בחירות 2020 - מועד ג' | סיקור שוטף

ליברמן: "אין גוש ימין יותר, הם גוש משיחי חרדי"

יו"ר ישראל ביתנו התייחס הבוקר לתוצאות הבחירות: "נקבל החלטות בהתאם להתחייבות שלנו לבוחרים, כל השאר לא מעניין" • לעיני מאות רבות של תומכים בגני התערוכה אמר הלילה נתניהו: "זהו לילה של ניצחון ענק" • גנץ רמז כי פניו לאופוזיציה: "אני לא מפחד מדרך ארוכה, ואני לא מפחד בכלל"

אביגדור ליברמן במטה ישראל ביתנו אמש / צילום: Tsafrir Abayov, AP
אביגדור ליברמן במטה ישראל ביתנו אמש / צילום: Tsafrir Abayov, AP

10:50

״כפי שהבהרתי כבר אתמול, נמתין לתוצאות סופיות", אמר היום יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. "ביום ה׳ בצהריים נכנס סיעה ונקבל החלטות. כפי שהתחייבנו לבוחרים, נעשה הכל למנוע בחירות רביעיות ונכריע לכאן או לכאן".

"אין גוש ימין יותר, הם גוש משיחי חרדי. אנחנו הימין היחיד. אנשים שהצביעו בעד גירוש גוש קטיף וישבו עם ערפאת וטיבי והעביר שטחים לפלסטינים, לא יכול להיות חלק מן הימין, מבחינתנו. נקבל החלטות בהתאם להתחייבות שלנו לבוחרים, כל השאר לא מעניין. אנחנו לא חלק מגוש משיחי חרדי". 

6:40

אתמול (ב') בלילה אחרי השעה 1:30 נאמו ראשי המפלגות הגדולות את נאומי הסיום של הקמפיינים, כאשר תוצאות הבחירות לא הבהירו אם מישהו מהם יכול להרכיב ממשלה.

לבנימין נתניהו - שהגיע לגני התערוכה רק לקראת השעה 2 וחצי לפנות בוקר - המתינו מאות תומכים. בנאומו לקראת השעה 3 בבוקר, אמר נתניהו כי הליכוד והימין השיגו ניצחון גדול, אבל "אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל, מצביעי ימין, שמאל, יהודים ולא יהודים, של כל המגזרים והמגדרים. אלה לא מילים בעלמא", אמר נתניהו. 

מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ראש הממשלה הצהיר הלילה כי בכוונתו להקים מה שהגדיר ממשלה לאומית חזקה ויציבה כדבריו. עוד אמר, כי הגיעה העת לסיים את סבבי הבחירות ולאחות את הקרעים, "הגיעה העת לפיוס" דברי נתניהו. לעיני מאות רבות של תומכים בגני התערוכה אמר נתניהו "זהו לילה של ניצחון ענק". אמר נתניהו והודה לרשימה ארוכה מאוד של אנשים: דקות ארוכות מפתח נאומו של נתניהו הוקדשו לאמירת תודות ומתן קרדיטים על הקמפיין המוצלח, לרבות לצוות דובריו הבכיר, עופר גולן, יונתן אוריך, טופז לוק ונאור יחיא. עוד שיבח נתניהו את השרים ישראל כ"ץ, מירי רגב ואלי כהן שעבדו בקמפיין והדגיש שהניצחון הושג באמצעות בני הקהיליה האתיופית והרוסית, אשר לדבריו חזרו הביתה. ולבסוף, קינח באשתו שרה וילדיו. "זה ניצחון גדול עוד יותר מ-1996. כי זהו ניצחון כנגד כל הסיכויים. כי עמדנו מול כוחות אדירים, הספידו אותנו ואמרו תם עידן נתניהו, הפכנו את הקערה על פיה, הפכנו את הלימון ללימונדה, חרשנו את המדינה מצפון לדרום". 

שלטים של בנימין נתניהו מונפים במטה הליכוד אמש. האוירה טרם המדגמים הייתה חיובית / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 שלטים של בנימין נתניהו מונפים במטה הליכוד אמש. האוירה טרם המדגמים הייתה חיובית / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"האזרחים הנפלאים שלנו נתנו בנו אמון כי הבאנו את העשור הטוב ביותר למדינת ישראל בכל התחומים. הפכנו את ישראל למעצמה. טיפחנו קשרים שלא היו לנו. כולל מנהיגים רבים ממה שאתם יכולים לדמיין בעולם הערבי והמוסלמי. יהיו עוד עם מדינות נוספות ואני לא מדבר בעלמא. רק אנחנו יכולים. עשינו את הבלתי אפשרי. הפכנו את ישראל למקום שטוב לחיות בו. אבל לא נסתפק בכך." נתניהו הבטיח: "החלת הריבונות על חבלי מולדת נחלת אבותינו. חיסול האיום האירני וכריתת ברית אסטרטגית. כינון יחסי שלום עם מדינות ערביות מוסלמיות מובילות. הובלת רפורמות כלכליות והשקעות בחינוך ובתרבות. זוהי משימת חיי ובתמיכתכם נעשה זאת".

