תוצאות המדגמים מול תוצאות הסקרים: מי זינק ומי התרסק

כל המדגמים עודכנו • מדגם המדגמים: הליכוד מובילה עם 37 מנדטים בממוצע, כחול לבן עם 33 • הרשימה המשותפת מתחזקת, ימינה נחלשת, העבודה-גשר-מרצ מתחזקת במנדט אחד בממוצע המדגמים, ישראל ביתנו וימינה מאבדות מעט מכוחן

מדגם המדגמים
מדגם המדגמים

2:05

עודכנו שלושת המדגמים בערוצי הטלוויזיה, וזו תמונת המצב העדכנית ביותר שניתן לקבל עד שיגיעו תוצאות האמת. בשלב זה הליכוד מובילה את הטבלה עם 37 מנדטים, התחזקות של 5 מנדטים לעומת בחירות ספטמבר. כחול לבן אחריה עם 33 מנדטים, תוצאה זהה לזו של הבחירות הקודמות. התחזקות משמעותית נוספת ניתן לראות אצל הרשימה המשותפת, שטיפסה מ-13 מנדטים בכנסת הנוכחית ל-15 בממוצע המדגמים.

העבודה-גשר-מרצ מתרסקת מ-11 מנדטים בכנסת הנוכחית ל-7 בממוצע, ימינה נופלת מ-7 כיום ל-6 מנדטים ואילו ישראל ביתנו עם 7 בלבד, לעומת 8 בכנסת הנוכחית. ש"ס ויהדות התורה שומרות על כוחן עם 9 ו-7 מנדטים בהתאמה. 

המפלגות שמכנות עצמן בלוק הימין מונות על פי המדגמים 59 מנדטים, מה שאומר שאם אלה יהיו תוצאות האמת - תהליך הקמת הממשלה צפוי להיכנס שוב למבוי סתום. ניסיון העבר מלמד שהימין זוכה בדרך כלל למנדט או שניים יותר בתוצאות האמת לעומת המדגמים, ואם זה יהיה המצב - הרי שנתניהו יוכל להקים ממשלה גם בלי תמיכתו של אביגדור ליברמן. 

פירוט המדגמים שפורסמו הערב:

■ מדגם חדשות 13 - מעודכן ל-1:00
מדגם חדשות 12- מעודכן ל-1:30
■ מדגם כאן 11 - מעודכן ל-1:55

1:46

לאחר עדכון המדגמים של ערוצים 12 ו-13, הליכוד עדיין בראש עם 37 מנדטים בממוצע, לעומת כחול לבן עם 33 בלבד. הרשימה המשותפת מתחזקת ל-15 מנדטים בממוצע, 2 יותר מבכנסת הנוכחית, ואילו ימינה יורדת ל-6 מנדטים, מנדט אחד פחות מבכנסת הנוכחית.

המפלגות החרדיות שומרות על כוחן, ש"ס עם 9 מנדטים ויהדות התורה עם 7. העבודה-גשר-מרצ עם 7 מנדטים, 4 פחות משקיבלו בכנסת הנוכחית שתי הרשימות שמרכיבות אותה. וישראל ביתנו של אביגדור ליברמן עם 6 מנדטים בלבד, אבל עדיין כאלה שיאפשרו לו לטרפד הקמת ממשלה, אם ירצה בכך. 

גנץ נאם כעת במטה כחול לבן בתל אביב, ואמר כי יש להמתין לתוצאות האמת וכי ישראל זקוקה לממשלת אחדות. ראש הממשלה נתניהו עושה כעת את דרכו למטה הליכוד, שם הוא צפוי לשאת נאום ניצחון. 

1:19

הליכוד שומרת על פער של 4 מנדטים על פני כחול לבן - כך עולה מממוצע המדגמים שחושב אחרי עדכון המדגם שפורסם לפני זמן קצר בחדשות 13. העדכון אמור לשקף את תוצאות האמת באופן נאמן יותר, משום שהוא מייצג את תוצאות הקלפיות האמיתיות שלצדן הוצבו קלפיות מדגם - ולכן אינו חשוף להטיות מכוונות, למשל מצביעים שמעוניינים להטות את תוצאות המדגמים ולכן בוחרים בקלפי המדגם במפלגה שונה מזו שבה בחרו באמת.

העבודה-גשר-מרצ מתאוששת מעט ועומדת על 7 מנדטים בממוצע, אך זו עדיין תוצאה שניתן להגדיר כהתרסקות, בעיקר משום שבבחירות הקודמות, כשרצה כשתי מפלגות נפרדות - העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי - קיבלה בסך הכל 11 מנדטים. חבר הכנסת השביעי ברשימה, שלא ברור אם ייכנס בשלב זה, הוא יאיר גולן, הדמות הביטחונית המובילה במפלגה. 

ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן נחלשת מעט עם עדכון המדגם, ויורדת ל-6 מנדטים בממוצע. מאחר שבלוק הימין עומד כרגע על 59 מנדטים, היא עדיין משמשת לשון מאזניים. ליברמן הצהיר שוב הערב שלא יישב בממשלת נתניהו, אך מצד שני התחייב שוב שלא תהיינה בחירות מועד ד'. לא לגמרי ברור בשלב זה איך שני התרחישים הללו מתיישבים זה עם זה. 

נמשיך לעדכן עם פרסום עדכוני המדגמים בערוצים האחרים.

22:30

דרמה בממוצע המדגמים של ערוצי הטלוויזיה: הליכוד מובילה בפער גדול על כחול לבן, בניגוד לתוצאות הסקרים שהוצגו בחודשים האחרונים. בשבוע האחרון אמנם השיגה הליכוד יתרון קל, אך אף סקר לא צפה הפרש של 4-5 מנדטים לטובת מפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל, העבודה-גשר-מרצ, שבכנסת הנוכחית קיבלו יחד 11 מושבים, מתרסקת ל-6 מנדטים בלבד.

בשלב זה נראה כי לנתניהו יש סיכוי להקים ממשלת ימין-חרדים, גם ללא עזרתו של אביגדור ליברמן - זאת בהנחה שתוצאות האמת ייראו כפי שנראים המדגמים הערב. במטה הליכוד כבר חוגגים בשעה זו, וכבר דווח כי נתניהו החל להתקשר לראשי סיעות הימין. 

למרות התוצאה המובהקת, יש לזכור כי מדובר במדגם בלבד, בו אין כל ערובה לכך שהמצביעים בחרו באותה מפלגה שבה בחרו בקלפי האמיתית. לקראת השעה 1:00 בלילה יפורסמו תוצאות האמת של הקלפיות שבהן הוצבו קלפיות מדגם, וזו בדרך כלל תוצאה קרובה יותר לאמת מאשר המדגם של 22:00.