישנם כמה גורמים החוששים מתסריט נוסף של כניסה המונית. קאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, הזהיר בסוף השבוע כי אוסטריה מוכנה להחזיר באופן מיידי את הבדיקות בגבול, ולהשעות את הסכם שנגן, "אם האיחוד לא ייגן על גבולותיו החיצוניים". המדינה נמנעה מלעשות זאת למרות התפרצות הקורונה באיטליה, מה שרומז כי באוסטריה חוששים יותר מגל פליטים מאשר מהתפשטות הנגיף.

לפי הדיווחים, כ-15 עד 20 אלף פליטים עדיין מתרכזים במעבר הגבול באזור אדירנה. בנוסף, חלק מתשומת הלב כעת תתרכז באיים היווניים הסמוכים לחוף הטורקי, כמו לסבוס, כיוס וסאמוס, שהיו יעד לסירות שיצאו מהחוף הטורקי בשנים האחרונות, ובמיוחד בסתיו 2015.

פליטים מכוסים שמיכות תרמיות בגבול יוון-טורקיה / צילום: Michael Varaklas, AP
 פליטים מכוסים שמיכות תרמיות בגבול יוון-טורקיה / צילום: Michael Varaklas, AP

הממשלה היוונית השמרנית הנוכחית מנהלת מדיניות יד קשה יותר נגד הפליטים מאשר קודמותיה. היא מנסה לבנות מחסום ימי שימנע את ההפלגה הקצרה מהחוף הטורקי ללסבוס, ועצם הנכונות למנוע בכוח כניסת פליטים, כולל נשים וילדים, מהווה שינוי מדיניות לעומת קיץ 2015. דובר הממשלה גם מסר כי 66 "מהגרים לא חוקיים" נעצרו בסוף השבוע בעימותים, וכי בהליך שיפוט מהיר 17 מתוכם נידונו לשלוש וחצי שנות מאסר. כולם מאפגינסטן.