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נתניהו לא התייחס למפלגת כחול לבן או מרכיבים אחרים בכנסת, וציין שבכוונתו להקים ממשלה ימנית לאומית. "קודם לכן דיברת עם כל ראשי הסיעות בימין השותפות, מחר נתכנס ונחליט על הקמת ממשלה לאומית חזקה ויציבה לישראל, אחרי שקצת נישן", אמר נתניהו בזמן שהקהל מולו צועק "לא לממשלת אחדות". נתניהו הזכיר כי היום יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע והבטיח: "נמשיך לעשות הכל להחזרת השבויים והנעדרים הביתה".

עוד אמר נתניהו: "עברנו כמה מערכות בחירות קשות והגיע הזמן לעצור את כל סבבי הבחירות ולהקים ממשלה בישראל". מיד אחרי שסיים את דבריו הללו הקהל במקום קרא "מנדלבליט הביתה, מנדלבליט הביתה".

הנאום היה מלא בקרדיטים ותודות, לא מאוד אופייני לראש הממשלה, ועדיין לא מגלה מספיק על הצעדים העתידיים. מדבר על פיוס אבל לא על אחדות פוליטית. ורשימת התכניות להשלמה ארוכה מאוד, כלומר הוא בהחלט מתכוון להשלים קדנציה ולא יפרוש לפני כן. נתניהו כאן כדי להישאר, עם המשפט, לפחות עד תומו. 

ישראל כץ, שר החוץ, במטה הליכוד, טרם פרסום תוצאות המדגמים, אמש / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 ישראל כץ, שר החוץ, במטה הליכוד, טרם פרסום תוצאות המדגמים, אמש / צילום: שלומי יוסף, גלובס

גנץ: "בוא נסתכל על חצי הכוס המלאה"

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ נאם כחצי שעה קודם לכן, באירוע המפלגה בנמל תל-אביב, גם הוא בפני מאות תומכים.

גנץ אמר: "אני מבין ושותף לתחושת האכזבה והכאב. אם אלה תהיינה בסוף התוצאות, זה לא יחזיר את המדינה לדרך המלך. בואו נסתכל על חצי הכוס המלאה. יצאנו לדרך ארוכה לפני שנה. יצרנו דבר מדהים שנקרא כחול לבן. לא נוותר על העקרונות ולא על הדרך שלנו".

גנץ לא התייחס בדבריו לאפשרות של משא ומתן פוליטי עם הליכוד, אך אמר: "צריך להרים את הראש ולהמתין לתוצאות האמת. התוצאות עשויות להיות דומות לאפריל שנה שעברה. כמו אז, נישאר גם עכשיו נאמנים לדרכנו, כי היא דרך טובה. בלי קשר לתוצאות, ההליכים הפליליים מוכרעים בבית המשפט. לא נשכח שבעוד שבועיים מהיום נתניהו יישב על ספסל הנאשמים עם 3 עבירות חמורות". 

בני גנץ, לאחר תוצאות המדגם השני, אמש / צילום: איל יצהר, גלובס
 בני גנץ, לאחר תוצאות המדגם השני, אמש / צילום: איל יצהר, גלובס

לדבריו, הקמפיין הפוליטי נגדו היה "הנמוך ביותר בתולדות המדינה, הפיצו עלינו ועלי באופן אישי שקרים והשמצות רבות. חשבו שאמצמץ. זה לא קרה ולא יקרה הלאה. מה המדינה צריכה בזמן הזה? החלמה, אחדות, פיוס. המדינה כמהה למנהיגות מחברת ונמשיך להציע זאת", אמר גנץ.

גנץ רמז שפניו לאופוזיציה: "אני לא מפחד מדרך ארוכה, ואני לא מפחד בכלל. כחול לבן תמשיך להיות משמעותית, אני אמשיך להוביל. כחול לבן רק בתחילת הדרך. אנחנו נהיה שם בכנסת בהצבעות, נהיה ברחוב, לא ניתן לאיש לפרק את החברה הישראלית ולרסק את הדמוקרטיה. גם אם הדרך קשה, בסופה ננצח".